وی ادامه داد: باعث افتخار است که با نمایندگانی از جامعه ذینفعان آموزش و پرورش به گفتگو نشستهایم و اصحاب رسانه در پخش و اشاعه این مطالب بسیار به آموزش و پرورش کمک کردهاند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در جلسه با نمایندگان اولیا و مربیان نکات اصلی آموزش و پرورش مطرح شده است، گفت: محور اصلی همه تعاملات دستیابی به اهداف آموزش و پرورش است.
بطحایی گفت: در رویکرد نوین آموزش و پرورش خانواده و مدرسه ۲ شریک تلقی شدند؛ سرمایهای که حوزههای مشترک را دارند و همه هم و غم آنها تعالی این سرمایه است.
وی با اشاره به اینکه اگر این ۲ شریک ضوابط و قواعد شراکت را رعایت نکنند، سرمایه لطمه میخورد، گفت: مهمترین عامل و موثرترین عامل در موفقیت شراکت تعامل شرکاست که در متن آن مفاهیم متعددی نهفته است، یعنی آنچه که من به عنوان نیمه از شراکت دارم به شریک بگویم و طرف مقابل هم پیشنهادات را بگوید و در نهایت تصمیم گیری صورت بگیرد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه این ۲ شریک کار خودش را انجام میدهد، بیان کرد: اکنون این موضوع حلقه مفقوده در آموزش و پرورش است و خانواده در خانه به ماهیت این شراکت توجهی ندارد و در مدرسه نیز سازوکاری دیگر در نظر گرفته میشود و حتی گاهی وقتها زحمات یکدیگر را تخریب میکنیم.
بطحایی ادامه داد: نتیجه این رویکرد شرایطی است که اکنون شاهد آن هستیم، همه ما از صبح تا شب برای تربیت و معیشت فرزند تلاش میکنیم، اما آنچه که باید اتفاق بیفتد، محقق نمیشود.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته از حیث تعلیم و تربیت آنقدر زحمت برای فرزندان نمیکشند، اما خروجی بهتر دارند، علت این است که ما در جامعه طور یکدیگر را خنثی میکنیم و اصطکاک الگوها به شدن این شرایط را تشدید میکند.
وی بیان کرد: خانواده با الگوهای دیگری حوزه تربیتی را دنبال می کند و آموزش و پرورش روشی دیگر را اتخاذ میکند.
بطایی گفت: تجلی نتایج رویکرد فعلی در رفتارهای بچه ها، در پلههای دادگستری و شلوغی دادگستری مشکلات تربیتی پیداست.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید شبکه ارتباط آموزش و پرورش و خانواده به شبکه همگرا و منسجم مبدل شود، گفت: این مهمترین استراتژی آموزش و پرورش است و اکنون پلتفرمی برای برای رسانه آموزش و پرورش ایجاد کردیم و همه گفتنیها در این شبکه مطرح خواهد شد.
بطحایی تصریح کرد: تا جایی که بتوانیم باید این شبکه را تقویت کنیم و شورا یا مجمع ملی اولیا داشته باشیم تا در فواصل زمانی مشخص درباره مسائل آموزش و پرورش مشخص گفتگو شده و موضوعات هم از سوی انجمن اولیا تعیین شود.
وزیر آموزش و پرورش گفت: برای اینکه این موضوعات تشریفاتی نباشد و اثر عملی داشته باشد باید آستینها را بالا زده و عمل کنیم و در سطح ملی، استان و منطقه در شبکه تعاملی ارتباط فعالی داشته باشیم.
بطحایی بیان کرد: بچهها باید با شوق صبحها به مدرسه بروند و ظهر با عجله از مدرسهها خارج نشوند؛ که اگر به این نقطه برسیم موفق شدیم.
وی تصریح کرد: روانشناسی رنگ در مدرسه در یادگیری و ایجاد محیط با نشاط بچهها موثر است و چرا باید همه از رنگهای سفید و خاکستری در مدرسه و نه فقط روپوش بلکه در سایر بخشهای آموزشی استفاده کنیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اینکه گفتیم در مدارس ابتدایی اسباب بازی وجود داشته باشیم برای یادگیری کمک کننده است، میدانیم که تجهیزات؛ و اعتبارات محدودیت دارد، اما برپا و برجا گفتن برای بچه ۶ سال تمام کافی نیست و باید روانشناسی رشد رعایت شود.
بطحایی با اشاره به اینکه شرط موفقیت در مدرسه تعامل است، بیان کرد: سند تحول بنیادین فقط مفاهیم انتزاعی نیست؛ و باید نشاط و شادابی مدارس و کانون بخشیدن به مدرسه رعایت شود.
انتهای پیام /