سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۲۸۰ هزار کارگر قطعه ساز بیکار شدند

یک مقام مسئول در صنعت قطعه‌سازی با بیان اینکه ۲۸۰ هزار نفر از ابتدای سال تاکنون بیکار شده‌اند، گفت: از این تعداد، ۱۳۰ هزار نفر تعدیل و ۱۵۰ هزار نفر تعلیق شده‌اند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور در گردهمایی قطعه سازان خودرو از سراسر کشور، با اشاره به وضعیت اشتغال در صنعت قطعه‌سازی گفت: اگرچه قطعه‌سازی، یکی از صنایع اشتغالزای کشور به شمار می‌آید، اما ۲۸۰ هزار نفر از ابتدای سال تاکنون، بیکار شده‌اند؛ به این معنا که از این تعداد ۱۳۰ هزار نفر با تعدیل و ۱۵۰ هزار نفر با تعلیق قرارداد خود مواجه هستند.

وی با بیان اینکه از حدود ۱۲۰۰ قطعه‌سازی فعال در کشور، ۴۰۰ واحد تعطیل و نیمه تعطیل هستند، افزود: قیمت‌های فروش قطعات، علی‌رغم افزایش قیمت‌های مواد اولیه و نهاده‌های تولید هنوز از سوی خودروسازان اصلاح نشده است و بر همین اساس، قطعه‌سازان با زیان قابل توجهی روبرو هستند؛ ضمن اینکه مجموع مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

محبی‌نژاد گفت: مطالبات معوق سررسید گذشته قطعه‌سازان اکنون به رقمی بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان رسیده؛ ضمن اینکه مشکلات حاد زنجیره تامین خودروسازی کشور نیز همچنان ادامه دارد. این در حالی است که بحران نقدینگی به دلیل مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان، افزایش چشمگیر مواد اولیه و نهاده‌های تولید نخستین مشکل است.

وی اظهار کرد: مشکل قیمت فروش قطعات خودرو باید حل شود؛ این در حالی است که دشواری تامین مواد اولیه داخلی و خارجی و تسویه خرید‌های اعتباری و ارزی را نیز باید به مسائل پیش روی صنعت قطعه اضافه کرد؛ ضمن اینکه افت تیراژ پایین تولید باعث افزایش هزینه‌های سربار و ضرر و زیان کلان قطعه‌سازی شده است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور تصریح کرد: خودروسازان ۳۱ درصد در سال جاری نسبت به سال گذشته و ۶۰ درصد نسبت به برنامه، افت تولید داشته‌اند که اگر با چنین روندی، وضعیت ادامه یابد، تولید تا پایان سال به صفر می‌رسد؛ ا. لبته این موضوع قابلیت اصلاح روند هم دارد، به این معنا که اصلاح فوری قیمت قطعات خودرو از سوی خودروسازان ظرف حداکثر دو هفته آتی بر اساس نرخ نهاده‌های تولید، تامین کسری نقدینگی قطعه‌سازان به مبلغ ۱۲ هزار میلیارد تومان و انجماد بدهی بانکی خودروسازان و قطعه‌سازان به نظام بانکی کشور به مدت یکسال و پرداخت صرفا بهره بانکی مربوطه جهت جلوگیری از معوق شدن اقساط بانکی می‌تواند گره‌گشا باشد.

