صفاریان در مقدمهای از موسیقی جوان گفت: نمیشود به سبک خاصی گفت موسیقی جوان. جوانان هم موسیقی تجاری و هم فاخر گوش میدهند.
صفاریان در پاسخ به اینکه برای جوان چه موسیقی باید تولید کرد که هم امروزی باشد و هم ریشهدار؟ گفت: نسل جدید همیشه دوست دارد که با نسل قدیم خودش یک فاصلهای داشته باشد و به دنبال چیزی میرود که متفاوت از آن چیزی است که برای نسل قدیم بود. متاسفانه در حال حاضر موسیقی به مردم ارائه میشود که محتوای خوبی ندارند. آدمهایی که دانش این موضوع را دارند باید این شکاف را پر کنند.
از قدیم خوانندهها در کنسرتها از پلیبک استفاده میکردند
زرین به عنوان یک تولیدکننده موسیقی در پاسخ به اینکه چگونه یک شبه آهنگهای یک جوان مطرح میشود؟ گفت: اینها هر کدام مراحلی دارد؛ مثلا کمپانی میگوید من این خواننده را میخواهم ۹ ماه دیگر روی استیج بیاورم و مراحلی طی میشود و سرمایهگذاری برای پخش موسیقی صورت میگیرد تا به این نقطه برسیم.
وی درباره پخش پلی بک در کنسرتها گفت: از قدیم حتی خوانندههای معروف هم این کار را میکردند که البته به دلیل داشتن یک شو و برنامه از قبل طراحی شده، روی صحنه بوده. انصاف نیست یک خوانندهای را به این دلیل گوشه رینگ بیاندازیم و بزنیم. بگذاریم مردم قضاوت کنند نه ما. متاسفانه کسانی که کنسرت گذار هستند به دنبال این هستند که خوانندهای را بیاورند؛ چند سالی از او استفاده و منفعتی کنند و بعد رهایش کنند.
تولیدات بر اساس بازار است نه تفکر
صفاریان افزود: البته مردم گاهی خوب قضاوت نمیکنند و وظیفه هنرمندان مؤلف است که خط بدهند. صرف صنعتی و تجاری بودن بد نیست؛ منتها باید هنر و دانشی پشت آن باشد. در اینجا تهیه کنندهها از نظر من سرمایهگذارند و نه تهیه کننده و هنرمند را تحت هر فشاری میگذارند تا از او پول دربیاورند. برای همین تولیدات بر اساس بازار است نه تفکر. در کارهای ماندگار احساس و آرت هست و تکرار نمیشوند.
قوانین خیلی مشخص نیستند و اولویتها اولویت مالی است
صفاریان سپس درباره اینکه چگونه و از کجا این شرکتها مجوز میگیرند در حالی که دفتر موسیقی به اینها مجوز نمیدهد و چگونه حتی در کشوری مثل کانادا کنسرت میگذارند؟ با اشاره به رانتی که این کمپانیها دارند؛ بیان کرد: کارهای غیرممکن به راحتی برای این افراد ممکن شده است. اگر کسی با رادیو جوان کار کند، از نظر قوانین اینجا عملاً دیگر نباید بتواند اینجا کار کند، اما خیلی آرتیستها با اینکه آرتیست اختصاصی رادیو جوان هستند، اما چون پول سازند به راحتی اینجا کنسرت میدهند و کسی نمیداند چگونه. اما شخص دیگری خیلی بی دلیل دچار ممنوع الکاری میشود یا اصطحکاک برایش زیاد است. قوانین خیلی مشخص نیستند و اولویتها اولویت مالی است.
چرا همه از جمله هنرپیشهها و فوتبالیستها میخواهند، خواننده شوند؟
صفاریان پاسخ داد: اینکه کسی از حوزه دیگر وارد شود و بخواهد خواننده شود به شرطی که کارش را درست انجام دهد، اشکالی ندارد. ولی در اکثر موارد در حال استفاده از شهرت اندوخته قبلی خود هستند و با چند کار متوسط به فکر درآمد زایی اند که این امر باعث ایجاد فساد مارکتی شده است.
خواننده شدن امروزه به سرمایه نیاز دارد
زرین در مورد دانش موسیقی گفت: دانش به معنای دانشگاه رفتن نیست. به معنای مطالعه و تجربه است. نسل جدید بیشتر با تکنولوژی کار کرده اند. به عنوان یک دوست به آنها میگویم کتاب شعر و موسیقی بخوانید.
در ادامه برنامه به مافیای موسیقی که در پخش اثر دخالت مستقیم دارند و اینکه خواننده شدن امروزه به سرمایه نیاز دارد، اشاره شد.
اول بشنویم و بعد قضاوت کنیم
صفاریان درباره ورود تکنولوژی به موسیقی گفت: تکنولوژی اگر برای تسریع کار باشد خوب است، اما نه اینکه مانند چیزی که الان شاهدش هستیم منجر به این شود که همه چیز مثل سری دوزی کپی شود.
زرین در جمع بندی گفت: احترام گذاشتن به جوان و کسی که بعد از تو است، احترام گذاشتن به خود است. اول بشنویم و بعد قضاوت کنیم.
«شب موسیقی» یکی از برنامههای «شبهای هنر» است که به تهیه کنندگی حبیب الله ذوالفقاری، پیرامون مسائل موسیقی، یک شنبه شبها ساعت ۲۳ به طور زنده، از شبکه ۴ سیما پخش میشود.
انتهای پیام/