سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ربا‌خوار در روز قیامت چه وضعیتی خواهد داشت؟

آیه ۲۷۵ سوره مبارکه بقره به وضعیت ربا‌خوار در روز قیامت اشاره کرده که جزئیات آن را در این مطلب خواهید خواند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ربا‌خواری یکی از موضوعاتی است که خداوند در آیات بسیاری به بیان پیامد‌های آن پرداخته و انسان را از آن نهی کرده است.

تقسیم شدن جامعه به دو قشر ثروتمند و مستضعف و شکاف طبقاتی یکی از مهم‌ترین‌پیامد‌های ربا در جامعه است و به این صورت جامعه به سمت نابودی پیش می‌رود. تا جایی که در این زمینه پیامبر (ص) می‌فرماید: هرگاه خداوند بخواهد قومی را نابود کند ربا را به آن وارد می‌کند.

خداوند در سوره نساء می‌فرماید: ربا در مکتب یهود هم حرام است و در اسلام همه فرقه‌ها ربا‌خواری را گناه کبیره می‌دانند. همچنین خداوند در سوره مبارکه بقره آیه ۲۷۵ درباره وضعیت ربا‌خوار در روز قیامت می‌فرماید: ربا‌خوار در قیامت مانند افراد دیوانه از قبر بر‌می‌خیزد.


بیشتر بخوانید: گناهی که به خاطر آن خداوند شکم انسان را از آتش پُر می‌کند!


به این آیه توجه کنید:

«الَّذِینَ یَأْکُلُونَ الرِّبَو اْ لَا یَقُومُونَ إِلَّا کَمَا یَقُومُ الَّذِى یَتَخَبَّطُهُ الْشَّیْطَنُ مِنَ الْمَسِّ ذَ لِکَ بِأَنَّهُمْ قَالُواْ إِنَّمَا الْبَیْعُ مِثْلُ الْرِّبَو اْ وَ أَحَلَّ اللَّهُ الْبَیْعَ وَحَرَّمَ الْرِّبَو اْ فَمَنْ جَآءَهُ مَوْعِظَةٌ مِّنْ رَّبِّهِ فَانْتَهَى‏ فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ وَمَنْ عَادَ فَأُوْلَئِکَ أَصْحَبُ الْنَّارِ هُمْ فِیهَا خَلِدُونَ‏» (بقره ۲۷۵)

ترجمه

«کسانى که ربا مى‏‌خورند، (در قیامت از قبرها) بر نمى‏‌خیزند مگر همانند برخاستن کسى که بر اثر تماس شیطان، آشفته و دیوانه شده است. (نمى‏‌تواند تعادل خود را حفظ کند، گاهى زمین مى‏‌خورد و گاهى بر مى‏‌خیزد.) این (آسیب) بدان سبب است که گفتند: داد و ستد نیز مانند ربا است. در حالى که خداوند خرید و فروش را حلال و ربا را حرام کرده است. پس هرکس که موعظه‏‌اى از پروردگارش به او رسید و (از رباخوارى) خوددارى کرد، آنچه در گذشته (از طریق ربا بدست آورده) مال اوست، و کار او به خدا واگذار مى‏‌شود. امّا کسانى که (دوباره به رباخوارى) بازگردند، آنان اهل آتش خواهند بود و در آن جاودانه مى‏‌مانند.»

«ربا»، در لغت به معناى زیادى و افزایش است؛ و در شریعت اسلام به معناى زیاده گرفتن در وام یا بیع است. مورد ربا، یا پول است یا جنس. گاهى پول را قرض مى‏‌دهد و بیش از آنچه داده باز پس مى‏‌گیرد، که این رباى در وام است و گاهى جنسى را مى‏‌دهد و مقدار بیشترى از همان جنس را تحویل مى‏‌گیرد، که این نیز در مواردى ربا مى‏‌شود.

رباخوار، به کسى تشبیه شده که شیطان او را خبط کرده است. «خَبط» به معناى افتادن و برخاستن و عدم تعادل به هنگام حرکت است. رباخوار در قیامت همچون دیوانگان محشور مى‏‌شود، چرا که در دنیا روش او باعث بهم خوردن تعادل جامعه شده است. ثروت پرستى، چشم عقلش را کور کرده و با عمل خود چنان اختلافات طبقاتى و کینه را بر مى‏‌انگیزد که فقر و کینه سبب انفجار شده و اصل مالکیّت را نیز متزلزل مى‏‌کند. براى این افراد، گویا ربا اصل و خرید و فروش فرع است، فلذا مى‏‌گویند: بیع و معامله هم مثل رباست و تفاوتى ندارند.

