سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اذعان مقامات اسرائیلی: نیرو‌ی زرهی سوریه بازیگری مهم در خاورمیانه به شمار می‌رود

رای الیوم به نقل از منابع اسرائیلی نوشت نیروی زرهی سوریه یک بازیگر بسیار مهم در خاورمیانه به شمار می‌رود و توانمندی‌هایش به دلیل درگیر بودن در جنگ به شدت بهبود یافته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم در گزارشی نوشت: با آغاز روند بهبود وضع سوریه و شکست همه نقشه‌های رژیم صهیونیستی در سرزمین شام، منابع امنیتی در تل آویو اطلاعات «سری» درباره قدرت ارتش عربی سوریه را در اختیار رسانه‌های عبری قرار می‌دهند. تحلیلگران، کارشناسان و مراکز پژوهشی اسرائیلی تاکید می‌کنند آنچه را که آن‌ها «جنگ سوم لبنان» می‌نامند با مشارکت سوریه خواهد بود که می‌توان این امر را به منزله اذعان رژیم صهیونیستی به قدرت ارتش سوریه به شمار آورد.

در ادامه این تحلیل آمده است: در اینجا لازم است اشاره کنیم که ارزیابی‌های راهبردی اسرائیل در سال‌های گذشته به قدرت ارتش سوریه اهمیتی نمی‌دادند، اما اکنون ارتش سوریه به همراه حزب الله لبنان، ایران و مقاومت فلسطینی در نوار غزه این رژیم را تهدید می‌کند؛ امری که تردید را به یقین تبدیل می‌کند که تل آویو از ورود این ارتش به جنگ آینده نگران است. یاد آور می‌شود طی تجاوز به لبنان در سال ۲۰۰۶ سوریه از هیچ کوششی برای حمایت از مقاومت لبنان دریغ نکرد. در این جنگ بینی ارتش اسرائیل به خاک مالیده شد و دکترین جنگی که دیوید بن گوریون، نخستین نخست وزیر اسرائیل پایه ریزی کرده بود در هم کوبیده شد. وی گفته بود باید ارتش این رژیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن تکلیف جنگ را یکسره کند با این شرط که این جنگ در زمین دشمن انجام شود.

ژنرال شموئیل اولنسکی، فرمانده سابق نیروی زرهی اسرائیل در همین خصوص گفته بود: «هنوز زود است بگوئیم نیرو‌های زرهی سوریه رو به نابودی هستند زیرا آن‌ها به سبب جنگی که از هفت سال قبل آغاز شد ورزیده شده‌اند و این نیرو‌ها هنوز در خاورمیانه بازیگر بسیار مهمی به شمار می‌روند، گرچه به سبب جنگ توان آن‌ها از داخل تحلیل رفته است.» وی در گفتگو با پایگاه اینترنتی اسرائیل دیفنس افزود ارتش اسرائیل می‌داند نیروی زرهی سوریه ورزیده‌تر شده زیرا در حال جنگ است.

از سوی دیگر روزنامه عبری معاریو نوشت طرف‌های امنیتی اسرائیلی ملاحظه می‌کنند که پرتاب موشک‌های زمین به هوا در سوریه طی ماه گذشته افزایش یافته و به نظر می‌رسد سوری‌ها موشک‌های ضد هواپیما را به شیوه‌ای خاص پرتاب می‌کنند و می‌خواهند حریم هوایی خود را پاک نگاه دارند و نوعی بازدارندگی ایجاد کنند. معاریو افزود منابع امنیتی بلندپایه نیز این نکته را تائید کرده اند. 

این روزنامه همچنین به نقل از همین منابع مدعی شد نظام سوریه از مرحله مهار افراد مسلح و گروه تروریستی داعش به مرحله ثبات در زمین منتقل شده است و اکنون به خودش اجازه می‌دهد دست به کار‌هایی بزند که در گذشته جرات انجام آن را نداشت. 

در پایان گزارش رای الیوم آمده است: در ماه مارس گذشته نمونه‌ای از توانمندی‌های هوایی سوریه ثبت شد زمانی که سامانه دفاعی این کشور حمله اسرائیل را تشخیص داد و سوری‌ها موشک‌هایی به سوی جنگنده‌های اسرائیلی شلیک کردند. ارتش اشغالگر نیز در واکنش به آن از موشک‌های «حیتس» استفاده کرد. نیازی به گفتن نیست که روسیه با دادن سامانه دفاعی اس-۳۰۰ به سوریه خواب را از چشمان سران رژیم اشغالگر ربود و تلاش‌های تل آویو برای جلوگیری از انجام این معامله به شکست انجامید. علاوه بر این همانطور که برخی منابع در تل آویو طی هفته‌های گذشته چندین بار اعلام کردند بحران بین تل آویو و مسکو هنوز ادامه دارد و در دورنما راه حلی به چشم نمی‌خورد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.