سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نیویورک تایمز گزارش داد؛

زمزمه‌های خروج ترامپ از ناتو هم به گوش می‌رسد

رئیس‌جمهور آمریکا سال گذشته با تهدید‌های خود برای خروج از پیمان ناتو، نگرانی‌هایی را برای مقامات امنیت ملی این کشور ایجاد کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، بنا به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۸ در جلسات خصوصی چندین بار تهدید به خارج کردن این کشور از ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) کرده است.

نیویورک تایمز در گزارش خود آورده است: زمانی‌که رئیس جمهور آمریکا اولین بار امکان خروج از ناتو را مطرح کرد، مقامات ارشد دولتی مطمئن نبودند که آیا او این حرف را جدی می‌زند یا خیر.

مقامات ارشد دولتی به این روزنامه گفتند از آن زمان به بعد ترامپ چندین بار با زیر سوال بردن ناتو، تمایل خود را برای ترک این پیمان مطرح کرد.

در ژوئیه (تیر-مرداد) سال گذشته و در آستانه نشست ناتو ترامپ به مقامات امنیت ملی خود گفت که او اهمیت یا دلیل وجود ناتو را درک نمی‌کند و آن را پیمانی برای ضربه زدن به آمریکا می‌بیند. در گزارش نیویورک تایمز آمده است ابراز تمایل ترامپ برای خروج از ناتو نگرانی‌های تازه‌ای را برای مقامات امنیت ملی آمریکا ایجاد کرد. این در حالی است که اخیرا روزنامه واشنگتن پست گزارش داد ترامپ جزئیات دیدارش با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را از مقامات دولت خود پنهان کرده و نیویورک تایمز نیز گزارش داد که اف بی آی، پلیس فدرال آمریکا، تحقیقاتی را درباره همکاری مخفیانه  رئیس جمهور آمریکا با روسیه علیه منافع آمریکا آغاز کرده است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا به سی ان ان گفت که مقامات دولتی در طول سال گذشته در تلاش بودند تا ترامپ را متقاعد به پایبندی به ناتو کنند. به ادعای سی ان ان، تضعیف ناتو یکی از اهداف دراز مدت پوتین بوده و خروج آمریکا از این پیمان برای رئیس جمهور روسیه بسیار ایده‌ال است. زمانی که ترامپ سال گذشته میلادی در نشست ناتو در بروکسل حضور یافت، همزمان کنگره این کشور پیشنهاد حمایت از ناتو را مورد تائید قرار داد.

ترامپ سال گذشته در آستانه نشست ناتو در بروکسل رهبران کشورهای عضو ناتو را تهدید کرده بود که اگر کشورهای عضو این سازمان، سهم بودجه خود را افزایش ندهند، آمریکا ممکن است به زودی در باقی ماندن در این اتحاد نظامی تجدیدنظر کند.

نظرسنجی سال ۲۰۱۷ گالوپ نشان داد ۸۰ درصد از مردم آمریکا خواهان حفظ پیمان ناتو بودند. همچنین بر اساس نظرسنجی ژوئیه سال ۲۰۱۸ دانشگاه کوئینیپیاک، اکثریت مردم آمریکا ( ۷۸ درصد) اعلام کردند ترامپ باید در صورت لزوم از تمام متحدان عضو ناتوی این کشور دفاع کند.

شایان ذکر است، خروج از پیمان‌های بین‌المللی برای رئیس جمهور آمریکا تبدیل به یک رویه معمول شده است. چنانچه او پیش از این از توافق هسته‌ای با ایران، توافق محیط زیستی پاریس، پیمان یونسکو و پیمان تجارت آسیا و اقیانوس آرام نیز خارج شده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.