سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح کرد؛

رشد کمی و کیفی دهمین جشنواره فارابی/ شرایط بودجه اقتضا می‌کند برای جشنواره حامی مالی بگیریم

غفاری گفت: در دهمین دوره جشنواره فارابی با رشد کمی و کیفی خوبی رو به رو بوده‌ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دبیر دهمین دوره جشنواره بین المللی فارابی در نشست خبری آئین اختتامیه دهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی که امروز در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار شد، اظهار کرد: در این ۱۰ سال با توجه به اطلاعاتی که داریم شاهد رشدی چشمگیر که نشان از مشارکت علمی خوب در کشور دارد،‌ هستیم،‌ همچنین از لحاظ کیفی بنا به نظر داوران و اصحاب حوزه علمی که در این اتفاق مشارکت دارند بلوغی قابل توجه و پیشرفت‌هایی خوب اتفاق افتاده است که حاصل تلاش دوستان حوزه علمی است که حضوری مستقیم در این عرصه دارند.

غفاری بیان کرد: امروز این اتقاق نظر وجود دارد که توسعه علمی کشور در ازای همکاری عالمان یک کشور است و جشنواره فارابی این انگیزه را ایجاد می‌کند و نقشی مهم در توسعه دانش خواهد داشت.

برگزیدگان فارابی باید در محیط‌های دانشگاهی و پژوهشی نقد شوند

غفاری گفت: اختتامیه برای جشنواره‌های مختلف از جمله جشنواره فارابی برگزار می‌شود، اما نکته مهم این است که در طی یک فرایند بسیار مهم نه به لحاظ مالی بلکه به لحاظ نیروی انسانی تا زمانی که گذاشته می‌شود و برخی از آثار برگزیده می‌شوند سیاستی را در پیش بگیریم که این آثار در مراکز علمی مورد توجه قرار بگیرند و این نکته‌ای است که در شورای سیاست‌گذاری مطرح شده و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دنبال آن است؛ یعنی با دعوت از گردآورندگان آثار و مطرح کردن نتایج کار توسط آن‌ها این آثار در معرض دید و نظر دیگر اصحاب علم قرار بگیرد که می‌تواند رونق بیشتری را در حوزه دانشگاهی ایجاد کند، زیرا برگزیده شدن و تقدیر از یک اثر، یک بخش کار است و کار جشنواره پایان یافته تلقی می‌شود، اما این اثر باید در محیط‌های دانشگاهی و پژوهشی مورد نقد قرار بگیرد و از این نظر می‌تواند موجب رونق علمی، بسط و گسترش فعالیت‌های علمی شود.

بیشترین آثار دریافتی ۱۰ دوره گذشته را داشته‌ایم

در ادامه مراسم حسین میرزایی رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی اظهار کرد: در جشنواره امسال به لحاظ تعداد آثار تا کنون بیشترین آثار دریافتی را در ادوار ده‌گانه داشته است.

وی افزود: ۵۶۴۹ اثر داخلی و بین المللی را دریافت کردیم که ۵۱۷۱ اثر داخلی و ۴۷۸ اثر خارجی و بین المللی است؛ ۶۳ درصد مشارکت کنندگان حقیقی و ۳۷ درصد آثار توسط دانشگاه‌ها ناشران و مراکز علمی ارسال شده اند.

میرزایی بیان کرد: هفته آینده در بخش داخلی از ۱۶ اثر تقدیر می‌شود و یک جایزه بین رشته‌ای که در فراخوان اعلام کردیم. پانزدهمین گروه علمی این جشنواره گروه میان رشته‌ای است به دلیل اهمیت و ضرورتی که مطالعات بین رشته‌ای دارد و سیاستی که وزارت علوم برگسترش حوزه میان رشته‌ای دارد.

تجلیل از ۱۷ اثر و ۱۲ شخصیت برجسته در اختتامیه جشنواره فارابی

رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی گفت: ۱۶ اثر برگزیده داخلی داریم و یک جایزه بین رشته‌ای که در کل از ۱۷ اثر تجلیل خواهد شد، همچنین از ۱۲ شخصیت، پیشکسوت، پیشرو و مترجم برتر و نهاد و مجموعه علمی که عنوان پروتکل و آیین نامه جشنواره است تقدیر خواهد شد.

