سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کمپینی جهانی برای مهربانی با رمز یا حسین(ع)/ هدیه‌ای که عاشقان سیدالشهدا (ع) به مردم جهان می‌دهند +تصاویر

چند ماه از محرم و صفر می‌گذرد اما عشق به اباعبدالله (ع) پایان‌ناپذیر است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست... این چه شمعی است که جان‌ها همه پروانه اوست ... واژه‌ها چه زیبا در این شعر محتشم کاشانی، کنار هم ردیف شده‌اند. تا دنیا دنیاست فحوای این تک‌بیت در همه عالم جریان دارد و هرسال و هر دهه و هر قرن که می‌گذرد تعبیر آن زیبا و زیباتر می‌شود حتی همین حالا در قرن بیست‌ویک، مصداق این عشق،فعالیت کمپین جهانی «?Who is hossain» است.

کمپینی که نه در ایران و کشورهای مسلمان عرب که در ینگه‌دنیا و قلب آمریکا و کشورهای آفریقایی فعال است، اعضای این کمپین نه‌فقط در ایام عزاداری سالار شهیدان که در همه ۳۶۵ روز سال بر طبل عشق به حسین (ع) می‌کوبند. نه‌فقط در هیات های عزاداری و مساجد شهرهای مختلف جهان که حتی همین حالا در سوز سرمای زمستان در خیابان‌های تورنتو و لندن و اسلو و آمستردام و ... در پیش چشم مردم کشورهای مختلف این ارادت را پیشکش می‌کنند آن‌هم با روشی متفاوت. کمپین جهانی حسین (ع) کیست؟ چند سال قبل توسط چند جوان عاشق اهل‌بیت باهدف شناساندن امام حسین (ع) به جهانیان راه‌اندازی شد و حالا فعالیت آن به روشی متفاوت در ۶۴ نقطه دنیا ادامه دارد.

وقتی هندوها و مسیحی‌ها به کمپین حسین کیست پیوستند

چند ماه بعد از پایان ماه محرم و صفر سراغ اعضای کمپین جهانی حسین کیست می‌رویم تا ببینیم محبان اهل‌بیت در آن‌سوی دنیا برای نشان دادن ارادت آن‌هم با شکل متفاوتی که ادعایش رادارند چه می‌کنند و اصلاً فلسفه راه‌اندازی این کمپین جهانی چیست؟«سوده منصوری» نماینده کمپین جهانی ?who is hossainدر ایران است. او چند سال قبل در لندن به کمپین پیوسته و می‌گوید: «هدف این جنبش، شناساندن امام حسین به همه مردم جهان است. آن‌ها امام حسین (ع) را به‌عنوان یک مصلح اجتماعی و فردی عدالت‌طلب به مردم معرفی می‌کنند. هیچ اصراری هم به تغییر دین و مذهب شنوندگان ندارند؛ اما از دل این رویداد اتفاقات جالبی رقم خورده و آتش عشق به امام خوبی‌ها، چه دل‌هایی را که تسخیر نکرده است! از دل مسیحی‌ها و سنی‌ها و ایزدی‌ها تا هندوها، حتی لائیک‌ها هم با شنیدن قصه امام حسین (ع) سر تعظیم در برابر این‌همه خوبی فرومی‌آورند و جالب‌تر آنکه علاوه بر پیوستن به کمپین، مطالعه در مورد شخصیت ایشان را آغاز می‌کنند و خودشان هم به جمع فعالان و پیام‌آوران کمپین می‌پیوندند. در حال حاضر بسیاری از اعضای فعال این جنبش جهانی مسیحی و هندو هستند اما ارادتشان عجیب است.»

