سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آلمان به توقف صادرات سلاح به عربستان ادامه می‌دهد

دولت آلمان در واکنش به قتل جمال خاشقجی و با وجود اعتراض برخی شرکت‌های اسلحه‌سازی در این کشور صادرات اسلحه به عربستان سعودی را همچنان ممنوع اعلام کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل اسپوتنیک، دولت آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان صادرات تجهیزات نظامی به عربستان سعودی را متوقف کرده و از دیگر کشور‌ها نیز خواسته است در واکنش به قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی همین کار را بکنند. این در حالی است که شرکت «راین‌متال» یکی از بزرگترین تولید‌کنندگان اسلحه در آلمان، دولت این کشور را به طرح دعوی جبران خسارت چند میلیونی ناشی از این تحریم‌ها تهدید کرده است.

در همین حال وزارت اقتصاد آلمان از نشان دادن واکنش به اینگونه تهدیدات سرباز زده و می‌گوید «حفاظت از اسرار تجارت و کسب و کار جایگاه خاصی دارد».

آنگلا مرکل در واکنش به قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی تصمیم گرفت صادرات تسلیحات به ریاض را ممنوع و تحویل آن‌ها را که در اواخر ماه اکتبر سال گذشته میلادی تصویب شده بود، متوقف کند.

در ماه جاری میلادی (ژانویه) در میان بحث‌های شرکای ائتلافی، دولت آلمان این تحریم‌ها را تا دو ماه دیگر و تا ماه مارس تمدید کرد.

هر چند بر اساس اطلاعات رسانه‌ها، تصمیم اخیر دولت آلمان به اندازه‌ای که مقامات این کشور از شرکت‌های اسلحه‌سازی خواسته‌اند صادرات سلاح را متوقف کنند، الزام آور نیست. در این میان تنها شرکت راین‌متال شاکی است؛ در حالی که دیگر شرکت‌ها با توجه به معاملات آتی نمی‌خواهند در مقابل دولت بایستند و امیدوارند این بحران در نهایت فرو بنشیند. یکی از این شرکت‌ها اعلام کرده است این تحریم‌ها محموله‌های آماده به ارسال به ارزش دو میلیارد یورو (۲.۲۷ میلیارد دلار) را شامل شده است.

برخلاف دولت مرکل، متحدان آلمان از جمله فرانسه و آمریکا از متوقف کردن فروش اسلحه به ریاض سرباز زدند. بر اساس گزارش رسانه‌ها، درخواست آلمان مبنی بر شفاف‌سازی جزئیات قتل جمال خاشقجی تاکنون بی‌جواب مانده است. آلمان و اتحادیه اروپا اصرار دارند تحقیق درباره این قتل و تعقیب مجرمان آن باید شفاف باشد. گزارش‌ها حاکی از آن است که ریاض می‌خواهد دادگاه را مخفیانه برگزار کند.

جمال خاشقجی، ستون‌نویس واشنگتن پست در دوم ماه اکتبر سال گذشته میلادی پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به قتل رسید. مقامات سعودی دو هفته پس از انکار، بالاخره پذیرفتند که خاشقجی در این کنسولگری به قتل رسیده و جسدش همان جا مثله شده است. ریاض اصرار دارد این قتل هیچ ارتباطی با خانواده سلطنتی سعودی به ویژه محمد بن سلمان ندارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آلمان ، عربستان ، تحریم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.