سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

چرا مشکلات خودروسازان تمامی ندارد؟

با اینکه بسیاری از مسئولان کشور و مردم نسبت به خودروسازان داخلی نقد دارند، اما همچنان مشکلات این صنعت به قوت خود باقی است.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قیمت فراتر از حد معمول خودرو در ایران، کیفیت پایین آن، تحویل توام با تاخیر، عدم ارائه خدمات پس از فروش مناسب، قطعات منفصله تقلبی و بی کیفیت، آلایندگی بالا و ... تنها نمونه‌ای از گلایه‌هایی به شمار می‌رود که پیش از این به کرات در ارتباط با آن سخن به میان آمده، انتقاداتی که هر از چند گاهی از سوی مردم، برخی از نمایندگان مجلس، مسئولان اجرایی، دستگاه‌های ذی ربط، سازمان  ملی استاندارد و محیط زیست مطرح می‌شود، اما باز در بر همان پاشنه می‌چرخد.

وقتی اوضاع  در عرصه خودروسازی کشور تلخ‌تر می‌شود که کشوری همچون کره جنوبی همزمان با ما (ایران) صنعت خودروسازی را کلید زد، اما ما کجا و کره‌ای کجا؟

نمی‌توان واقعیت‌ها را ندید، تا کی قرار است برخی از سوء مدیریت ها و سوء استفاده‌های دلال‌ها، به تحمیل هزینه‌های سنگین منتهی شود.

هزینه‌های سنگینِ مادی از یکسو و ایمنی نه چندان مطلوب بسیاری از خودرو‌های تولیدِ داخلی از سویی دیگر مزید بر علت شده تا سنگینی این بار دو چندان شود.

در شرایطی که شاهد هستیم کره‌ای بخش قابل توجهی از بازار خودرو سازی جهان را با افتخار و اقتدار تسخیر کرده اند، اما خودروسازی ایران همچنان به تغییر شکل چراغ‌های عقب و جلوی خودرو‌ها مبادرت می‌ورزد و بعضا با اعمال تغییرات اندک داخلی، آن را به عنوان اتومبیل‌های جدید روانه بازار می‌کند.

متاسفانه حمایت‌های افسار گسیخته از این صنعت، شرایطی را ایجاد کرده که گویی خودروسازان نیز پذیرفته اند، حتی در صورت عدم بهبود وضعیت موجود، همچنان مشتریان پرو پا قرصی برای تولیداتشان وجود دارد، مشتریانی که وقتی به جیب خود نگاه می‌کنند، چاره‌ای جز انتخاب اتومبیل‌های تولید داخلی ندارند.

به عنوان نمونه، همه می‌دانند که پراید فاقد ایمنی مناسب است، اما برای کارگر یا کارمندی که با حقوق حداقلی معیشت می‌کند، هزینه پایین نگهداری این خودرو، چاره‌ای جز انتخاب این اتومبیل برای او باقی نمی‌گذارد.

معضل کیفیت، خدمات و قیمت خودرو در ایران منحصر به جناح یا دولت خاصی نبوده، و به انحای گوناگون در طول سالیان گذشته این نارسایی، جاری  بوده است.

مافیای صنعت خودرو نمی‌خواهد سود‌های بادآورده را از دست دهد

مدتی پیش، بهرام پارسایی، رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، اظهارات تامل برانگیزی را در برنامه حالا خورشید مطرح کرد.

وقتی سخن از افزایش تعرفه خودرو‌های هیبریدی در آن مقطع به میان آمد، پارسایی گفت: ما نیز موافق افزایش تعرفه خودور‌های مذکور نیستیم، به واقع یک مافیایی در صنعت خودروسازی وجود دارد که نمی‌خواهد سود‌های بادآورده را به راحتی از دست دهد.

پارسایی در ادامه افزود: ۵۰ سال است از صنعت اشاره شده حمایت می‌شود، اما در مقام عمل، تغییر چشمگیری حاصل نشده و با نیم نگاهی به آمار تصادفات داخلی این واقعیت مسجل می‌شود که خودروسازان داخلی در تامین نیاز‌های مردم موفق نبوده اند و به واقع علت اکثر قریب به اتفاق تصادفات ما، خودرو‌های داخلی هستند.

مافیای خودرو سازی یکی از علل آلودگی است، این جمله‌ای است که چندی پیش، عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست مطرح کرد.