وی افزود: در بخش بین الملل از ۸ برگزیده در حوزه ایران شناسی و اسلام شناسی تقدیر می‌شود برگزیدگان از کشور‌های فرانسه، انگلستان، آلمان، لهستان، اسپانیا، اندونزی، قزاقستان و هندوستان هستند. تلاش شده از تمام قاره هابرگزیده داشته باشیم.

میرزایی گفت: سعی شده است در داوری‌ها از تمام ظرفیت‌های کشور استفاده شود به‌خصوص استفاده از دیجیتال باعث شده است بتوان از اساتید شهرستانی هم کمک گرفت و بدین ترتیب از ظرفیت‌های علمی کل کشور استفاده شود. همچنین در حوزه‌های مختلف تاکیداتی که وجود خواهد داشت این است که از کمیته علمی ترکیبی استفاده شود که در مباحث جامعیت وجود داشته و استاندارد‌های مورد نیاز را داشته باشند.

وی افزود: بیشترین آثاری که در این دوره به جشنواره ارسال شده‌اند در سه گروه علمی علوم تربیتی، روانشناسی و ورزشی با ۱۱ درصد، زبان، ادبیات و زبان شناسی با ۱۰.۷ درصد و علوم اقتصادی، مدیریت و علوم مالی با ۹ درصد است.

رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی بیان کرد: امسال شاهد رشد چشمگیر تعداد اثر‌های دریافتی بودیم به طوری که در دوره نهم چهار هزار و ۸۳ اثر و در این دوره پنج هزار و ۶۴۹ اثر دریافت شده است، همچنین ۳۰ درصد از شرکت‌کنندگان در جشنواره خانم‌ها و ۷۰ درصد آقایان هستند.

معرفی آثار برگزیده جشنواره به بنیاد ملی نخبگان

وی اظهار کرد: در راستای حمایت از آثار برگزیده جشنواره این آثار به بنیاد ملی نخبگان معرفی می‌شوند تا از حمایت‌ها و تسهیلاتی که بنیاد ملی نخبگان بر اساس آیین نامه و شیوه‌نامه خود دارد بهره‌مند شوند، همچنین یک جایزه نقدی به صورت مشترک توسط جشنواره فارابی و بنیاد ملی نخبگان اهدا می‌شود که مبلغ آن هنوز مشخص نیست و در این باره تصمیم‌گیری نشده است.

میرزایی بیان کرد: شرایط بودجه به گونه‌ای است که اقتضا می‌کند برای جشنواره اسپانسر بگیریم در این راستا هواپیمای جمهوری اسلامی ایران ایران ایر که بخشی از اسپانسر ما است یک بلیت را برای یکی از برگزیدگان اختصاص داده است، البته ما به دنبال جذب اسپانسر‌های دیگر نیز هستیم.

رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی گفت: در مجموع آثار دریافتی جشنواره ۵۳ درصد آثار در حوزه کتاب، ۱۱ درصد طرح‌های پژوهشی اختتام یافته، ۱۶ درصد رساله‌های دکتری در تمامی رشته‌های حوزه علوم انسانی و ۲۰ درصد پایان نامه‌های کارشناسی ارشد است در واقع ۳۶ درصد از آثار دریافتی متعلق به فارغ‌التحصیلان و دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری است.

در ادامه مراسم عبدالامیر نبوی دبیر علمی دبیرخانه جشنواره فارابی بیان کرد: تلاش شده تا از تمام ظرفیت‌های کشور برای ارتقای کیفیت جشنواره استفاده شود در این دوره به جز استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های معتبر تهران از ظرفیت انجمن‌های معتبر و اعضای هیئت علمی خانم نیز استفاده کردیم همچنین از حضور اساتیدی از دانشگاه‌های غیر از تهران بیش از دوره‌های قبل استفاده شد.

نبوی ادامه داد: در این دوره حضور خانم‌ها بسیار پررنگ است و غیر از اینکه خانم‌ها مدیریت چند گروه علمی را داشتند در برخی گروه‌های علمی تا ۵۰ درصد اعضا را خانم‌های عضو هیئت علمی تشکیل می‌دهند تا از ظرفیت علوم انسانی استفاده شود.

دبیر علمی دبیرخانه جشنواره فارابی اظهار کرد: تمام افرادی که در کمیته دست‌اندرکار هستند حق ارائه اثری در جشنواره را ندارند و اگر پایان نامه‌ای زیر نظر آن‌ها بوده است اساس داوری نمی‌شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.