سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛‌

کسب رتبه جهانی ۶۰ در حوزه آموزش و پژوهش/ دولت در اجرای سیاست‌گذاری‌ها حمایت بیشتری داشته باشد

حسن زاده با اشاره به پیشرفت‌ها در حوزه پژوهشی گفت: رتبه ایران در این حوزه از رتبه ۸۲ در سال ۲۰۱۰ به ۶۰ در سال ۲۰۱۷ رسیده است.

حسن زاده عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: امروزه مرجعیت علمی یکی از مسائل مهم در زمینه تولید علم و محتوا در کشور محسوب می‌شود و اگر تعداد بشتری از  استنادات مقالات علمی در دنیا برای دانشمندان ایرانی باشد این مسئله نشان دهنده پیشرفت در تولید علم است.

وی ادامه داد: مرجعیت علمی باید به عنوان یک برنامه راهبردی در همه حوزه‌های علمی مد نظر قرار گیرد و معتقدم که برای ایجاد یک مرجعیت علمی در کشور باید نوآوری، ابتکار و تنوع نگری را جزو برنامه‌ریزی‌های خود قراردهیم، زیرا افزایش تعداد استنادات به مقالات علمی دانشمندان کشور ارتباط مستقیمی با تنوع نگرش و طرح مسائل مختلف علمی دارد.

رشد ۳۶ پله‌ای تولید علم طی ۲۱ سال

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: عدالت علمی و نگرش راهبردی در محتوای مقالات باعث افزایش تعداد استنادات به نوشته‌های دانشمندان ایرانی می‌شود و خوشبختانه جایگاه ایران در تولید علم از رتبه ۵۲ در سال ۱۹۹۶ به رتبه ۱۶ در سال ۲۰۱۷ رسیده است و این مسئله نشان دهنده پیشرفت ایران در تولید محتوا‌های علمی و افزایش استنادات به مقالات دانشمندان ایرانی است.

حسن زاده تاکید کرد: خوشبختانه ایران از نظر تولید علم موقعیت بسیار خوبی دارد و شتاب تولید محتوا در حوزه‌های مختلف و به خصوص پزشکی افزایش چشمگیری نسبت به سالیان گذشته داشته است.

وی بیان کرد: تعداد استنادات به مقالات علمی دانشمندان ایرانی در سال ۱۹۹۶ تنها ۸۳۲ مورد بوده است و این درحالی است که استنادات قابل ارجاع به مقالات کشورمان در سال ۲۰۱۷ به ۵۱ هزار و ۶۱۴ مقاله رسیده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه باید در زمینه آموزش و پژوهش اقدامات موثرتر بیشتری انجام داد،‌ اضافه کرد: در سال ۱۹۹۶ رتبه ایران در حوزه‌های آموزش و پژوهش ۷۴ و در سال ۲۰۱۰ رتبه کشورمان به ۸۳ ارتقا پیدا کرده است وخوشبختانه امروزه رتبه ما از نظر آموزش و پژوهش و تحقیقات در بین کشور‌های دنیا ۶۰ است.

مشکلات در حوزه توسعه نیروی انسانی پژوهشگر

وی ادامه داد: خوشبختانه در زمینه پژوهش رشد چشمگیری داشته‌ایم، اما در راستای توسعه نیروی انسانی هنوز دچار مشکلات و مسائل مختلفی هستیم که در این میان باید هدف‌گذاری و سیاست‌گذاری‌های جدیدی را اتخاذ کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه برای اجرای برنامه راهبردی و هدف‌گذاری‌های مربوط به توسعه نیروی انسانی باید منابع مالی به این طرح‌ها تأمین شود،‌گفت:‌ دولت هم باید در اجرای سیاست‌گذاری‌ها حمایت بیشتری انجام دهد و استفاده بهتری از برنامه‌های راهبردی مراکز آموزش عالی و نهاد‌های علمی  انجام گیرد.

حسن زاده با اشاره به اینکه جامعه نقش بسزایی در ارتقای شاخص‌های نیروی انسانی، آموزش و تولیدات علمی دارد،‌ گفت: شایسته محوری یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار  در ایجاد اعتماد میان نخبگان است و همین مسئله پذیرش ایده‌های نو و قابل استناد از سوی دانشمندان خارجی را هم افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.