سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از بین رفتن پناهگاه زمستانی آفت‌ها با شخم و شیار زمستانه

شخم زمستانه موجب از بین رفتن پناهگاه زمستانی آفت‌ها به ویژه کرم ساقه‌خوار برنج، لارو‌های حشرات و بذر علف‌های هرز مزارع می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، قربان نژاد رییس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران گفت: کشاورزان این استان با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی نسبت به شخم و شیار زمستانه اقدام کنند.

وی افزود: شخم زمستانه موجب از بین رفتن پناهگاه زمستانی آفت‌ها به ویژه کرم ساقه‌خوار برنج، لارو‌های حشرات، بذر علف‌های هرز مزارع، ذخیره رطوبت، افزایش محصول، استفاده بهینه از نزولات جوی و سلامت محصول می‌شود.

رییس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران گفت: افزایش حاصلخیزی خاک، صرفه‌جویی در میزان مصرف آب و غنی‌سازی خاک از دیگر مزایای شخم زمستانه مزارع برنج است.

قربان نژاد افزود: در فصل پاییز و زمستان پس از سرد شدن هوا و بارش‌های فصلی آب کافی در اختیار بوده، شرایط شخم‌زنی را تسهیل و با این اقدام لارو‌ها و حشراتی که برای زمستان گذرانی به لایه سطحی‌تر خاک رفته اند در معرض یخ آب‌های زمستانه قرار گرفته و از بین می‌رود ضمن اینکه آفت کرم ساقه‌خوار برنج با روش مکانیکی نیز کنترل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مبارزه با هریک از آفت‌ها با سموم شیمیایی علاوه بر جلوگیری از صدمات محیط زیست، نیازمند هزینه تهیه نهاده و مصرف بیشتر آب و افزایش هزینه تولید می‌شود، افزود: همچنین شخم و شیار زمستانه موجب کاهش مصرف سم و سمپاشی خواهد شد.
رییس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران به شخم و شیار زمستانه به عنوان پشتوانه‌ای برای تسهیل شخم بهاره و نیز استفاده کمتر آب در زمین‌های آماده انتقال نشا اشاره و به کشاورزان توصیه کرد: جمع آوری و حذف علف‌های هرز داخل و حاشیه مزارع، علف‌های هرز روی مرز‌ها و اطراف کانال‌های آبیاری حداکثر تا دهه نخست اسفند در کاهش جمعیت انتقالی به سال بعد بسیار موثر است.
انتهای پیام/آ

شخم و شیار زمستانه فرصتی برای کاهش آفت کشاورزی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.