وی با بیان اینکه تسهیل اعتبارات اسنادی داخلی LC برای کل زنجیره تامین خودرو، تسهیل ثبت سفارش و تخصیص ارز به خصوص ایجاد گزینه بدون انتقال ارز و امکان تسویه بدهی از هر طریق ممکن می‌تواند راه‌حل‌هایی برای حل مشکلات زنجیره خودرو باشد، گفت: عرضه کافی مواد اولیه تولید داخلی و همچنین تسویه حساب‌های باز ارزی با طرف‌های خارجی قطعه‌سازان به نرخ گشایش اعتبار نیز می‌تواند موثر باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: خودروسازان ، خودرو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۰
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۰:۱۹ ۱۹ دی ۱۳۹۷
واقعا برای خودروسازان متاسفم که بفکر منافع خودشون هستند و برایشون آینده کارگران مهم نیست
ناشناس
۰۰:۰۶ ۱۹ دی ۱۳۹۷
نحرید تا ارزون شه
ناشناس
۲۳:۴۸ ۱۸ دی ۱۳۹۷
آقای جهانگیری پاسخگو باشند
رضا
۲۳:۱۱ ۱۸ دی ۱۳۹۷
دولت بی کاری
ناشناس
۲۲:۲۵ ۱۸ دی ۱۳۹۷
بلای صنعت مونتاز واسطه ای و وابسته همین هستش. که هروقت شرکت های بزرگ خارجی بخوان با فشاردادن یک دکمه باعث بیکاری اینهمه کارکن میشن. صنعت الزاما باید بطرف استفلال کامل حرکت کنه تا هیچ کس نتونه تحریم اش بکنه.
ارزدرصورتی داده بشه که صاحبان صنایع در فکر استقلال تولید باشند.
ناشناس
۲۲:۱۷ ۱۸ دی ۱۳۹۷
خدا خودش جای حق نشسته.
Raman
۲۱:۵۸ ۱۸ دی ۱۳۹۷
چرا نمیگید این ۴۰ سال چقدر کشته دادیمو صنعت خودرو ما چه پیشترفتی کرده چرا از کره ای ها عقب افتادیم چرا بهترین روزای جوانیمون رو بخاطر اینا از دست بدیم و نتونیم ماشین خوب سوار بشیم من که اینا رو حلال نمیکنم
ناشناس
۲۱:۳۸ ۱۸ دی ۱۳۹۷
کارگران تقصیری ندارن اونا هم دارن لقمه حلال میبرن برای زن و بچه هاشون.اون رئیس و روسآ هستن نفسشون از جای گرم بلند میشه حرص و طمع زیاد دارن این بنده خدا ها رو از کار بیکار میکنن تا بهانه ای داشته باشن.واقعا خسته نباشند حتما سزای کارشون رو میبینن.
ناشناس
۲۱:۳۷ ۱۸ دی ۱۳۹۷
مگر چقد کارگر قطعه ساز داریم که 280هزارتا بیکار شدند؟؟ یعنی قطعه سازی از وزارت آموزش و پرورشم بیشتر نیرو داره؟؟
ناشناس
۲۱:۲۸ ۱۸ دی ۱۳۹۷
اینها همه اش بهانه است تا به اهداف شان که همان گران کردن ماشین است برسند با این کیفیت پایین خودرو هایشان و این وجدانی خوب نیست .
ناشناس
۲۱:۰۹ ۱۸ دی ۱۳۹۷
اهرم فشار برای افزایش قیمت!!!!!!!
ح ح ح ح
۲۱:۰۱ ۱۸ دی ۱۳۹۷
یه جا رئیس جمهور میگه سال خوبی بود ولشتغال زایی داشتیم،یه جا یکی دیگه میگه بیکاری داریم،هر کس امار برای منافع خودش میدهد
حق گو
۲۰:۳۸ ۱۸ دی ۱۳۹۷
ما اینهمه کامنت اعتراضی میگذاریم آخرش معلومنیست برچه اساسی این قیمت ها انقدر بالا حساب میشه ومیشه قیمت مصرف کننده
ایرانی
۲۰:۳۲ ۱۸ دی ۱۳۹۷
باید این خودرو ساز هارو به جرم اخلال در نظام اقتصادی کشور به وسیله احتکار و دروغ محاکمه کرد.
ناشناس
۲۰:۰۴ ۱۸ دی ۱۳۹۷
کارخانه ورشکست بش
ناشناس
۱۹:۰۹ ۱۸ دی ۱۳۹۷
بیکاری وفقر همه صنعت و مردم و گرفته،البته اینم یک بهانه بزرگی که قیمت‌ها نجومی بشن و خودروسازان پولدارتر،بیچاره ملت
یاس
۱۸:۳۱ ۱۸ دی ۱۳۹۷