وی در همایش هفته ملی مبارزه با سرطان گفت: هیچکس زورش به مافیای خودرو سازی کشور نمی‌رسد، صنعت خودورسازی، خودرو‌های با مصرف بالاتر از استاندارد را تولید می‌کند، و از طرفی سوخت مصرفی این خودرو‌ها نیز استاندارد پایینی دارد.

صنعت خودروسازی کشور مستلزم پاکسازی و بهبود شرایط است

بدون تردید، تمامی قوای سه گانه کشور در تحقق و حصول شعار سال (حمایت از کالای ایرانی) نقش نافذ و تاثیرگذاری دارند و در صورت همسویی و همگرایی همه جانبه میان قوای مذکور، کالای ایرانی از حیث کیفی و کمی (و به تبع آن اقتصاد کشور) از وضعیت هر چه مطلوب تری برخوردار خواهد شد، امری که می‌تواند در ارتباط با صنعت خودروسازی کشور نیز مصداق پیدا نماید.

با عنایت به مشکلات مستمر و متوالی موجود در این صنعت و لزوم حمایت شایسته از کالا‌ها و محصولات ایرانی، چندی پیش، حجت الاسلام و المسلمین منتظری، دادستان کل کشور، ضمن تایید حضور مافیای خودرو در صنعت مذکور گفت: خودروسازی ملی نیازمند پاکسازی و بهبود شرایط است.

پیش از این نیز، (آنچنان که مطرح شد) از سوی مسئولان و برخی نمایندگان مجلس، وجود مافیای پشت پرده خودروسازی مورد تایید قرار گرفته بود.

به زعم دادستان کل کشور، دستگاه‌های صنعتی و بخصوص محصولات و کالا‌هایی که بیشتر مردم با آن سر و کار دارند (همچون خودرو)، نیازمند کیفیت بالاتر هستند. به تبع با تحقق این امر، میل به استفاده از کالا‌های خارجی (خودرو‌های خارجی) کمتر خواهد شد.

حجت الاسلام منتظری در ادامه با تاکید بر ضرورت همت هر چه بیشتر مدیران صنایع داخلی اعم از خودروسازان (و البته صنایع دیگر) می‌گوید: نخستین اولویت باید بر رضایتمندی مردم و ترغیب آن‌ها به استفاده از کالا‌های ملی استوار شود.

فارغ از این توصیه ها، پیش از این نیز دادستان کل کشور به مطرح کردن این عبارت که اختاپوس صنعت خودروسازیِ داخلی به دنبال منافع خودش است، نسبت به وضعیت حاکم بر این حوزه، انتقاد کرده بود.

مجلس تا چه میزان در ساماندهی و بهبود وضعیت خودروسازی کشور موفق خواهد شد؟

چندی پیش، طرحی یک فوریتی با امضای ۱۶۲ نماینده مجلس به تصویب رسید تا مجلس نسبت به ساماندهی صنعت خودروسازی ورود کند.

آنچنان که بهرام پارسایی، رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ در گفت وگو با رسانه‌ها مطرح کرده، ساماندهی خودروسازی کشور در ابتدا با ۲۱۷ امضاء مطرح شد، اما به دلیل برخی اعمال نفوذ‌ها آراء کاهش یافت و دو فوریت آن نیز رای نیاورد، اما در نهایت این طرح با یک فوریت به تصویب رسید.

ثبت سفارش ۱۹ هزار خودرو در زمانی که سایت و سامانه مربوطه بسته بوده، واردات قطعات منفصله بی کیفیت و قاچاق و بسته بندی آن تحت عنوان تولید ملی، از نمونه انتقاداتی است که پارسایی مطرح می‌کند و البته وی پیش از این نیز نسبت به بی کیفیت بودن خودرو‌های داخلی، تلفات سنگین مردم بر اثر تصادفات، بی سرپرست شدن بسیاری از خانوار‌ها به دلیل سوانح جاده ای، وجود انحصار در حوزه مذکور، موضع گیری‌های تندی را اتخاذ کرده بود.

باید منتظر ماند و دید آیا تلاش‌ها برای ساماندهی خودروسازی کشور و برخورد و مقابله بامافیای قدرتمند فعال در این عرصه، تا چه میزان موفق خواهد بود، تلاش‌هایی که در سال‌های گذشته نیز کلید خورد، اما بعد از مدتی با شکست مواجه شد.