امام حسین (ع) و عاشقانه‌های چند جوان انگلیسی

سال ۲۰۱۲ بود که چند جوان شیعه انگلیسی در ماه محرم تصمیم گرفتند علاوه بر برگزاری هیات عزاداری در پایتخت انگلیس، دِین خود به امام حسین را به روش دیگری ادا کنند و کمپین who is hossain را در لندن راه‌اندازی کردند. دغدغه‌ها و ایده‌هایشان را جمع‌بندی کردند و به این نتیجه رسیدند سراغ کسانی بروند که تابه‌حال حتی نام امام حسین (ع) را هم نشنیده‌اند. نماینده این کمپین جهانی در ایران از آشنایی‌اش با بانیان آن می‌گوید: «چند سال قبل من به‌واسطه تحصیل در لندن زندگی می‌کردم. یک روز به‌طور کاملاً اتفاقی در مقابل یکی از ایستگاه‌های مترو توجهم به حضور چند جوان انگلیسی که بازوبندی با عبارت who is hossainروی دست‌هایشان بود جلب شد. این جوانان در دستانشان آب‌معدنی بود، سراغ رهگذران می‌رفتند و بعد از تعارف کردن آب، بروشوری را به مردم می‌دانند و برای آن‌ها از امام حسین می‌گفتند. جملاتشان کوتاه و مختصر بود و روایت‌هایی از صبر، ایستادگی و مقاومت اباعبدالله در برابر ظلم را توضیح می‌دادند. جلو رفتم و پرسیدم چه می‌کنید؟ از پوشش من متوجه شدند مسلمانم. گفتند ما عاشق امام حسینیم و می‌خواهیم همه مردم جهان ایشان را بشناسند. این اتفاق آن‌قدر مرا شگفت‌زده کرد که از همان روز با آن‌ها همراه شدم و داوطلبانه به کمپین حسین کیست پیوستم. در تمام مدتی که در لندن بودم در فعالیت‌هایشان مشارکت کردم. وقتی به ایران برگشتم به آن‌ها اعلام کردم که می‌خواهم نماینده کمپین جهانی حسین کیست در ایران باشم. تعجب کردند. پرسیدند مگر در کشور شما شیعیان امام حسین (ع) را نمی‌شناسند؟ گفتم هنوز هم خیلی‌ها آن‌طور که باید ایشان را نمی‌شناسند. از آن سال تا امروز با اعضای این کمپین ارتباط تنگاتنگی داریم.»

پرچم ارادت به اباعبدالله در ۶۴ نقطه دنیا به اهتزاز درآمده است

7 سال از تصمیم چند جوان شیعه انگلیسی برای راه انداختن کمپین جهانی حسین کیست می‌گذرد و حالا صدها نفر از مردم کشورهای اروپایی، آمریکا، کانادا، کشورهای آسیایی، برزیل، آفریقا با آیین‌های مختلف مبهوت شخصیت امام حسین (ع) شدند و داوطلبانه به این کمپین جهانی پیوستند. منصوری می‌گوید: «کمپین حسین کیست در 64 نقطه از دنیا فعال است و نقطه عطف این جنبش جهانی این است که فعالیتشان برای شناساندن امام حسین (ع) با پایان ماه محرم و صفر متوقف نمی‌شود که هیچ، با شدت بیشتری ادامه پیدا می‌کند. اعضای کمپین در ابتدای سال برنامه‌ریزی می‌کنند، این برنامه به‌صورت جهانی اعلام می‌شود و فعالیت کمپین در 64 نقطه دنیا بر اساس همان برنامه مشترک پیش می‌رود.

برای مثال در ماه اول در روزهای خاصی از هفته حدیث‌های زیبایی از امام حسین را به زبان انگلیسی روی برنوشته‌هایی چاپ می‌کنند و در ایستگاه‌های مترو نصب می‌کنند. این فعالیت به‌صورت مشترک در همه دنیا انجام می‌شود. فقط کافی است چند روز با اعضای کمپین در معابر عمومی شهر تورنتو یا لندن یا آمستردام هلند همراه شوی. وقتی جوانان کمپین حسین کیست دوشادوش هم می‌ایستند و همه عشقشان به اباعبدالله را در کلامشان جاری می‌کنند و از روز عاشورا می‌گویند. جالب آنکه بسیاری از اعضا از جوانان مسیحی یا هندویی هستند که فارغ از مذهب و آیینشان عاشق امام حسین (ع) هستند و احساس می‌کنند باید برای شناساندن امام خوبی‌ها به همه مردم جهان تلاش کنند.»

