سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چهل چراغ روشن؛

حکایت ۴۰ سال ایستادگی / امتداد حماسه کربلاییان از وطن تا حرم

روایت غیور مردانی که با ۴۰ سال ایستادگی و مقاومت در دفاع از وطن تا حریم آل الله از درخت انقلاب حراست کردند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، در حالی امسال وارد بهمن نزدیک شدیم و خود را برای جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی آماده کرده ایم که انقلاب سال ۱۳۵۷ وارد سن چهل سالگی خود می‌شود، سنی که مشهور به پختگی است.

در طول این چهار دهه بین مردم، آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی فاصله ایجاد نشده است، چون عده‌ای چهل سال مخلصانه پای کار انقلاب ایستادند.

پس از گذشت چهل سال از عمر انقلاب زنان همچنان خط مقدم هر جنگی هستند، کسانی که به قول سید شهیدان اهل قلم پنداشته اند که تنها عاشوراییان را بدان بلا نیازموده اند… صحرای بلا به وسعت همه تاریخ است، حکایتی شگفت که آنان را پیشاپیش مردانشان در خط مقدم جبهه‌های نبرد قرار داده است.

هاجر عباسی نمونه‌ای از هزاران مادر شهیدی است که تا از فرزند شهیدش سخن به میان می‌آوری از معامله با خدا می‌گوید، از ثمره زندگی اش که چه خوب به ثمر نشسته است.

عباسی گفت: مادر یازدهمین شهید مدافع حرم مازندران، محمد بلباسی هستم. حاصل ازدواج ما ۶ فرزند بود، ۴ دختر و ۲ پسر که محمد آقا چهارمین فرزند من بود و در سال ۵۷ در شهرستان ساری به دنیا آمد.

 

امتداد حماسه کربلاییان از وطن تا حرم

۳۰ سال از حماسه دفاع مقدس می‌گذرد، ۳۰ سال از شهادت بیش از ۹ هزار غیور مرد مازندرانی در ۸ سال دفاع عاشقانه از خاک وطن گذشته است و کربلای سال ۹۵ خان طومان ثابت کرده است که کربلای این دیار همچنان ادامه دارد، کربلا‌هایی که یکی پس از دیگری با حماسه کربلاییان خلق می‌شود و در تاریخ جادوانه می‌ماند.

عطر شهادت دلاور مردانی که این بار نه از خاک‌های تفتیده جنوب بلکه از خرابه‌های شام و صحرای حلب به مشام می‌رسد.

مادر شهید بلباسی با بیان اینکه انقلابی که این طور در برابر بزرگترین قدرت‌های مادی و سیاسی دنیا ایستاده و از خود دفاع می‌کند و آن‌ها را به چالش می‌کشد، هرگز تمام شدنی نیست، افزود: زندگی و پویایی انقلاب، حاصل شهادت جوانانی است که برای حفظ انقلاب اسلامی، ۴۰ سال ایستادند و از جان مایه گذاشتند.

زنده بودن انقلاب اسلامی حاصل خون شهداست

مادر اولین شهید مدافع حرم شهرستان قائمشهر گفت: فرزندم محمد ۳۸ روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی متولد شد، عمویش علیرضا بلباسی اسفند سال ۶۵ به شهادت رسید و ۳۰ سال بعد یعنی اردیبهشت سال ۹۵ آقا محمد به شهادت رسید، معتقد هستم همه این نشانه‌ها یعنی اینکه شهدا مواظب انقلاب اسلامی هستند و راه و هدفشان از پیش مشخص شده بود.

وی ادامه داد: شهید بلباسی ها، رادمهر ها، مشتاقی‌ها نماینده و سخنگوی نسل سوم انقلاب هستند، نسلی که نه تنها انقلاب را ندیده، بلکه دفاع مقدس را نیز درک نکرده است، اما منش و روش شهدای ۸ سال دفاع مقدس را الگوی خود قرار دادند و با سرمشق گرفتن از سیره شهدا ارزش‌های آن را درک کرده و مومن و وفادار به آن ارزش‌ها شده و حاضر هستند برای تداوم آن از زندگی خود بگذرند و قدم در این راه جهادی گذاشتند.

هاجر عباسی با بیان اینکه مردم ما علی رغم هجمه‌های دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران همواره از حامیان اصلی این نظام، انقلاب اسلامی و ولایت فقیه هستند، افزود: ایستادگی ملت ایران پای انقلاب موجب شد تا امروز در آستانه ۴۰ سالگی، انقلاب به اوج پختگی، بالندگی و شکوفایی خود نسبت به دهه‌های گذشته برسد.

مادر از خاطرات نوجوانی و مدرسه محمد می‌گوید آنقدر برایش زنده و حاضر است که لبخند از روز لبانش نمی‌رود.