خو به من چه که بیکار شده. من باید تاوان پس بدم!!!! یه خودرو ساز یا قطعه سازی که نمیتونه کارخونشو اداره کنه همون بهتر که ورشکسته شه. تا مردم نفس راحت بکشن
حق گو
۲۰:۲۹ ۱۸ دی ۱۳۹۷
قیمت بعضی از قطعات خودرو بیشاز 7 ای 8 برابر شده پس این ها سودش تو جیب کی میره
مسلم
۱۸:۱۸ ۱۸ دی ۱۳۹۷
چیه؟بهونه جدیده؟
ناشناس
۱۸:۱۳ ۱۸ دی ۱۳۹۷
مشکل كار در گران فروشی است وقتی قطعه گران شود درخواست برای خرید قطعأ کم خواهد شد و تولید هم کم
می شود پس با گرانی تیشه به ریشه همه چیز خواهد خورد ،
که البته خورده است خودرو سازان از هول و ولای سود بیشتر باعث این همه مشکل هستند
ناشناس
۱۸:۰۵ ۱۸ دی ۱۳۹۷
فقط بهانه می کنید
حق گو
۱۸:۳۱ ۱۸ دی ۱۳۹۷
تعداد کشته های خودرو های بی کیفیت را هم آمارش را بدهید. چرا همه اش مردم تاوان باید بدهند گرانی و بی کیفیتی.
حمید
۱۷:۳۰ ۱۸ دی ۱۳۹۷
اینا همش فیلم فقط میخان قیمت خودرو ببرن بالا وگرنه بیکاری چی اینا که تا سال ۹۹ پیش فروش کردن :))
ناشناس
۱۹:۴۰ ۱۸ دی ۱۳۹۷
احسنت همینه همش فیلمه اگه این تعداد اخراج میشدن در مجلسه میبستن
ناشناس
۱۷:۱۱ ۱۸ دی ۱۳۹۷
قطعات بی کیفیت تولید بشه برای چی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
۱۷:۰۹ ۱۸ دی ۱۳۹۷
خودرو سازان پول قطعه سازان را از کشور خارج کرده اند ! نیاز به بازرسی و تفحص دارد ! پولی را که میبایست به قطعه سازان بدهند !
ناشناس
۱۶:۵۲ ۱۸ دی ۱۳۹۷
الحمدولله بهانه جور شد برا گران کردن ماشین .ایه الناس به داد سر مایه دارها برسید مدم عادی خورد بشن مشکلی نیست
علی
۱۶:۳۲ ۱۸ دی ۱۳۹۷
اگر این شرکتهای خودرو سازی از اول امسال تو بازار خودرو عرضه میکردن ، نه خودرو گرون به این شدت میشد نه قطعه سازیها تعطیل
ناشناس
۱۶:۲۶ ۱۸ دی ۱۳۹۷
خیلی خوبه
ناشناس
۱۶:۲۶ ۱۸ دی ۱۳۹۷
خیلی خوبه
ناشناس
۱۶:۲۳ ۱۸ دی ۱۳۹۷
کم کاری نمیکردند بیکار نمیشدند.
ناشناس
۱۶:۱۵ ۱۸ دی ۱۳۹۷
مشکل کار کجاست خوب پراید رو بکنید ۸۰ ملیون یا پژو بشود سیصد ملیون
ناشناس
۱۵:۴۸ ۱۸ دی ۱۳۹۷
سلام تمام کارگران قطعه سازی و خودروساز بیکار بشوند بهتره تا چهل پنجاه میلیون ادم بدبختی بکشن از دست قطعه بی کیفیت و گران کمر شکن ،مگه روزی که ما کارگران بی بضاعت کار کردیم تا تومن تومن پولمان بشه اندازه یک پراید مدل 90 که به یک باره دوبرابر سه برابر رفت بالا که ما تو حسرت خرید یک پراید بی کیفیت مدل 90 شب با حسرت می ریم خونه کسی اومد از حال دل ما بپرسه مگه ما کارگران ادم نیستیم مگه ما ارزو نداریم که یک پراید بی کیفیت مدل پایین بخریم تا روزهای تعطیل دست زن بچه مان بگیریم مثل ادم بریم بیرون چرا کسی از ما نظر نمی خواهد ما کارگران کجایی جامعه هستیم چه بگوئیم با این دل پر دردمان
ناشناس
۱۷:۰۰ ۱۸ دی ۱۳۹۷
آقا خواهشن دل قطعه ساز رو نشکن میدونی چند وقته سفر خارج نرفتن با انصاف!
حامد
۱۵:۲۵ ۱۸ دی ۱۳۹۷
قطعه بی کیفیت همون بهتر که تولید نشه نه نظارتی نه کنترلی نه ضمانتی
ناشناس
۱۵:۱۱ ۱۸ دی ۱۳۹۷
علی برکت الله
ناشناس
۱۵:۰۶ ۱۸ دی ۱۳۹۷
علی برکت ا...
ناشناس
۱۴:۳۵ ۱۸ دی ۱۳۹۷
خدا کمک کنه
ناشناس
۱۴:۳۴ ۱۸ دی ۱۳۹۷
جمعش کنید خیال مردم راحت کنید
ناشناس
۱۴:۱۵ ۱۸ دی ۱۳۹۷
دیگه ببکاری قطعه سازارو مردم که نباید درست کنن