تردیدی وجود ندارد که نقش صنعت خودروسازی در اشتغالزایی کشور بسیار برجسته و قابل توجه است و اساسا ریشه بخشی از حمایت‌های جدی که از این صنعت می‌شود را می‌باید در ظرفیت‌های بالقوه این حوزه، در توسعه فرصت‌های شغلی، در بخش‌های متعدد و متنوعی همچون تولید، توزیع، ارائه خدمات، قطعه ساز‌ها و ... جستجو کرد، اما این موارد نافی تلاش هر چه بیشتر خودروساز‌ها برای بهبود فزاینده‌تر کیفیت خودرو‌های داخلی و تشدید نظارت دستگاه‌های ذیربط برای مجاب سازی آن‌ها (خودروسازان) در راستای حصول این امر خطیر نبوده و نخواهد بود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸۷
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۱:۴۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
ظلم پایدار نمی ماند اقایی که به همه چیز روی اون صندلی اعتراض داری این کار فقط منطق استدلال هاست فقط برای نگهداری خودته ........
اول که حمایت کالای ایرانی بود ؛ولی اخرش واردات گوسفند از رومانی رسید
دوم که رونق تولید ؛شرکت های خودرو ساز سالی یک ماشین تولید میکنن
رسانه ها به جای اینکه از قانون حجاب فیلم بردای کنن یک بار هم به درد کسانی پول دادن اما ماشین تحویل نگرفتن فیلم بگیرن
(هر کی دوست داره بره هرکی هم میخواد باید ببینه اونا در ارمش هستند تو در زیر فشار پراید تولید 20سال پیش الان به قیمت روز حساب میکنن)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۰۹ دی ۱۳۹۷
اشکال کار در این است که همه دست اندرکاران منتقد هستند و کسی حاضر نیست در مقام مسئول حداقل در حوزه مسولیت خویش پاسخ گو باشد
مهدی
۰۰:۱۰ ۰۹ دی ۱۳۹۷
چرا ساندرو مارو تحویل نمیدن یکی رسیدگی کنه
ناشناس
۲۳:۳۵ ۰۸ دی ۱۳۹۷
نظارت کجاست؟
عدالت کجاست؟
قانون کجاست؟
احمد
۲۲:۵۸ ۰۸ دی ۱۳۹۷
به نظر من دولت به خودرو سازان ظلم میکند دولت باید به خودروسازان اجازه بدهد هر قیمتی دوست دارند بگذارند به شرطی که محصولاتشان را فقط صادر کنند و برای مردم ایران دولت خودرو خارجی وارد کند
ناشناس
۲۲:۲۰ ۰۸ دی ۱۳۹۷
تنها راه نجات ملت ایران ازدست خودرو سازها تعطیلی خوردو سازی اون وقت مردم ماشین باکیفیت وقیمت مناسب سوار خواهند شد.
ناشناس
۲۱:۵۵ ۰۸ دی ۱۳۹۷
مشکلی که الان خودروسازان عزیزدارن اینکه چه جوری پول روازمردم بگیرن وعوضش هیچی ندن فقط روشون نمیشه که بگن نفری ان مبلغ به حساب سایپاوایران خودرو بریزن
ahmad
۲۱:۳۵ ۰۸ دی ۱۳۹۷
بجای خودروساز بگویید خودرو مونتاژکن
محسن
۲۰:۴۰ ۰۸ دی ۱۳۹۷
به نظرم اینچنین صنایعی باید شخم زده شود، وبه دست مدیران باکفایت کاردان نه سفارشی داده شود تااز صفر بنیاد یه صنعت مادر گذاشته شود.
ناشناس
۲۰:۳۹ ۰۸ دی ۱۳۹۷
فقط باید به حال مسئولان تاسف خورد
رضا
۲۰:۳۷ ۰۸ دی ۱۳۹۷