وقتی برزیلی‌ها هم مسحور واقعه عاشورا می‌شوند

می‌گویند شنیدن کی بود مانند دیدن اما این بار شنیدن عاشقانه‌های جوانان مسیحی یا هندو به امام حسین (ع) بندبند دلت را می‌لرزاند حتی اگر تو این سر دنیا باشی و ارادتمندان به اباعبدالله آن‌سوی دنیا. چشم «یاسمن باروتیان» یکی دیگر از اعضای فعال کمپین «حسین (ع) کیست؟» هم پر از است از تماشای این دلدادگی‌ها. او که با اعضای کمپین در کشورهای مختلف در ارتباط است می‌گوید: «نقطه عطف کمپین این است که بانی آن چند جوان انگلیسی هستند که مبهوت شخصیت امام حسین شدند. یک‌بار از آن‌ها پرسیدم که امام حسین (ع) را چطور به یک رهگذری که تابه‌حال حتی نام ایشان را نشنیده است معرفی می‌کنید؟ از کجا شروع می‌کنید؟ چه می‌گویید؟ پاسخ آن‌ها جالب بود وقتی گفتند قبل از شروع دعا می‌کنیم و به امام حسین (ع) متوسل می‌شویم که کمکمان کند. بعد به مخاطبان می‌گوییم می‌خواهیم شمارا با یک مصلح اجتماعی آشنا کنیم. از ایثار و فداکاری امام حسین و ایستادگی‌اش در برابر ظلم و از عدالت‌طلبی‌اش می‌گوییم. آن‌ها می‌گویند برای بسیاری از مردم در کشورهای مختلف روایت عاشورا بسیار جذاب است. وقتی می‌گوییم امام حسین (ع) تنها با یک سپاه ۷۲ نفر در برابر ظلم و ستم ایستاد، شوکه می‌شوند وقتی می‌شنوند در سپاه او عرب و عجم، پیر و جوان، آزاده و برده دوشادوش هم برای حق‌طلبی جنگیدند، تعجب می‌کنند و می‌گویند در دنیای امروز که نابرابری و بی‌عدالتی اجتماعی و نژادپرستی حاکم است حسین که بوده که در یک هزار و ۴۰۰ سال قبل با سپاهی کوچک آن‌هم از نژادهای مختلف این‌طور در برابر ستم سینه سپر کرده است؟ یادم می‌آید یکی از فعالان کمپین وقتی از عکس‌العمل یک برزیلی در برابر شنیدن واقعه عاشورا می‌گفت نتوانست جلوی اشک‌هایش را بگیرد.» باروتیان ادامه می‌دهد: «هرسال به تعداد اعضای کمپین افزوده می‌شود. آمار دقیقی در حال حاضر به دست ما نرسیده است اما بعضی از مردم در کشورهای مختلف بعد از پیوستن به کمپین و مطالعه در مورد شخصیت امام حسین، آن‌قدر تحت تأثیر شخصیت ایشان قرارگرفته‌اند که تغییر مذهب داده و شیعه شده‌اند.»

این‌یک هدیه از طرف امام حسین (ع) است

اعضای کمپین حسین کیست علاوه بر استقرار ایستگاه در معابر عمومی شهرهای مختلف جهان و توضیح دادن در مورد شخصیت امام حسین (ع) سعی می‌کنند با انجام فعالیت‌های خیرخواهانه و صلح طلبانه شخصیت ایشان را به مردم دنیا معرفی کنند. «محمد مدیر زاده» یکی دیگر از اعضای فعال کمپین در ایران در توضیح این فعالیت‌ها می‌گوید: «داوطلبان در روزهای خاصی بازوبند کمپین را که عبارت «?who is hossein» یا «I love hossein» روی آن نوشته‌شده به دست‌هایشان می‌بندند. یک روز سراغ نیازمندان شهر از تورنتو و اسلو و مانائوس برزیل یا کانکون و مونتری مکزیک می‌روند و آن‌ها را اطعام می‌کنند و می‌گویند این‌ غذای گرم یک هدیه از طرف امام حسین (ع) است. نیازمندان لبخند روی لب‌هایشان نقش می‌بندد، به جمله طلایی کمپین خیره می‌شوند، اشک در چشمانشان حلقه می‌زند و با تعجب می‌پرسند حسین کیست؟ عاشقان ارباب اشک حلقه‌زده در چشمان را که می‌بینند قصه ایثار و بخشش امام حسین را روایت می‌کنند و برگی دیگر از دلدادگی به اهل‌بیت در قلب اروپا یا برزیل و مکزیک و آمریکا رقم می‌خورد. اهدای خون هم یکی دیگر از فعالیت های مرسوم اعضای کمپین است. آنها در روزهای تعیین شده با همان بازوبند معروف به مراکز اهدای خون می روند. بر اساس آمار موجود از ابتدای فعالیت کمپین تا سال میلادی گذشته، داوطلبان، ۲هزار و 130 بار خون اهدا کرده و برنامه اطعام با غذای گرم را برای 268 هزار و390 نیازمند در شهرهای مختلف جهان انجام داده اند.»

جهاد، به عشق امام خوبی‌ها در ینگه‌دنیا

اعضای کمپین حسین کیست عشق به امام مهربانی و رسالتی که برای شناساندن او به مردم جهان بر دوش خود احساس می‌کنند را به روش‌های مختلف نشان می‌دهند. مدیر زاده ادامه می‌دهد: «یک روز در هرماه به تأسی از امام حسین (ع) به پایبندی به ارزش‌های انسانی اختصاص دارد. این ارزش‌های انسانی یک روز در همت جمعی برای شست‌وشو و نظافت معابر شهر خلاصه می‌شود و آن‌وقت است که در ۶۴ نقطه دنیا در یک روز مشخص اعضای کمپین با همان بازوبند طلایی جارو به دست می‌گیرند و خیابان‌های شهر را تمیز می‌کنند.