عباسی با اشاره به اینکه محمد با تمام مشغله اش نماز جمعه اش ترک نمی شد، گفت: در دوران مدرسه نوجوانی با استعداد و درس خوانی بود، پس از دریافت دیپلم و با وجود فرصت یک ماهه برای شرکت در کنکور توانست در رشته مهندسی ریخته گری دانشگاه سراسری مشهد قبول شود.

مادر چنان از نظم و دلسوزی و مظلومیت محمد می‌گفت، گویی که غرق در خاطرات آن روز‌های بودنش با محمد شده بود.

وی به کمک حال بودن فرزند شهیدش در تمام کار‌های منزل اشاره کرد و افزود: بسیار کمک حال من بود طوری که وقتی مهمان می‌آمد لذت می‌بردم از اینکه همه چیز یکدست و سفره منظم چیده شده است. خودش غذا نمی‌خورد تا مهمان‌ها غذایشان تمام شود.

اما کودکی محمد بلباسی مانند بسیاری از کودکان ایران زمین با جنگ تحمیلی عجین شده بود.

عباسی با بیان اینکه محمد تا حدودی فضای جنگ را درک می‌کرد، گفت: زمان جنگ محمد مدرسه می‌رفت و درباره جنگ شعر زیاد می‌خواند.

 وی با اشاره به اینکه پدر محمد با وجود شغل آزاد داوطلبانه اعزام و حتی جانباز شد، افزود: محمد که شهادت عمو و جانبازی پدر را در راه دفاع از ارزش‌های اسلام و انقلاب می‌دید مدام می‌گفت، من هم باید به جنگ بروم.

 

همسران شهدا، پرچمداران فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه

چند سالی می‌گذرد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محل کار و شغل او و ازدواج با دختری کم سن و سال، اما با درک و فهم بالا همدم و یار زندگی اش می‌شود.

بیش از ۲ سال است که همسرش کیلومتر‌ها آن طرف‌تر از مرز‌های کشور در نبرد با تکفیری‌ها به شهادت رسید، اما حالا این روز‌ها به دوش کشیدن مسئولیت زندگی و تربیت ۴ فرزند آن هم به تنهایی و در غم فراق از همسر بهانه‌ای شد تا پای حرف‌های محبوبه بلباسی بنشینیم.

وی با بیان اینکه شهادت بالاترین عزت خدا به انسان است، گفت: اگر باز هم به فروردین ۹۵ برگردم باز هم خودم کیف سفر همسرم را می‌بندم و باز هم خودم او را از زیر قرآن عبور می‌دهم تا به این راه برود، زیرا راهی که رفت فقط برای خدا بود.

حضور فعال و پررنگ در همه زمینه‌های ارزشی انقلاب و نظام از او مجاهدی انقلابی ساخت تا مردم مناطق کم برخوردار هم از خدمات رسانی او بهره‌مند شوند.

محبوبه بلباسی به روحیه‌ی خستگی ناپذیر شهید بلباسی در امر اردو‌های راهیان نور اشاره کرد و گفت: اکنون دانشجویان می‌توانند با دریافت پیام و وصیت این شهید با تلاشی مضاعف و اشتیاق وصف نشدنی دراین اردو‌ها شرکت کنند تا گوشه‌ای از فعالیت شهید را جبران کنند.

مازندران پیش از این ۱۷ شهید مدافع حرم داشته است که شهید محمد بلباسی با ۱۲ شهید دیگر که در اردیبهشت ۹۵ در خان طومان سوریه طی محاصره گروهک‌های تکفیری به شهادت رسیدند، تعداد شهدای مدافع حرم به ۳۰ شهید رسیده است، از شهید محمد بلباسی۴ فرزند به یادگار مانده که فرزند چهارم او شش ماه بعد از شهادتش به دنیا آمد.

وصیت نامه خستگی ناپذیر اردو‌های جهادی، چراغ راه آینده سازان

علمدار اردو‌های جهادی در وصیت نامه خود با بیان اینکه دنیا محل گذر است، گفته است: ابد در پیش دارید، به فکر توشه آخرت باشید، در برابر مصائب و مشکلات خویشتن‌دار باشید، آخرت خود را به دنیای فانی نفروشید.

در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی حضور فعال داشته باشید، گوش به فرمان، ولی فقیه زمان خود باشید، ادامه‌دهنده راه شهدا باشید، نگذارید این عَلَم به زمین بیافتد.

 خوش‌خلق و مودب باشید، به همدیگر محبت کنید، صله رحم را به‌جا آورید و قطع رحم نکنید.

جغرافیای مقاومت نه تنها تا ۴۰ سالگی انقلاب بلکه تا روزی که ظالمان، تجاوزگری و وحشی گری را دستخوش سیاست‌های کثیف خود در دنیا قرار بدهند، حماسه می‌آفریند و ابایی از جهاد و شهادت در این راه نخواهند داشت.

 

مهسا اسبویی زنگیانی

انتهای پیام/آ

برچسب ها: شهدا ، چهل چراغ زوشن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.