انتقاد از رباخوارى، ربا گرفتن و ربا دادن، از ابتداى اسلام مطرح بوده است. در سوره روم که در مکّه نازل شده است، مى‏‌فرماید: «و ما اوتیتم من ربا لیربوا فى اموال النّاس فلایربوا عند اللّه» [روم، ۳۹]یعنى آنچه به قصد ربا مى‏‌دهید تا براى شما در اموال مردم بیفزاید، بدانید که نزد خداوند افزون نمى‏‌شود. سپس در سوره‏ آ‌ل‏‌عمران با فرمان «لاتأکلوا الرّبا» [آل عمران، ۱۳۰]از آن نهى گردیده و بیشترین انتقاد از رباخوارى در همین آیات آمده است. ضمناً آیه «وأخذهم الرّبا وقد نُهوا عنه» [نساء، ۱۶۱]، یادآور مى‏‌شود که در مذهب یهود نیز «ربا» حرام بوده، همچنان که این حرمت در تورات [تورات، سِفر خروج، فصل ۲۳ جمله ۲۵ و سِفر لاویان، فصل ۲۵]ذکر شده است.

آیات مربوط به ربا، بدنبال آیات انفاق آمد، تا دو جهت خیر و شر را که توسط مال و ثروت پدید مى‏‌آید مطرح کند. انفاق یعنى دادن بلاعوض و ربا یعنى گرفتن بلاعوض. هر آثار خوبى که انفاق دارد، مقابلش آثار سوئى است که ربا در جامعه پدید مى‏‌آورد. به همین جهت قرآن مى‏‌فرماید: «یمحق اللّه الرّبا و یُربِى الصّدقات» خداوند ثروت بدست آمده از ربا را نابود، ولى صدقات را افزایش مى‏‌دهد.

تهدیدهایى که در قرآن براى اخذ ربا و پذیرش حاکمیّت طاغوت آمده، براى قتل، ظلم، شرب خمر، قمار و زنا نیامده است. [تفسیر المیزان، ذیل آیه]حرمت ربا نزد تمام فرق اسلامى، قطعى و از گناهان کبیره است. وقتى به امام صادق علیه‌السلام خبر دادند که فلانى رباخوار است، فرمود: اگر قدرت مى‏‌داشتم گردنش را مى‏‌زدم. [وسائل، ج‏۱۲، ص‏۴۲۹]همچنان که حضرت على علیه‌السلام وقتى با رباخوارى مواجه شد، از او خواست توبه کند، وقتى توبه کرد او را رها کرد و به دنبال آن فرمود: رباخوار را باید از عمل خود توبه دهند، همچنان که از شرک توبه مى‏‌دهند. از امام باقر علیه‌السلام نقل شده است که فرمود: خبیث‏‌ترین درآمدها، رباخوارى است. [کافى، ج‏۵، ص‏۱۴۷]و رسول خدا صلى الله علیه وآله فرموده‏‌اند: هرگاه خداوند اراده‏ هلاک قریه‏‌اى را داشته باشد، رباخوارى در آن قریه ظاهر مى‏‌شود. [کنز العمّال، ج‏۴، ص‏۱۰۴]و خداوند، فرد رباخوار، وکیل، شاهد و کاتب ربا را لعنت نموده است. [وسائل، ج‏۱۲، ص‏۴۳۰]در حدیث مى‏‌خوانیم: رباخواران، در قیامت همچون دیوانگان محشور مى‏‌شوند. [تفسیر درالمنثور، ج‏۲، ص‏۱۰۲] امام صادق علیه‌السلام علّت تکرار آیات ربا را آماده‌سازى ثروتمندان براى کار خیر و صدقات مى‏‌داند و مى‏‌فرماید:، چون از یکسو «ربا» حرام است و از طرف دیگر کنز و انباشتن ثروت به صورت راکد نیز حرام است، پس چاره‏اى براى ثروتمندان جز انفاق و یا کارهاى تولیدى مفید باقى نمى‏‌ماند. [وسائل، ج‏۱۲، ص‏۴۲۳]همچنان که درباره‏ علّت تحریم ربا گفته‏‌اند: رباخوارى مانع جریان پول در مسیر تولید و کارهاى عام المنفعه است و به جاى تلاش و فکر و بازو، فقط از سود پول بهره‏‌گیرى مى‏‌شود، لذا ربا تحریم شده است. از امام صادق علیه‌السلام روایت شده است که فرمودند: «لو کان الرّبا حلالا لترک الناس التجارات» اگر ربا حلال بود، مردم کسب و کار را رها مى‏‌کردند. [وسائل، ج‏۱۲، ص‏۴۲۴ و بحار، ج‏۱۰۳، ص‏۱۱۹]و از امام رضا علیه‌السلام نیز روایت شده است که فرمودند: اگر ربا شیوع پیدا کند راه قرض دادن بسته مى‏‌شود. [الحیاة، ج‏۴، ص‏۳۳۴]ضمناً، چون احتمال در دام ربا افتادن در امور اقتصادى زیاد است، در حدیث مى‏‌خوانیم: «من اتّجر بغیر فقه فقد ارتطم فى‏الربا» [نهج‏‌البلاغه، قصار ۴۴۷]هرکس بدون دانش و آگاهى از مسائل تجارى وارد تجارت شود، گرفتار ربا مى‏‌شود.

