سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی:

کاهش سموم پرخطر در کشور/ ایران در تامین بذر هیبرید وابسته است

طهماسبی گفت: آمار سموم پر خطر به عنوان یکی از شاهکار‌های بخش خصوصی، از ۲۴ درصد به ۸ و ۸ دهم درصد کاهش یافته است.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد علی طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه تخصصی نهاد‌های کشاورزی، حضور ۱۱۰ شرکت با ۸۰ غرفه در این نمایشگاه‌ها را در شرایط کنونی حائز اهمیت دانست و گفت: بنده گواهی می‌دهم بیشترین دغدغه وزیر در جلسات مکرر در رابطه با تامین نهاده ها، سم، کود و ماشین آلات است.

وی افزود: همیشه خط مش وزارتخانه بر آن بوده است تا بیشترین استفاده را از بخش خصوصی داشته باشد چراکه سرمایه زیادی در این بخش وجود دارد.

طهماسبی با اشاره به اینکه شاه‌ بیت تمامی کار‌ها حفاظت و صیانت از محیط زیست و بالندگی است گفت: صیانت و نگهداری از منابع پایه اعم از آب و خاک و گیاه به عنوان بستر‌های تولید از اهمیت فراوانی برخوردار است چراکه تمام زندگی ما وابسته به منابع پایه است.

طهماسبی گفت: هر چقدر محصول سالم همچون بذر به کشاورزان بدهیم، خاک پاک، هوای پاک و محصول سالم به دست مصرف کننده می‌رسد.

این مقام مسئول با اشاره به این که بیش از ۹ هزار برند کود در کشور ثبت شده است، افزود: موسسه آب و خاک وارد میدان شده است تا برند‌های تقلبی و فاقد ماده موثره را حذف کند.

طهماسبی درباره آخرین وضعیت سموم و آفت کش‌ها اظهار کرد: ثبت و ضبط آفت کش‌ها یکی از بهترین کار‌هایی بوده که سازمان حفظ نباتات انجام داده است.

وی از کاهش سموم پر خطر در کشور خبر داد و گفت: هم اکنون آمار سموم پر خطر از ۲۴ درصد به ۸ و ۸ دهم درصد کاهش یافته است و به عنوان یکی از شاهکار‌های بخش خصوصی می‌توان آن را نام برد.

طهماسبی با اشاره به این که کشور در زمینه حضور هیبرید وابسته است گفت: با وجود آن که کشور به ۶۰۰ میلیون عدد بذر هیبرید نیاز دارد برآورد ما این است که  ۲۰ میلیون عدد در کشور تولید و مابقی از طریق واردات تامین شود.

 معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در پایان با اشاره به این که واردات حضور هیبرید جزو گروه کالای یک به شمار می‌آید، بیان کرد: گلخانه‌ها با اقلیم‌هایی که دارند دائما به بذر نیاز دارند که توسط بخش خصوصی تامین می‌شود.

در تامین سیب کشور مشکلی وجود ندارد

 طهماسبی  در جمع خبرنگاران از کاهش ۳۰۰ تا  ۴۰۰ هزار تنی تولید سیب در کشور خبر داد و گفت: امسال ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب در کشور تولید شده که با احتساب مصرف سرانه کمبودی در تامین نیاز داخل نداریم.

وی با اشاره به این که امسال تولید مرکبات بیش از ۵ میلیون تن در کشور است افزود: با توجه به فراوانی تولید قیمت مرکبات بسیار ارزان است.

 معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه امسال تولید کیوی کشور بیش از ۳۲۰ هزار تن است بیان کرد: بر اساس آمار ۹ ماهه امسال، ۷۷ هزار تن کیوی به بازار‌های هدف صادر شده است.

طهماسبی، آمار صادرات کیوی در سال گذشته را بیش از ۱۳۰ هزار تن اعلام کرد.

به گفته وی با توجه به افزایش قیمت نهاد‌ه های تولید، نرخ کنونی سیب در بازار منطقی است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به سال آور و سال ناآور، سرمازدگی و گرمازدگی و تنش‌های محیطی تولید محصولات در نوسان است.

وی درباره آخرین وضع پرداخت خسارت سرمازدگی به باغداران گفت: باغدارانی که بیمه بودند خسارتشان را دریافت کرده اند. نا گفته نماند که مصوبه امهال سه ساله وام‌ها هنوز اجرایی نشده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.