سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برداشت ۳۴۰۰ تن چغندر قند از مزارع سازمان کشاورزی و موقوفات چناران

مدیر عامل سازمان کشاورزی و موقوفات چناران از برداشت ۳ هزار و ۴۰۰ تن چغندر قند از مزارع این موسسه خبر داد.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ، غلامرضا باقرزاده گفت: میزان سطح زیر کشت چغندر قند در الگوی زراعی ۹۷-۹۶ به مساحت ۴۴ هکتار بوده که در دو مزرعه قره تپه و قلعه سیاه انجام شده است.

وی افزود: در کشت این محصول از ارقام فرانسوی و آلمانی سازگار با شرایط منطقه و مورد توصیه کارخانه قند چناران استفاده شده که دارای پتانسیل بالای تولید به همراه عیار بالای قند است.

مدیر عامل موسسه کشاورزی و موقوفات چناران با بیان این که چغندر قند یکی از گیاهان استراتژیک در تأمین و تولید قند کشور به شمار می‌رود، بیان کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه چناران برای تولید مطلوب و از طرفی خرید تضمینی و همچنین همکاری با شرکت قند چناران به عنوان یکی از مجموعه‌های تحت پوشش هلدینگ کشاورزی، دامپروری و صنایع تبدیلی آستان قدس رضوی، این محصول در سبد تولیدی محصولات بهاره این سازمان به صورت همه ساله قرار دارد.

باقرزاده با اشاره به آبیاری این اراضی با استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری گفت: به جز ۲ هکتار از اراضی اختصاص داده شده به کشت چغندر، مابقی با استفاده از سیستم‌های تحت فشار قطره‌ای و بارانی، آبیاری می‌شود.

وی ادامه داد: موسسه کشاورزی و موقوفات چناران تابعه در سال زراعی ۹۷-۹۶ با تولید بیش از ۹۱ تن چغندر قند در هکتار و طی بازدید‌های انجام شده توسط کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی شهرستان چناران، به عنوان تولیدکننده نمونه و ممتاز این محصول به مدیریت جهاد کشاورزی استان معرفی شده است.

باقرزاده درباره اقدامات انجام شده برای افزایش تولید این محصول گفت: رعایت تاریخ کشت دقیق، انتخاب ارقام مناسب با پتانسیل تولیدی بالا و سازگار با شرایط شهرستان، آبیاری به موقع و منظم، استفاده از کود‌های ماکرو و ریزمغذی با هدف افزایش عملکرد محصول از عوامل مهم در تولید با راندمان بالا در چغندرقند به شمار می‌رود.

وی با اشاره به برخی مشکلات موجود در این حوزه گفت: در سال زراعی گذشته با توجه به افزایش قیمت برخی محصولات بهاره مانند گوجه‌فرنگی و ذرت علوفه‌ای هم‌زمان با افزایش برخی نهاده‌های تولیدی شامل کود و سم، نرخ خرید چغندر قند به دلیل خرید تضمینی تغییری نداشته که این امر بهاء تمام شده این محصول را نسبت به سایر محصولات بهاره تحت تأثیر قرار داده است و بایستی در خصوص تعیین قیمت تضمینی خرید این محصول تجدید نظر لازم صورت پذیرد.
 
انتهای پیام//ف.ف
 

3400 تن چغندر قند از مزارع سازمان کشاورزی و موقوفات چناران برداشت شد

برچسب ها: کشاورزی ، چغندرقند
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.