آثار ربا

گرفتن پول اضافى، بدون انجام کارى مفید و یا مشارکت در تولید، نوعى ظلم و اجحاف است که موجب پیدایش دشمنى و قساوت مى‏‌شود. ربا دهنده به جهت بدهى‏‌هاى تصاعدى، گاهى ورشکست و مجبور به قبول انواع ذلّت‏‌ها و اسارت‏‌ها مى‏‌شود. [تفسیر مراغى، ذیل آیه]ربا، تعادل جامعه را بهم زده و موجب تقسیم جامعه به دو قطب مستکبر و مستضعف مى‏‌شود. [تفسیر المیزان]با توجّه به این آثار تخریبى، نه تنها در شریعت اسلام، بلکه در تمام ادیان آسمانى ربا تحریم شده است. امّا برخى به بهانه‏‌هایى مى‏‌خواهند ربا را توجیه کنند و به دنبال راه فرار هستند. کلاه شرعى ساختن، همانند حیله یهود براى گرفتن ماهى در روز شنبه که در آیات قبل ماجراى آن بیان شد، نوعى بازى بیش نیست و قرآن از این گونه بازى‏‌ها انتقاد کرده است.

ربا، آثار تخریبى خود را دارد هرچند که جوامع انسانى آن را در سیستم اقتصادى خود پذیرفته باشند. علّت پیشرفت جوامع غربى، توجّه به علم و صنعت است، نه اینکه رباخوارى موجب ترقّى آن‌ها شده باشد.

پیام‌ها

رباخواران، از تعادل روحى و روانى برخوردار نیستند و جامعه را نیز از تعادل اقتصادى خارج مى‏‌سازند. «کما یقوم الذى یتخبّطه الشیطان»

تشبیه بیع حلال به رباى حرام، نشانه‏ عدم تعادل فکرى آنان است. «یتخبّطه الشیطان... بانّهم قالوا انّما البیع مثل الربا»

شیطان، قدرت تصرف بر درون انسان را دارد. «یتخبّطه الشیطان من المَس»

توجیه گناه، راه را براى انجام گناه باز مى‏‌کند. «انّماالبیع مثل الربا»

تا قبل از ابلاغ تکیف، مسئولیّتى نیست. «فمن جائه موعظة من ربّه»

احکام الهى، در جهت پند و تربیت مردم است. «جائه موعظة من ربّه»

قانون امروز، شامل گذشته افراد نمى‏‌شود. «فله ما سَلف»

از گناه ناآگاهان اغماض مى‏‌شود، ولى از آگاهانِ مغرض و مُصرّ هرگز. «ومَن عاد فاولئک اصحاب النّار»

