سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگرانی مردم جنوب شرق آسیا درباره نفوذ چین و پایبندی آمریکا به تعهدات

بر اساس نظرسنجی صورت گرفته در کشور‌های جنوب شرق آسیا ۷۰ درصد از پاسخ دهندگان گفتند باید در مذاکره با چین محتاط بود، آن‌ها همچنین درباره تعهد آمریکا در قبال این منطقه ابراز تردید کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری رویترز، یک نظرسنجی که روز دوشنبه در سنگاپور منتشر شد، نشان داد ۷۰ درصد از پاسخ دهندگان معتقدند کشور‌های جنوب شرق آسیا باید در مذاکره با چین درباره طرح موسوم به کمربند و جاده محتاط باشند.

این نظرسنجی همچنین نشان داد مردم جنوب شرق آسیا به نحوی روزافزون درخصوص تعهد آمریکا در قبال این منطقه به عنوان شریکی راهبردی و منبع امنیت، تردید دارند. این در حالی است که پاسخ دهندگان گفتند نفوذ چین هم از نظر سیاسی و هم اقتصادی رو به افزایش است.

بر اساس این بررسی، باید در این دیدگاه که چین از نظر اقتصادی نفوذ دارد و آمریکا از نظر سیاسی، تجدیدنظر شود.

در این نظرسنجی که توسط یک موسسه وابسته به دولت سنگاپور انجام شد، از ۱۰۰۸ نفر از هر ده کشور عضو آسه آن سوال شد.

آن‌ها افرادی دولتی و نیز از جوامع دانشگاهی و تجاری‏، جامعه مدنی و رسانه‌ها بودند. تقریبا نیمی از پاسخ دهندگان گفتند طرح شی جینپینگ رئیس جمهور چین موسوم به کمربند و جاده موجب می‌شود آسه آن به مدار چین نزدیک‌تر شود.

یک سوم نیز گفتند این طرح فاقد شفافیت است حال آن که ۱۶ درصد گفتند این طرح شکست خواهد خورد. ضمنا دیدگاهی که می‌گفت: کشور‌های جنوب شرق آسیا باید در مذاکره با چین محتاط باشند در کشور‌های اندونزی، فیلیپین و تایلند از قدرت بیشتری برخوردار بود. همچنین از هر ۱۰ نفر، شش نفر گفتند نفوذ آمریکا در سراسر جهان نسبت به یک سال پیش رو به زوال گذاشته و دو سوم نیز معتقد بودند تعامل آمریکا با جنوب شرق آسیا کاهش یافته است.

حدود یک سوم نیز گفتند به آمریکا به عنوان شریک راهبردی یا تامین کننده امنیت منطقه‌ای اعتمادی ندارند یا اعتماد اندک دارند. این بررسی نشان داد کمتر از یک نفر در هر ۱۰ نفر چین را قدرتی خوش طینت و خیر خواه قلمداد می‌کنند و تقریبا نیمی از پاسخ دهندگان گفتند دولت چین قصدی برای تبدیل جنوب شرق آسیا به منطقه اعمال نفوذ خود دارد.

پاسخ دهندگان در این نظرسنجی همچنین خواستار نقش فعال‌تر آسه آن در بحران روهینگیا در میانمار شدند، هرچند اکثر آن‌ها خواستار میانجی گری بودند و نه فشار دیپلماتیک.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.