سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اجرای برنامه جامع مدیریت تالاب گندمان از سال آینده

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: برنامه جامع مدیریت تالاب گندمان، از سال آینده اجرا می‌شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری، با بیان تهیه و تدوین پیش‌نویس اولیه برنامه جامع مدیریت زیست بوم تالاب بین المللی گندمان گفت: این برنامه از اوایل سال ۹۸ و پس از تصویب در شورای برنامه ریزی و توسعه استان اجرا می‌شود.

وی افزود: در این طرح، ضمن شناسایی چالش‌ها، آسیب‎ها و تهدیدات مختلف، تحلیل ذینفعان و بهره برداران تالاب هم بررسی و لحاظ شده است.

احمدی، بهره برداری اصولی و خردمندانه برای حفظ اکوسیستم غنی تالابی و دستیابی به توسعه و حفاظت پایدار و جامع، با مشارکت مردم و بویژه ساکنان حاشیه تالاب و دستگاه‌های اجرایی را از رویکرد‌ها و اهداف اصلی این طرح بیان کرد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای احیای تالاب گندمان به عنوان به عنوان یک سرمایه ارزشمند زیست محیطی افزود: تقویت منابع آبی و زیرزمینی، جلوگیری از تشکیل کانون گرد و غبار محلی، افزایش تبادلات فکری و فرهنگی با ورود گردشگر، فراهم شدن سایت پرنده نگری، و مشاهده گونه‌های گیاهی جدید از نتایج این اقدامات است.

احمدی یادآور شد: سال گذشته نیز طرح مدیریت تالاب بین المللی چغاخور در استان تهیه و تدوین شد.

به گفته وی؛ اجرای طرح حفاظت از تالاب‌های ایران، بمنظور بسط و گسترش مدیریت جامع زیست بومی در اکوسیستم‌های تالابی، از سال ۲۰۰۵ و با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، صندوق تسهیلات محیط زیست جهانی (GEF) و برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) آغاز شده است.

تالاب بین المللی گندمان با ۹۸۰ هکتار وسعت و ۲ هزار و ۲۱۹ متر ارتفاع از سطح دریا، در نزدیکی تالاب بین المللی چغاخور و فاصله ۶۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
این تالاب از ۱۰ تالاب برتر پرنده نگری ایران و مهم‎ترین زیستگاه‌های جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم‎گذاری پرندگان مهاجر به شمار می‌رود که در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی «لندن ـ ۱۳۵۲» به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ش

برنامه جامع مدیریت تالاب گندمان تدوین شد

برچسب ها: تالاب ، محیط زیست
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.