وی افزود: مزیت دیگر سهمیه بندی سوخت، کنترل قاچاق است. در حال حاضر قاچاق بنزین روزانه ۱۰ میلیون لیتر است. میزان مصرف روزانه مصرف بنزین در کشور ۸۸ میلیون لیتر برآورد شده که با این حساب حداقل یک هشتم میزان مصرف، قاچاق میشود.
ادیانی راد تصریح کرد: برخی موضوعات همچون طولانی بودن مرزها سبب شده قاچاق سوخت در کشور، قابل پایش نباشد و کنترل آن نیاز به پیگیری و پایش هوشمندانه دارد.
این نماینده مجلش تاکید کرد: ۱۰ میلیون لیتر قاچاق بنزین در روز شوخی نیست در ترکیه ۱۰ میلیون لیتر مصرف بنزین دارند.
وی افزود: در مقطعی به دلیل برابری قیمت سوخت در ایران و کشورهای همسایه، میزان قاچاق به زیر ۲ میلیون لیتر رسید، اما جهشی که در قیمت ارز اتفاق افتاد دوباره فاصله قیمتی را افزایش داد به گونه ای که اکنون اگر فردی دو گالن بنزین با خود به نقاط مرزی حمل کند، یک میلیون تومان سود کرده است.
این نماینده مجلس تصریح کرد: سهمیه بندی شرط لازم برای کنترل قاچاق است اماکافی نیست. هزینه هایی باید برای کنترل این امر انجام شود و نهادهای مرتبط باید ضریب حفاظتی و امنیتی را بالا ببرند.
وی با بیان اینکه بررسی بخش درآمدی لایحه دولت به اتمام رسید گفت: کمیسیون تلفیق تصمیم گرفت با تشکیل کارگروهی از نماینگان مختلف وضعیت حاملهای انرژی را بررسی کند.
نماینده قائمشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بحث حاملهای انرژی مربوط به تبصره ۱۴ بودجه است، گفت: تصمیم گیری در مورد حاملهای انرژی تصمیم ملی است که باید دولت نیز به میدان بیاید.
ادیانیراد با بیان اینکه مبنای نظام جمهوری اسلامی عدالت است، گفت: اگر چه ایران نیاز به سهمیه بندی ندارد، اما سهمیه بندی انرژی برکاتی خواهد داشت.
بر اساس این گزارش در ادامه حاجی دلیگانی نماینده مجلس گفت: نوع بودجه ریزی عادلانه نیست و عمده بودجه پیشنهادی دولت به کارکنان و بازنشستگان دولت مربوط میشود.
وی با استناد به گزارش کمیسیون بوجه ۹۸ اعلام کرد: حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان به ۳ نوع یارانه تخصیص داده شده است. ۱۰۲ هزار میلیارد تومان به یارانه مستقیم، ۷۳ هزار میلیارد تومان به یارانه فرابودجهای و ۶۴۲ هزار میلیارد تومان هم یارانه پنهان است مانند یارانه سوخت.
حاجی دلیگانی با بیان اینکه بودجه دولت به حقوق و مزایای کارکنان دولت نباید خلاصه شود، گفت: عموم مردم باید طعم عدالت را در جامعه بچشند.
این نماینده مجلس در خصوص ضرورت سهمیه بندی سوخت تصریح کرد: باید بسترهای قاچاق سوخت در کشور از بین برود یعنی شرایطی ایجاد شود که دیگر قاچاق به صرفه نباشد.
وی ادامه داد: در این مورد باید به مردم اعتماد کنیم تا خود مردم در مورد میزان مصرف بنزین تصمیم گیری کنند. تجربه نشان داده در صورت سهمیه بندی ۶۰ درصد مردم ، همان میزان مصرف میکنند که به آنها سهمیه داده میشود.
حاجی دلیگانی تصریح کرد: روزانه حداقل ۱۰ میلیون لیتر بنزین و در کل ۴۰ میلیون لیتر سوخت قاچاق میشود که ارزش آن در هشت ماه اول سال ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده یعنی یک سوم میزان یارانه افراد است.
وی تاکید کرد: این روش کنونی به ضرر مردم است، اما برای سهمیه بندی مجدد باید معایبی که در سهمیه بندی قبلی بود هم رفع شود.
این نماینده مجلس تصریح کرد: در مجلس تحقیق و تفحصها در این خصوص انجام و نقایص سهمیه بندی بر طرف میشود و در نهایت تصمیمات باید به نفع مردم گرفته شود.
انتهای پیام/