سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

مصرف انرژی در ایران برابر چین است/ ایران ارزان‎ترین قیمت بنزین را دارد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ایرانی‌ها به اندازه کشور یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفری چین انرژی مصرف می‌کنند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، صبح امروز یکشنبه ۷ بهمن ۹۷ در دیدار با حجت الاسلام محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد، با بیان مصرف بالای انرژی در کشور گفت: شدت مصرف انرژی در ایران به اندازه کشور یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفری چین است.

وی افزود: علیرغم تذکرات همه مسئولان از جمله مقام معظم رهبری نسبت به مدیریت مصرف انرژی، توجه لازم به این موضوع صورت نگرفته است.

کلانتری با بیان اینکه قیمت بنزین در هیچ کجای دنیا به ارزانی ایران نیست اضافه کرد: به عنوان مثال قیمت بنزین در کشوری مانند عربستان، پنج برابر ایران است.

وی گفت: مردم کشور‌های مختلف جهان به جای خودروی شخصی از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند، اما برخی مردم ایران به دلیل پایین بودن قیمت بنزین، حتی بجای ۵۰۰ متر پیاده روی هم از خودروی شخصی استفاده می‌کنند.

کلانتری با بیان اینکه ضوابط توسعه در کشور رعایت نشده است افزود: در بیشتر کشور‌های جهان، خودرو ارزان و نگهداری آن گران است، اما در ایران، قیمت خودرو بالا و نگهداری آن ارزان است.

وی با تأکید بر اینکه نباید از کارخانه‌های ارزان قیمت کم بازده به جای کارخانه‌های پر بازده استفاده شود، ادامه داد: برای تولید یک کالا در ایران، ۸ برابر یک تولید کننده آلمانی انرژی مصرف می‌شود که این انرژی محیط زیست را تخریب می‌کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین به سرانه بالای تولید زباله در کشور اشاره کرد و گفت: در ایران با سرانه تولید ناخالص داخلی ۵ هزار دلاری، به اندازه یک کشور با سرانه تولید ناخالص داخلی ۵۰ هزار دلاری زباله تولید می‌شود که این فاقد توجیه است.

کلانتری با بیان اهمیت آموزش مدیریت دفع زباله خاطرنشان کرد: البته در اصل نباید زباله‌ای تولید شود، اما همچنان کمبود‌ها و ناکامی‌هایی درخصوص تولید نشدن و مدیریت دفع زباله در کشور وجود دارد.

وی افزود: حفاظت و بهداشت محیط زیست نیازمند فرهنگ سازی است که ائمه جمعه و جماعات می‌توانند در این زمینه نقش آفرین باشند.

کلانتری، با بیان اینکه چهره برخی از شهر‌ها به دلیل رعایت نشدن مسائل زیست محیطی نازیبا شده است، اضافه کرد: ائمه جمعه در برخی از شهر‌های کشور از جمله تبریز و زنجان، در ترویج فرهنگ بهداشت محیط زیست پیشگام شده اند و مردم را به سمت حفاظت محیط زیست هدایت کرده اند.

وی یادآور شد: بهداشت و حفاظت از محیط زیست سبب کاهش هزینه‌های بهداشتی و درمانی جامعه نیز خواهد شد و همه مردم باید به مسائل زیست محیطی توجه کنند.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر ضرورت توجه به توسعه پایدار در کشور اظهار داشت: در این خصوص قوانینی وجود دارد که محیط زیست هم لازمه آن است، اما سوء مدیریت و برخی اقدامات غیرکارشناسی و نادرست موجب آسیب در این زمینه شده است.

کلانتری با اشاره به خشکسالی‌های اخیر اضافه کرد: رعایت نشدن مسائل زیست محیطی، شخم بی رویه و خشکسالی باعث کاهش مقاومت درختان در مقابل بیماری‌ها و آفات شده و خشکیدگی عرصه‌های جنگلی شده است.

وی گفت: بر این اساس، ۸۰ هزار هکتار از جنگل‌های چهارمحال و بختیاری در برابر بیماری‎ای که ۳۰ سال با آن همزیستی مسالمت‎آمیز داشتند، ضعیف شده اند.

کلانتری تأکید کرد: در هر صورت باید قوانین و ضوابط راهبردی اکولوژیکی، زیست بومی، استراتژیکی و توسعه‌ای در کشور با هم مورد توجه باشد تا یک گزینه متعادل قانونی ایجاد شود و همه بر اساس قانون عمل کنند.

شرکت در نشست شورای اداری، بازدید از تالاب‌های بین المللی چغاخور و گندمان، منطقه حفاظت شده تنگ صیاد، موزه تاریخ طبیعی و چند طرح و پروژه عمرانی در حوزه محیط زیست، از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به چهارمحال و بختیاری است.

انتهای پیام/ش

سفر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به شهرکرد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.