این حرکت جهادی برای شناساندن امام خوبی‌ها به مردم کشورهای مختلف نه‌تنها در همان شهر و خیابان که در شبکه‌های اجتماعی هم بازخوردهای گسترده‌ای پیدا می‌کند و پیام‌های بسیاری به ادمین های کانال کمپین یا مدیران سایت ارسال می‌شود. اعضای کمپین سؤالات مخاطبان را به‌دقت پاسخ می‌دهند و از دل همین اتفاق ساده پیام امام حسین در دنیای امروز به مردم جهان مخابره می‌شود.»

آرایشگاه سیار برای کارتن‌خواب‌ها

این روزها فعالیت کمپین جهانی حسین کیست در سوز سرمای زمستان یک روی دیگر سکه هم دارد. مدیر زاده توضیح می‌دهد: «اعضای کمپین با هماهنگی که از طریق شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود در ۶۴ نقطه از دنیا سراغ کارتن‌خواب‌های شهرهای مختلف می‌روند و با لبخندی بر لب همراهشان می‌شوند. لباس گرم به آن‌ها هدیه می‌دهند. آرایشگاه سیار در خیابان راه می‌اندازند و سروصورت ژولیده کارتن‌خواب‌ها را اصلاح می‌کنند. بعد نوبت اطعام است. کنار آن‌ها می‌نشینند و به مشکلاتشان گوش می‌دهند. اگر بیمار باشند همراهشان می‌شوند و آن‌ها را به مطب دکتر یا بیمارستان می‌برند. اگر کارتن‌خواب‌ها به دلیل فقر از خانواده‌هایشان جداشده باشند آن‌ها را به خیران و حامیان مالی کمپین حسین کیست که همه آن‌ها از مردم عادی هستند وصل می‌کنند و بارها پیش‌آمده که کارتن‌خواب در شهرهای مختلف از آوارگی نجات پیداکرده‌اند.»

پناهی برای پناه‌جویان

داوطلبان کمپین حسین (ع) کیست؟ گاهی پناهی برای پناه‌جویان در کشورهای مختلف می‌شوند. پناه‌جویان سوری که به کشورهای اروپایی پناه می‌آورند و تا مدت‌ها در کمپ‌ها و در بدترین شرایط زندگی می‌کنند. یا پناه‌جویانی که از کشورهای دیگر به شوق زندگی بهتر به کشورهای اروپایی می‌آیند و آواره می‌شوند. داوطلبان کمپین با همان بازوبند معروف سراغ آن‌ها هم می‌روند و برایشان وعده‌غذای گرم و لباس گرم می‌برند و از این رهگذر واسطه آشنایی آن‌ها با پیام امام خوبی‌ها می‌شوند.

مدیر زاده می‌گوید: «ما نماینده کمپین جهانی حسین کیست در ایران هستیم و در بسیاری از برنامه‌ها با اعضای کمپین در کشورهای دیگر همراه می‌شویم. با کمک خیران غذای گرم تهیه می‌کنیم و به مکان‌هایی می‌رویم که اتباع افغانی و پاکستانی فقیر زندگی می‌کنند. برای کودکانشان اسباب‌بازی می‌بریم و می‌گوییم این‌یک هدیه از طرف امام حسین است.»

چالش 40 روز 40 کار خوب

چالش 40 روز 40 کار خوب یکی دیگر از فعالیت‌های تحسین‌برانگیز کمپین جهانی حسین کیست است. چالشی متفاوت با فعالیت‌هایی متفاوت که در 64 نقطه از دنیا به‌صورت واحد انجام می‌شود. از ایران و لبنان و تورنتو تا مکزیک و برزیل و آفریقا و آمریکا و کشورهای اروپایی. سوده منصوری می‌گوید: «3 سال قبل چالش 40 روز 40 کار خوب از روز عاشورا تا روز اربعین کلید خورد. پوستر 40 کار خوبی که باید در هرروز انجام می‌شد در پایگاه اطلاع‌رسانی ?who is hossein منتشر و اعضای کمپین می‌دانستند برای مثال از روز اول در روز سوم باید به‌صورت واحد چه فعالیتی انجام دهند.

شب جمعه یک نذری کوچک به اطرافیان نیازمند می‌دهیم. بخشیدن را از امامم یاد گرفتم، امروز کسی که از او دلخور هستم را می‌بخشم. امروز داوطلب یک کار خیر می‌شوم. امروز در دفترچه یادداشتم 15 نعمت مهمی که خدا به من عطا کرده را می‌نویسم و با خودم مرور می‌کنم و از خدا سپاسگزاری می‌کنم. امروز قوانینی که نظم و آسایش را افزایش می‌دهد بهتر و بیشتر رعایت می‌کنیم. امروز یک گیاه می‌کارم و از آن مراقبت می‌کنم. امروز به دیدار سالمندان فامیل می‌روم و... این چالش در دو سه سال گذشته با استقبال بسیاری همراه بوده است.»

منبع:فارس

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.