جالب اینجاست که همه مشکل کار را میدونند ولی اقدامی نمی کنند.چرا ؟؟؟؟ تا کی باید حرف از خودرو باشه ، کافی نیست . منحلش کنید و برای اینکه کارگرش بیکار نشه یه محصول خارجی موقتا بیارید در داخل مونتاژ کنید تا از روی فرصت چندتا طراح خودرو از نخبه های این کشور آنهم به بهترین طرح اجازه تولید بدهید .البته طرحی که صدرصد مواد تولیدی آنرا از داخل ببیند و هیچ وابستگی به بیرون نداشته باشیم .این کار شدنی هست ، کافی اقدام بشه آنهم با قاطعیت .
ناشناس
۲۰:۱۶ ۰۸ دی ۱۳۹۷
کاش امام خمینی زنده بود تا جلویشان رابگیرد وشاهد بی مدیریتی وفقر نبودیم روحت شاد
احمد نبوی راد
۱۹:۱۹ ۰۸ دی ۱۳۹۷
این کارخانجات کشتار جمعی رو ببندین دیگه بسه
عباسی
۱۹:۱۱ ۰۸ دی ۱۳۹۷
اجازه هست جوابتونو بدم ///چون اقتصاد ایران عموما و صنعت خودرو خصوصا دست مدیران نجومیه اگر این صنعت دست مدیران جهادی بیفته در عرض 5سال ما کره را جلو میزنیم به خدا میشه صنعت خودرو را بسپرین به سپاه.تمام
ناشناس
۱۹:۰۹ ۰۸ دی ۱۳۹۷
جهت اطلاع همه کسانی که موعد دعوتنامشون گذشته:آئيين نامه اجرايي قانون حمايت از حقوق مصرف خودرو. طبق ضوابط و روشهاي مختلف فروش در ماده 4 قسمت قيمتهاي فروشهاي مختلف (تحويل فوري: قيمت قطعي زمان عقد قرارداد)(پيش فروش قطعي: قيمت قطعي در زمان عقد قرارداد)(پيش فروش عادي: قيمت زمان تحويل مندرج در قرارداد) (مشارکت در توليد: قيمت زمان تحويل مندرج در قراردا)(سفارشي: قيمت توافقي زمان عقد قرارداد) ذکر شده. در ماده 7 تبصره 1 اين آئيين نامه آمده: عرضه کننده موظف است در صورت تاخير در تحويل خودرو از تاريخ تحويل مندرج در قرارداد تا زمان تحويل خودرو به مصرف کننده مبلغ خسارت پرداخت نمايد. در ماده 8 تبصره 1 آمده : در صورت بروز مشکل در فرآيند رعايت استانداردهاي مطلوب و تاخير در تحويل خودرو، مسئوليت جبران خسارت وارده و کسب رضايت مصرف کننده بر عهده عرضه کننده مي باشد.
ناشناس
۱۹:۰۲ ۰۸ دی ۱۳۹۷
خواهش می کنم بنده بعنوان یه شهروند عادی از قرارگاه سازندگی سپاه میخوام به داد مردم برسه، سپاه به داد مردم برس، واقعا فقط سپاه میتونه دست این مافیا رو خرد کنه
ناشناس
۱۸:۱۸ ۰۸ دی ۱۳۹۷
خودرو میخواییم بخریم هواپیما که نمی‌خوا هیم بخریم که
بابا انصاف هم خوب چیزیه!
یکم هم بفکر ما مردم باشین.
ناشناس
۱۸:۱۲ ۰۸ دی ۱۳۹۷
خودروسازی وابسته به تعرفه و انحصاری است و رشد سریعی نخواهد داشت.
محسن
۱۸:۱۱ ۰۸ دی ۱۳۹۷
بهتر است مينوشتيد چرا مشكل ملت با خودرو ساز تمامي ندارد. خودرو ساز كه مشكلي نداره مديران اين شركت ها حقوق چند ده ميليوني ميگيرند ماشين هاي قول اپشن سوار مي شند پاداش چند صد ميليوني مي گيرند و.... بندگان خدا كه مشكلي ندارند يك مشت بی کیفیت تحويل مردم مي دند
ناشناس
۱۷:۳۶ ۰۸ دی ۱۳۹۷
چطور ممکنه که یک کشور ثروتمند ، بیش از نیم قرن کار در خودروسازی .هنوز دو و یا سه خودروی تمام ایرانی نداشته باشد!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
