سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انقلابی‌ها؛

زمان آبادی: در حکومت طاغوت ورزشکاران به جرم حمایت از مردم دستگیر می‌شدند

مشاور فرهنگی و اجتماعی فدراسیون فوتبال گفت: بسیاری از ورزشکاران در زمان شاه به جرم حمایت از حق مردم دستگیر و شکنجه می‌شدند.

غلام حسین زمان آبادی مشاور فرهنگی و اجتماعی فدراسیون فوتبال در گفتگو با خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت ورزش کشورمان پیش از انقلاب اسلامی گفت: ورزش در سال‌های قبل از انقلاب بیشتر به تفریح شباهت داشت. بعد از انقلاب پس از پُر رنگ شدن موضوع ورزش، مسائل فرهنگی نیز به آن اضافه شد و نگاه ارزشی در ورزش قهرمانی و حرفه‌ای جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد. قبل از انقلاب اصالت به کسب مدال و قهرمانی بود، اما در سال‌های انقلاب و بعد از آن " پهلوانی " به عنوان اصالت ورزش شناخته شد و مردم به ورزشکانی علاقمند شدند که رسم پهلوانی را در پیش گرفتند. اقتدا به مولا علی (ع)، الگو گرفتن از پوریای ولی و تختی از جمله مصداق‌های اهمیت به منش پهلوانی است.

او ادامه داد: در حکومت طاغوت تنها به جنبه پرورش جسم در ورزش توجه می‌شد، اما امروز ورزشکاران تحصیل کرده هستند و مردم با رای خود آن‌ها را به عرصه‌های سیاسی می‌آورند. امروز ورزشی‌ها جدی گرفته می‌شوند.

زمان آبادی درباره تعداد رسانه‌های قبل و بعد از انقلاب تصریح کرد: قبل از انقلاب تنها ۲ برنامه ورزشی وجود داشت و صحبت زیادی درباره ورزش در صدا و سیما وجود نداشت. اما امروز می‌بینیم که اخبار ورزشی جایگاه ویژه‌ای در صدا و سیما دارد و دَه‌ها خبرگزاری ورزشی داریم. در زمان شاه تنها ۲ مجله کیهان ورزشی و دنیای ورزش فعالیت داشتند که زیر نظر دولت وقت کار می‌کردند، اما بعد از انقلاب بخش خصوصی وارد شد و سیل روزنامه‌ها و مجله‌های ورزشی روانه شد.

مشاور فرهنگی و اجتماعی فدراسیون فوتبال درباره وضعیت ورزشکاران در حکومت طاغوت اظهار کرد: در زمان شاه ورزشکاران زیر ذره‌بین رژیم بودند و به جرم حمایت از حقوق مردم دستگیر و محاکمه می‌شدند. قلیچ خانی بهترین بازیکن فوتبال ایران در زمان شاه دستگیر و شکنجه شد. امروز می‌بینید همه در اتوبوس و تاکسی به راحتی از همه انتقاد می‌کنند. من خودم در زمان شاه ۲ بار دستگیر شدم. هر جا حرفی می‌زدم تا شب می‌ترسیدیم که ساواک دنبالمان نکند. ما حتی از خانواده خودمان می‌ترسیدیم، چون به ما القا کرده بودند که هر کدام از اعضای خانواده ممکن است نیروی ساواک باشد.

زمان آبادی با بازگویی یکی از خاطراتش برای نام گذاری نشریه ورزشی اش بیان کرد: آن زمان قصد داشتم برای نشریه ورزشی ام اسم انتخاب کنم. به یاد دارم پسر مرحوم تختی با امام خمینی (ر‌ه) دیدار کرده بود و ایشان بر روی موضوع پهلوانی تاکید کردند. من هم اسم نشریه ام را "پهلوان" گذاشتم.

پیشکسوت روزنامه نگاری درباره نگاه بین المللی به ورزش ایران خاطر نشان کرد: زمانی که اینفاتینو برای دیدن بازی استقلال و پرسپولیس به ایران آمده بود از او پرسیدیم در ایران چه دیدی؟ او گفت: شادی، هیجان و فوتبال. بعد از بازی پرسپولیس و کاشیمای ژاپن که پرسپولیس شکست خورد، اما هیچ اقدام خشنی از سوی تماشاگران ایرانی انجام نشد، نگاه بین المللی به ایران تغییر کرده است. محمدرضا ساکت و نیما نکیسا نیز که اخیرا در اجلاس بین المللی شرکت کرده بودند به این موضوع اشاره کردند.


بیشتر بخوانید: رضا زاده: تولد انقلاب اسلامی، تبلور ورزش در مناطق محروم بود


انتهای پیام/

اظهارات زمان آبادی درباره ورزش قبل و بعد از انقلاب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.