سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان:

حیات وحش "مک سرخ" در سیستان و بلوچستان سیراب می شود

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: خرید ۳ تانکر ۲ هزار لیتری آب جهت ساخت آبشخور برای منطقه شکار ممنوع "مک سرخ" انجام شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان، وحید پورمردان اظهار داشت: در پویش ملی نذر طبیعت "وطن ما"، خیرین با تامین هزینه و خرید مخازن پلی اتیلن، در امر ساخت آبشخور برای حیات وحش در منطقه خشک و کم آب شکار ممنوع "مک سرخ" اقدام کردند.

وی گفت: با توجه به کم آبی و خشک شدن چشمه‌های طبیعی در طبیعت، حیات وحش برای رفع نیاز خود مجبور می‌شوند برای پیدا کردن آب در جستجو و تکاپو باشد و در این راه با خطرات مختلفی همچون نزدیک شدن به سکونت‌گاه‌های انسانی و احتمال شکار، عبور از جاده‌ها و برخورد با خودرو‌ها و... مواجه می‌شوند.

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: لذا برای رفع این معضل می‌توان در همان محل چشمه‌های طبیعی مخازن ذخیره آب به صورت سنگ و سیمان یا منبع پلاستیکی احداث کرد و در فصل زمستان و بهار آن‌ها را پر کرد و در فصل کم آبی و گرم تابستان با لوله‌کشی و نصب شناور آب آن را در یک آبشخور برای استفاده حیات وحش ذخیره کرد.

وی گفت: در برخی از مناطق به دلایل مختلفی این مخازن و آبشخور‌ها را در محلی جز چشمه طبیعی تعبیه می‌کنند و برای پر کردن آن‌ها از تانکر‌های چرخدار و تراکتوراستفاده می‌کنند.

پور مردان بیان داشت: از همین رو ۳ تانکر ۲ هزار لیتری آب جهت ساخت آبشخور برای منطقه شکار ممنوع "مک سرخ" با همکاری و مساعدت مالی ۱۱۲ حامی انجمن نذر طبیعت "وطن ما" خریداری شده که در دست نصب و راه اندازی توسط محیط بانان این اداره کل محیط زیست سیستان و بلوچستان است.

وی افزود: ظرفیت مخازن احداثی برای منطقه شکار ممنوع «مک سرخ» ۲ هزار لیتری است و مدت زمان ماندگاری آب آن بسته به جمعیت حیات‌وحش منطقه ممکن است تا چند ماه دوام داشته باشد.

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان بیان کرد: منطقه شکار ممنوع "مک سرخ" از مناطق زیبا و بکر استان سیستان و بلوچستان در ۱۱۰ کیلومتری جنوب غربی زابل و غرب پناهگاه حیات وحش هامون قرار دارد که پوشش گیاهی آن گز، قیچ، ترات، نی، زیروک، و خارشتر است و حیوان‌هایی مانند کرکس سیاه، دلیجه، خرگوش، کبک، تیهو، باقرقره، عقاب صحرایی، کفتار، شغال و جبیر در حیات وحش آن زیست می‌کنند.

 

انتهای پیام/ت

نصب و راه اندازی آبشخور برای منطقه شکار ممنوع "مک سرخ" 

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.