سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرپرست وزارت بهداشت:

نباید مشکلات را به بیرون از خانواده پزشکی برد/ تعرفه‌ها باید اصلاح شود

نمکی گفت: نباید مشکلاتمان را به بیرون از خانواده شریف پزشکی و پیراپزشکی و پرستاری ببریم، زیرا این کار بی عقلی است.

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی سرپرست وزارت بهداشت امروز در همایش رؤسای نظارت بر درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: ما برای دفاع از حقوق مردم کار انجام می‌دهیم و فعالیت در این بخش مانند دادرسی برای افرادی است که به غیر از خداوند متعال دادرسی ندارند.

وی ادامه داد: مردم ولی نعمت ما هستند که سلامتی خود را به ما سپرده‌اند و باید به خوبی از این مسئله محافظت کنیم.

نمکی بیان کرد: حدود ۳۰ سال پیش مسئولیتی در دانشگاه علوم پزشکی کاشان بر عهده گرفتم؛ در آن زمان پزشکان در ایران بیشتر بنگلادشی، فیلیپینی و هندی بودند. طی بازدید از اورژانس پیرمردی ۸۱ ساله به خاطر اشتباه یک پرستار دچار مشکلی شده بود و هیچ همراهی نداشت، در آنجا متوجه شدم که من تنها مدعی‌العموم هستم و به اندازه کافی فرد متخلف را تنبیه کردم.

وزیر بهداشت ادامه داد: رئیس جمهور با همت هاشمی که یکی از بهترین و رفیع‌ترین مدیران کابینه بود طرح تحول نظام سلامت را شروع کردند؛ اولین هدف در این طرح کاهش هزینه‌های کمرشکن بود و این پروژه با افزایش ناگهانی قیمت معادل ریالی ارز روبرو شد.

طرح تحول نظام سلامت، کاهش بار هزینه‌های کمرشکن

وی اضافه کرد: طرح تحول نظام سلامت بار هزینه‌های کمرشکن را کم کرده و من نیز تلاش می‌کنم تا این طرح با قدرت و شدتی بیشتر ادامه پیدا کند. معتقدم طرح تحول اصلی‌ترین پروژه وزارت بهداشت است.

نمکی با اشاره به اینکه موضوع نظارت بر درمان یکی از مقوله‌های جدی وزارت بهداشت است، افزود: بر اساس تأکیدات مکرر رهبری بیماران نباید جز درد بیماری هیچ رنج و دردی دیگر داشته باشند. بر این اساس باید بار هزینه‌های درمان را برای محافظت از جیب مردم کاهش دهیم و طرح تحول نیز به همین منظور و مورد تأیید کارشناسان جهانی ذی‌صلاح قرار گرفته است.

وزیر بهداشت ادامه داد: هر چقدر ضوابط و گایدلاین‌ها را بیشتر ابلاغ و نظارت کنیم در حوزه سلامت موفق‌تر عمل کرده‌ایم؛ نهادینه کردن نظارت مبتنی بر دستورالعمل مدون، اولین اقدامی است که در حوزه بهداشت و درمان باید گام به گام انجام دهیم.

وی اظهار کرد: طرح تحول نظام سلامت، بیمه همگانی، نظام ارجاع و راهنما‌های بالینی و پرونده الکترونیک سلامت باید قوی‌تر از گذشته در کشور  اجرا شود و من در سازمان برنامه و بودجه جلسات متعددی در این خصوص برگزار و بار‌ها صورت جلساتی نیز تدوین کرده‌ام.

باید نظارت را از سلایق شخصی دور کنیم

نمکی گفت: باید نظارت را از سلایق شخصی دور کنیم، زیرا یکی از آفات سیستم ما همین مسئله است. اگر ساختاری هوشمند و مدون داشته باشیم سوء‌استفاده‌های احتمالی کاهش پیدا می‌کند که در این میان باید دقتی بیشتر در تدوین شیوه‌های نظارت داشته باشیم.

