سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پکن: نخست‌وزیر کانادا قبل از اظهارنظر، کنوانسیون وین را بخواند تا مضحکه خاص و عام نشود

در ادامه تنش بین پکن و اُتاوا، سخنگوی وزارت خارجه چین در اظهاراتی تند به اتهامات اخیر مطرح شده از سوی جاستین ترودو علیه این کشور واکنش نشان داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز، در ادامه تنش بین پکن و اُتاوا، سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه در اظهاراتی تند اعلام کرد نخست‌وزیر کانادا قبل از اظهار نظر درباره مصونیت دیپلماتیک شهروند کانادایی در چین، «کنوانسیون وین» را بخواند تا مضحکه خاص و عام نشود.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، روز جمعه اقدام تلافی‌جویانه دولت چین در بازداشت دو شهروند کانادایی را به‌ شدت محکوم و پکن را به «عدم رعایت اصول مصونیت دیپلماتیک» درباره یکی از کانادایی‌های بازداشتی متهم کرد.

هوآ چونینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه درباره اظهارات ترودو بدون اشاره به نام نخست‌وزیر کانادا گفت: «فرد نام‌برده کانادایی باید پیش از اظهارنظر، کنوانسیون وین را با دقت می‌خواند تا مضحکه خاص و عام نشود».

وی با بیان اینکه «مایکل کاوریگ» هم‌اکنون دیپلمات نیست و با گذرنامه معمولی و روادید تجاری وارد چین شده است افزود: «هر گونه که به مسئله نگاه کنید، مایک کاوریگ تحت قوانین کنوانسیون وین، مصونیت دیپلماتیک ندارد».

روابط میان پکن و اُتاوا پس از اقدام ماه گذشته کانادا در بازداشت «منگ وانگ ژو» مدیر مالی ارشد شرکت هوآوی چین دچار تنش شده است. منگ وانگ ژو اول دسامبر سال ۲۰۱۸ به درخواست مقامات آمریکا و به اتهام نقض تحریم‌های این کشور در فروش محصولات شرکت هوآوی به ایران در کانادا بازداشت شد. چندی بعد، منگ طی حکمی با قرار وثیقه ۷.۵ میلیون دلاری و چند شرط دیگر از جمله پوشیدن پابند الکترونیک، آزاد شد.

به دنبال بازداشت این مقام شرکت هوآوی، چین مایکل کاوریگ، یک دیپلمات پیشین کانادا را که در پکن فعالیت می‌کرد بازداشت کرد. چند روز بعد هم رسانه‌های چینی تأیید کردند «مایکل اسپاور» تاجر و کارآفرین کانادایی به اتهام انجام فعالیت‌هایی که امنیت چین را به خطر می‌اندازد، بازداشت شده و تحت بازجویی قرار گرفته است. مقامات کانادایی از ارتباط صریح میان بازداشت دو تبعه این کشور مایکل اسپاور و مایکل کوریک با دستگیری منگ وانگ ژو در کانادا صحبت نمی‌کنند، اما بسیاری بازداشت کانادایی‌ها در چین را اقدامی تلافی‌جویانه از سوی دولت پکن می‌دانند.

انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، آمریکا ، آسیا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.