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب ها: قرآن ، احادیت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۱
در انتظار بررسی: ۰
حمید
۱۵:۳۳ ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
حاجی مگه ربا زمان پیغمبر اینجوری نبوده که یارو مثلا ۱۰ سکه طلا قرض می داده و بعدا ۱۴ سکه طلا طلب می کرده. خب. الان شما با سکه طلا حساب کنی وضع بانک رو متوجه می شی که شما به بانک ۱۴ سکه طلا می دی و اون بهت ۱۰ سکه طلا پس می ده چون اینقدر تورم می شه که عملا اگه پولت رو به صورت طلا تو خونت نگه می داشتی بهتر بود برات!
ناشناس
۰۷:۰۳ ۱۸ دی ۱۳۹۷
دقیقا همون وضعی که مسؤلین ما خواهند داشت
ناشناس
۰۳:۲۰ ۱۸ دی ۱۳۹۷
سلام من یک بازنشسته فولادم و چون حقوق ما را در سالهای قبل سر وقت نمیدادن هر دو ما یا سه ما دولت حقوق ما را میداد یک وام گرفته بودم به مبلغ بیست میلیون که قرار بود سه ساله پس بدم با هشت میلیون سود اما بخاطر عقب و جلو شدن حقوق تا حالا 36میلیون دادم هنوزم ادای 15میلیون دیگرم باید بدم
ناشناس
۰۰:۳۲ ۱۸ دی ۱۳۹۷
مفسد اقتصادی و کسانی که از پول بیت المال ول خرجی میکنن جاهای دیگه از صد تا ربا خوار و زنا کار بدترن زندگیم بسیار سخت شده خدایا به داد ما مستاجره ها برس
ناشناس
۲۳:۲۸ ۱۷ دی ۱۳۹۷
خیلی ها ربا خوار شدن
ناشناس
۲۳:۲۸ ۱۷ دی ۱۳۹۷
بعضی مردم ربا خوار شدن
ناشناس
۲۳:۲۲ ۱۷ دی ۱۳۹۷
سود گیرنده از بانک و سود دهنده به بانک هر دو ربا خوار هستند تمام بانک ها ربا خوار هستند و بسیاری از مردم هم سود می گیرند و ربا خوار شده اند
هر چه بدبختی و مشکلات و گرفتاری و مصیبت و درد و مریضی و فقر و گرسنگی و اعتیاد و طلاق و آسیب های اجتماعی است از گناهان است از جمله ربا
ناشناس
۲۳:۱۸ ۱۷ دی ۱۳۹۷
تمام سود تمام بانک ها ربا و حرام است و کسی که سود بگیرد ربا خوار و حرام خوار هستند و اگر توبه نکنند و دست از گناه برندارند در دنیا و آخرت با عذاب الیم مواجه خواهند شد
ناشناس
۲۲:۵۸ ۱۷ دی ۱۳۹۷
خدا بدادمون برسه
ناشناس
۲۱:۵۳ ۱۷ دی ۱۳۹۷
ربا اعلان جنگ با خدا و پیغمبر
ناشناس
۲۱:۰۷ ۱۷ دی ۱۳۹۷
با این بانکهایی که سود چند برابر روی پولشون میکشند تازه کلاه شرعی هم روش میزارند
ناشناس
۲۰:۲۷ ۱۷ دی ۱۳۹۷
به سود بانک ها باید رسیدگی شود
ناشناس
۲۰:۲۶ ۱۷ دی ۱۳۹۷
میشه تصویری هم از اختلاس گر ها وبیت المال خورها در ان دنیا نشان دهید
ناشناس
۱۹:۲۱ ۱۷ دی ۱۳۹۷
﴿مثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارًا﴾
متاسفانه برخی فقط قران را حمل میکنیم و کسی اعتقاد عملی به آن ندارد و گرنه تمام فعالیت بانکها و موسسات مالی اعتباری مصداق بارز و بلاشک رباخوای است
ناشناس
۱۹:۱۰ ۱۷ دی ۱۳۹۷
خدا به داد بانک دارها برسه
ناشناس
۱۹:۰۳ ۱۷ دی ۱۳۹۷
