پل آجری پونل در رضوانشهر مرمت می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ولی جهانی معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: پل آجری پونل یکی از آثار  ملی  وشاخص شهرستان رضوانشهر مرمت می‌شود.

وی افزود: این پل بر روی رودخانه شفارود در مسیر شاهراه عباسی واقع شده و در زمان شاه عباس صفوی، همزمان با ساخت جاده شاه عباسی ساخته شده است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: مرمت و ساماندهی این پل یکی از اهداف اصلی میراث فرهنگی و با جدیت در حال انجام است.

ولی جهانی افزود: پل پونل ۳۰ متر طول، ۶۰/۳ متر پهنا (با احتساب جان پناه‌ها) یک دهانه بزرگ با طاق جناغی به عرض ۱۰ متر داردودر طرفین طاق و بر روی پاکار آن، دو ستون نمای مخروطی شکل و در بدنه شمال پل، دو طاق‌نما با طاق جناغی است و ضخامت طاق اصلی در پایین و بالا یک متر وسطح گذر پل از میانه به طرفین دارای شیب است وارتفاع دهانه طاق پل از کف رودخانه ۷.۴۰ متر است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: مصالح به کار رفته در پل پونل شامل آجر‌های قرمزرنگ به طول ۱۸.۵، عرض ۱۰ و ارتفاع ۵ سانتی‌متر؛ قلوه سنگ رودخانه، گچ در قسمت طاق و ملاط ساروج در قسمت پایه پل است.

وی تصریح کرد: این پل درسال ۱۳۷۵به شماره ۱۷۸۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام / ق

ترمیم پل  آجری پونل  یکی از آثار ملی رضوانشهر


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.