وی ادامه داد: نباید مشکلات درون خانواده را به بیرون ببریم؛‌ من این مسئله را از همه همکارانم خواستارم، جامعه پزشکی، پیراپزشکی و پرستاری یکی از شریف‌ترین افراد هستند و باید مشکلات را در درونمان حل کنیم که اگر مسئله‌ای را به بیرون از خانواده پزشکی ببریم این کار یک اقدام کم عقلی است.

وزیر بهداشت افزود: باید مشکلات درون حرفه را خودمان حل کنیم و اگر بگوییم هیچ تخلفی رخ نمی‌دهد واقعیت امر را بازگو نکرده‌ایم.

نمکی گفت: تخلف از زمانی که آدم و حوا میوه ممنوعه را خوردند آغاز شده است و وقتی که ۴ نفر شدند جرم اتفاق افتاد و برادر، برادرش را کشت.

وی اضافه کرد: در خصوص تخلف و جرم‌ها امروز نسبت به اولین روز آفرینش خیلی فاصله داریم و هیچ وقت نمی‌توانیم بگوییم که هیچ جرم و تخلفی شکل نمی‌گیرد.

نباید جامعه پزشکی، پیراپزشکی و پرستاری در جا‌های دیگر تحقیر شود

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه باید به سمتی حرکت کنیم که جامعه پزشکی، پیراپزشکی و پرستاری در جا‌های دیگر تحقیر نشود، افزود: من بابت مسائلی که به بیرون از خانواده جامعه پزشکی منتقل می‌شوند غصه می‌خورم که در این میان باید بگویم افرادی سوء استفاده مالی کرده و به مردم بی احترامی می‌کنند.

نمکی با اشاره به اینکه با افرادی که کرامت انسانی را مدنظر قرار نداده باید برخوردی شدید شود، افزود: در حوزه سلامت با مسائلی مختلف مواجه هستیم که گاهی ما باید جور بخش‌های دیگر را کشیده زیرا دیوار جامعه پزشکی کوتاه است و من معتقدم که سیاست‌گذاران در این زمینه باید وارد عمل شوند.

وی اضافه کرد: اگر در مراکز درمانی پرستار از طرف خانواده بیمار مورد حمله و ضرب و شتم قرار می‌گیرد یک مسئله جدی بوده که بخشی از آن مربوط به ما و قسمت عمده آن به مشکلات دیگر حوزه‌ها ارتباط دارد.

وزیر بهداشت ادامه داد: ما باید راه‌های پایش را ترسیم کنیم و با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم نگذاریم جرم‌های سنگینی اتفاق بیفتد

نمکی ادامه داد: برخی از افراد شئونات را رعایت نمی‌کنند و ما ابزارهایی برای مقابله با چنین افرادی داریم و باید محکم بایستیم.

وی ادامه داد: خدمت در نظام سلامت این نیست که یک سری مسائل را نادیده بگیریم، زیرا این کار باعث شده برخی کار‌ها به حوزه سلامت تحمیل شود.

لزوم صلاح نظام مالی و پرداخت در حوزه سلامت

وزیر بهداشت گفت: اصلاح نظام مالی و پرداخت در حوزه سلامت باید انجام شود و تعرفه‌ها نیز باید مورد بازنگری قرار بگیرد، زیرا من معتقدم که رومیزی و زیرمیزی معلول نظام تعرفه غیرمنطقه‌ای بوده که با واقعیت‌های اقتصادی تطابق نداشته و برای اینکه تخلف‌ها در حوزه سلامت کاهش پیدا کند باید این موضوع را همیشه مدنظر قرار دهیم و باید کاری کنیم تا تخلف و جرم، و جرم‌زایی به حداقل برسد.

وی یادآوری کرد: برخی از بی حرمتی‌ها باعث تحمل بار آن بر حوزه سلامت می‌شود و ما باید با جرم برخورد جدی داشته باشیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.