سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شناگر معلول مهابادی مقام قهرمانی اولین دوره استعدادیابی کشور را کسب کرد

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان مهاباد گفت: شناگر سندروم داون مهابادی در اولین دوره استعدادیابی تهران، قهرمان شد.

مصطفی پور رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان مهاباد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: شاهو محمدی شناگر سندروم داون مهاباد و رکوردار شنای معلولین کشور، در اولین دوره استعدادیابی و رقابت های ورزشکاران استان تهران موفق به کسب قهرمانی شد.

وی افزود: شاهو در دو ماده کرال سینه و پروانه به صورت حرفه‌ای کار می‌کند و دو بار در مسابقات المپیک ویژه ایران ماده کرال سینه مقام اول (مدال طلا) را کسب کرده است.

شاهو محمدی دانش آموز پایه چهارم مدرسه استثنایی مهاباد است؛ هم اکنون سه هزار و ۳۰۰ معلول در شهرستان مهاباد تحت پوشش بهزیستی قرار دارند.

براساس آمار سازمان بهزیستی کشور در سال ۱۳۹۷، یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر معلول در ایران وجود دارد.

سندروم داون بیماری ژنتیکی ناشی از وجود یک کروموزم اضافی در جنین انسان است؛ هر جنین انسان هنگام لقاح، اطلاعات ژنتیکی را از طریق ۴۶ کروموزوم (۲۳ کروموزوم از مادر و ۲۳ کروموزوم از پدر) از والدینش به ارث می‌برد، در بیشتر موارد بروز سندروم داون یک کروموزوم اضافه به جنین منتقل می‌شود یعنی ۴۷ کروموزوم دریافت می‌کند.

این بیماری ژنتیکی دارای علایم مختلف از جمله ناهنجاری‌های عمده یا خفیف در ساختار یا عملکرد ارگان ها، مشکلات یادگیری و نیز محدودیت و تاخیر در رشد و نمو است.

افراد مبتلا به سندروم داون توان ذهنی پایین‌تر از حد میانگین دارند و به طور معمول دچار ناتوانی ذهنی خفیف تا متوسط هستند، اما تعداد کمی از مبتلایان به سندروم داون دچار ناتوانی شدید ذهنی هستند.

انتهای پیام/ه

کسب مقام قهرمانی اولین دوره استعدادیابی کشور توسط شناگر معلول مهابادی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.