سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیا ترامپ می‌تواند مانع بسته‌ شدن نیروگاه‌های تولید برق با سوخت زغال سنگ شود؟

رویترز در مطلبی نوشت آیا رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند به وعده‌های انتخاباتی خود عمل کرده و برای رونق صنعت این کشور مانع بسته شدن نیروگاه‌های تولید برق با سوخت زغال سنگ شود؟

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، در دو سال نخست ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ تعداد نیروگاه‌های تولید برق آمریکا که با سوخت زغال سنگ کار می‌کردند و بسته شدند بیشتر از کل نیروگاه‌هایی بود که در کل طول دوره نخست ریاست‌جمهوری باراک اوباما از کار باز ایستادند.

این در حالی است که جمهوریخواهان تلاش می‌کنند با عمل به وعده انتخاباتی خود از صنعت زغال سنگ در ایالت‌های دارای معادن این سوخت فسیلی حمایت کنند.

در مجموع بر اساس اطلاعات اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) در سال‌های ۲۰۱۷-۲۰۱۸ بیش از ۲۳ هزار و ۴۰۰ مگاوات برق تولیدی با سوخت زغال سنگ متوقف شد. این در حالی است که در سال‌های ۲۰۰۹-۲۰۱۲ این رقم در مجموع ۱۴ هزار و ۹۰۰ مگاوات بود.

ترامپ تلاش کرده است از قوانین مربوط به تغییرات آب و هوایی و محیط زیست که در زمان دولت اوباما اتخاذ شده بود برای پایبند بودن به تعهدات خود در قبال رای‌دهندگان ایالت‌هایی مانند ویرجینیای غربی و وایومینگ عقب نشینی کند. اما دومین سال که بیشترین کاهش مصرف زغال سنگ در آن رخ داده است همان سال دوم ریاست جمهوری او، ۲۰۱۸، بوده است که حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات از مصرف این سوخت فسیلی کاهش یافته است. یک مگاوات برق انرژی مورد نیاز حدود هزار خانه در آمریکا را تامین می‌کند.

از سال ۲۰۱۱ که ظرفیت مصرف زغال سنگ به نقطه اوج یعنی به ۴۰۰ مگاوات رسید تعداد کارخانه‌های زغال سنگ در آمریکا هر ساله در حال کاهش است و انتظار می‌رود این روند ادامه داشته باشد؛ زیرا مصرف‌کنندگان تقاضای انرژی از منابع پاک و ارزان را دارند. گاز طبیعی ارزان قیمت و افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و باد قیمت سالانه تولید برق را نسبتا پایین نگه داشته و باعث شده است سرمایه گذاری برای تولیدکنندگان نیروگاه‌های قدیمی زغال سنگ غیراقتصادی باشد.

بر اساس گزارش EIA تولیدکنندگان گفته‌اند قصد دارند حدود ۸ هزار و ۴۲۲ مگاوات از برق تولیدی با زغال سنگ را در سال ۲۰۱۹ متوقف کنند. اما از زمان به قدرت رسیدن ترامپ، ژانویه ۲۰۱۷، او اعلام کرد قصد دارد از توافقنامه ۲۰۱۵ پاریس درباره تغییرات اقلیمی خارج شود و قوانین دوران اوباما درباره انتشار گاز‌های نیروگاه‌ها راکنار بگذارد، چون می‌خواهد تولید داخلی نفت و گاز و زغال سنگ را افزایش دهد.

بر اساس مطالعه گروه رادیوم، تولید گاز دی اکسید کربن، گاز اصلی گلخانه ای، پس از کاهش به مدت سه سال پی در پی، در سال ۲۰۱۸ به دلیل آنکه دمای هوا کاهش پیدا کرد که باعث افزایش تقاضای گاز برای گرمایش شد و برخی عوامل دیگر افزایش یافت.

دولت ترامپ نیز تلاش کرده است کنار گذاشتن نیروگاه‌های زغال‌سنگ را با یک دستور‌العمل از سوی وزیر انرژی آمریکا، ریک پری، در سال ۲۰۱۷ کاهش دهد؛ زیرا این نیروگاه‌ها شبکه تولید برق را انعطاف‌پذیرتر می‌کنند.

این طرح توسط طرفداران گاز طبیعی، انرژی‌های تجدیدپذیر و مصرف‌کنندگان برداشته شد و توسط کمیسیون تنظیم مقررات انرژی فدرال آمریکا (FERC)، به ریاست کوین مکینتیر به اتفاق آراء رد شد. این طرح اکنون می‌تواند دوباره مطرح شود؛ زیرا کوین مکینتیر در دوم ژانویه جان خود را از دست داد و ترامپ باید جایگزینی برای او انتخاب کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، آلودگی هوا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.