حکومت به عنوان حکومت اسلامی نباید از روش افزایش سود بانکی برای مدیریت اقتصاد استفاده کند و بداند در چیزی که خدا حرام کرده خیری نیست و وضع را بدتر می کند مثل وضع الان ما
ناشناس
۱۸:۳۴ ۱۷ دی ۱۳۹۷
اين رو به بانكها بگين؛بانكهايي كه اكثرا دولتي هستند!!!
؛؛؛محدود به اين دولت و اون دولت هم نيست!!!
ناشناس
۱۶:۵۸ ۱۷ دی ۱۳۹۷
با این اوضاع که مشاهده می کنیم باورش سخته
بهروز حقگو
۱۵:۱۱ ۱۷ دی ۱۳۹۷
به نظر من دولت باید از تولید داخلی حمایت کند. و دست واسطه ها را کوتاه کند. سود وام بانکی را کم کرده و به روند تولید داخلی کمک کند . مواد اولیه ارزان قیمت و به بخش تولید سوبسید اختصاص دهد نه مصر ف کننده. روند تولید توزیع و مصرف را خودش مدیریت کند .
ناشناس
۱۴:۲۶ ۱۷ دی ۱۳۹۷
این بانکها که سود دیرکرد دارند از ما میگیرند پس چی؟
ناشناس
۱۶:۴۱ ۱۷ دی ۱۳۹۷
بانکها خودشون بزرگترین ربا خواران هستند
ناشناس
۰۱:۰۳ ۱۸ دی ۱۳۹۷
بارها مراجع تقلید گفته اند،که دیر کرد گرفتن حرام اندر حرام است ولی کو گوش شنوا
ناشناس
۱۴:۱۹ ۱۷ دی ۱۳۹۷
بانک های ایرانوکه ربا خوار هستن چی!!
صادقی خوانساری
۰۱:۰۵ ۱۸ دی ۱۳۹۷
خیلیها با وامهای ازدم قسط۴٪صاحب ملک شدن که کمش پنج میلیاردخ
ناشناس
۱۴:۱۸ ۱۷ دی ۱۳۹۷
باتغییرنام مشکل حل می شود؟
حمید
۱۴:۰۴ ۱۷ دی ۱۳۹۷
بیشترین علت به وجود آمدن، اقتصاد مریض در کشور ما تحریم و محاصره اقتصادی نیست، بلکه ربای بانکی هست، اگر دولت، بانکها را اصلاح کند ،ربای بانکی را متوقف کند، و وام بدون سود به تولید کنندگان بدهد تا هم کسبها بابرکت شود و هم تولید رونق بگیرد ، و هم به مردم وام بدون سود پرداخت کند تا احتیاجات خود را برطرف و کمبودهای خود را جبران کنند ، (به خدا قسم )جزء ده کشور برتر اقتصادی، از لحاظ رفاه و ورضایت اجتماعی و مردمی میشویم.
محمود
۱۵:۲۹ ۱۷ دی ۱۳۹۷
پس اون بازنشته یا پیرمرد و از کار افتادگانی که با این سود بانکی امرار معاش میکنند برند بمیرند؟؟؟!!!!،بس نیست به اسم حمایت از تولید پوست از سر این ملت کندند؟؟؟!!!!
ناشناس
۲۲:۵۸ ۱۷ دی ۱۳۹۷
احسنت به آقای محمود، مشکل ما اینه فقط از ی بعد به قضیه نگاه میکنیم
صادقی خوانساری
۰۰:۵۹ ۱۸ دی ۱۳۹۷
البته الان هم وام بدون بهره میدهند اما فقط به ژن های خوب یا خود اعضاء هیئت مدیره بانکها برای تولید دلار وسکه و زمین جهت تورم ۴۰۰٪چرا کارآفرین هارو ده سال میبرند و میارن تا چینیش بیاد از ۲۳۰ کشور مارتبه ۲۲۰داریم از نظر بانکداری اسلامی علی برکت الله
ناشناس
۰۱:۰۷ ۱۸ دی ۱۳۹۷
اینربحث کلی است ودر ضمن هر کس بارهر توجیهی حرامرخدا را حلال وتوجیح کند ،از شیطان تبعیت میکند،مردن کدومه ،اگر اعتقادکامل باشد خود خدا ضمانترکرده روزی هر بشری را ،اینها که میگید برودربمیرد همهرتوجیحراست میخواهیدرسر خدا کلاه بگذارید یا سر خودتان ،حرام حرامه تفسیر همرنداره ربا خواری مردم را بیچهرهتر میکند ،
حییب
۱۴:۰۳ ۱۷ دی ۱۳۹۷
تشکر
به امید ریشکنی ربا