سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون میراث فرهنگی گیلان گفت:

شناسایی یک پل خشتی مربوط به دوره قاجار در فومن

معاون میراث فرهنگی گیلان گفت: یک پل خشتی مربوط به دوره قاجار در فومن شناسایی و به زودی پرونده آن برای ثبت در فهرست آثار ملی به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، ولی جهانی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان گفت: یک پل خشتی تاریخی مربوط به دوره قاجار در روستای سند در ۲ کیلومتری شهرستان فومن شناسایی و مستندنگاری شده است.

وی افزود: به زودی پرونده ثبتی این پل خشتی برای ثبت در فهرست آثار ملی به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال می‌شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان گفت: برای استعلام دقیق تاریخ ساخت، تعدادی از آجر‌های پل به آزمایشگاه پژوهشکده میراث فرهنگی ارسال شده است که پس از مستند سازی کامل سال‌یابی دقیق آجر یا ملاط بکار رفته در این پل، قدمت اثر مشخص می‌شود.

ولی جهانی، با اشاره به ویژگی‌های مصالح به کار رفته در پل خشتی که از آجر و ملاط ساروج است افزود: بر اساس نظر اولیه کارشناسان، این پل در دوره قاجار بر روی نهر روستا ساخته شده است.

وی، با اشاره به اقلیم استان و سرعت رشد گیاهان در حریم بنا‌های تاریخی گفت: جریان نداشتن آب زیر پل و رشد گیاهان در اطراف آن سبب شد که این پل از انظار پنهان بماند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان تصریح کرد:در حال حاضر هزار و ۷۰ اثر تاریخی گیلان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

انتهای پیام/م.ع

یک پل خشتی تاریخی در فومن شناسایی شده است

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.