خودرو سازی را به نیروهای توانمند مسلح بدهید ،یقینا ارتش و سپاه و نیروی انتظامی و یا وزارت دفاع، بسیار بهتر از این میسازند.
ناشناس
۲۳:۳۸ ۰۸ دی ۱۳۹۷
دولت هیچ وقت اجازه نخواهد داد سپاه وارد اقتصاد شود
ناشناس
۱۷:۲۹ ۰۸ دی ۱۳۹۷
بر عکس تصور همه ،تولید خودرو در ایران خیلی پایینه و همین عامل اصلی سبب گرانی خودرو است.
آرمان
۱۷:۴۷ ۰۸ دی ۱۳۹۷
یکسال خودرو ثبت نام کردیم،موعد تحویل مهرم ساندرو،طبق ماده۴قانون حمایت از مصرف کننده خودرو ساز موظف است قیمت خودرو را قیمت موعد تحویل مندرج در قرار داد حساب کند،حال از صدور دعوتنامه سر باز میزند جهت سود بیشتر،همچنین طبق همان قانون خودرو ساز موظف است از تامین قطعات اطمینان حاصل کند سپس اقدام به پیش فروش کند،مسئولین بداد مان برسید.
ناشناس
۱۷:۵۰ ۰۸ دی ۱۳۹۷
درسته
ناشناس
۱۷:۲۷ ۰۸ دی ۱۳۹۷
بله خودروسازی ایران زمانی جلوتر از کره بود و شروع بکار کرد
اما کره کجا و ما کجا ؟؟!!
کیفیت خودروها و آپشن ها هم در خودروهای کره ای خیلی بیشتر از خودروهای ایرانیه!!
این خودرو سازی نیست که ما داریم !!!
ناشناس
۱۷:۲۴ ۰۸ دی ۱۳۹۷
من به نوبه خودم دوست دارم خودرویی ساخت کشورم را سوار بشوم و وقتی قیمت و کیفیت ،هر دو در یک خودرو ایمن وجود ندارد
ناشناس
۱۷:۱۹ ۰۸ دی ۱۳۹۷
خودرو ساز نگیم
ناشناس
۱۷:۰۳ ۰۸ دی ۱۳۹۷
خودرو داخلی کجا بود؟ تولید ملی کجا بود ؟ دوتا کارخونه داریم که 99 درصد وابستگی تولید به خارج از کشور دارن فقط مونتاژ کارن
ناشناس
۱۶:۴۶ ۰۸ دی ۱۳۹۷
چون وابسته به دولته و هیچ کی حریفش نمیشه
شیران
۱۶:۲۹ ۰۸ دی ۱۳۹۷
ما خودروساز نیستیم اگه بودیم هم قیمت و هم کیفیت مطلوب بود
وحید
۱۶:۰۶ ۰۸ دی ۱۳۹۷
ظرفیت تولید داخل مشخص میباشد و اگر خودرو ساز داخلی نمی تواند جوابگوی نیاز کشور باشد چرا واردات خودرو های ارزان قیمت با تعرفه پایین را آزاد نمیکنند .تا ما مجبور نباشیم ....چرا؟؟؟!!
وحید
۱۵:۵۸ ۰۸ دی ۱۳۹۷
واردات خودرو ممنوع کردن و اگر هم آزاد کنن با تعرفه ۱۴۰ درصد که عملا ۹۵ درصد مردم توان خرید ندارن از طرفی هم خودرو ساز داخلی با عرضه قطره چکانی.. و بعد قیمت حاشیه بازار.مگر خودرو کالا نیست پس باید قیمت گذاری شود و حاشیه بازار هیچ مبنای عقلی .شرعی و قانونی ندارد.
ناشناس
۱۵:۱۴ ۰۸ دی ۱۳۹۷
خیلی جالب است، بسیار شفاف از خودروسازان انتقاد کردید ازمدیریت غلط بسیاری از تصادفات عاملش بی کیفیتی خودرو بوده که به گردن راننده بدبخت افتاده چه خون ها که ریخته شده وسکوت بعضی ها (مسعولان )ناامیدی زیادی را دردل مردم ایجاد کرده امروز مردم مدام سوال میکنند
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۸ دی ۱۳۹۷
سلام
تنها راه حل مشكل خودرو سازي اينه كه سپاه و ارتش وارد اين عرصه شده اون موقع خودرو سازها حساب كار دستشون مياد واز اين زياده خواهي اونها كم ميشه براي همين بهترين راه ايجاد كمپين دعوت از سپاه و ارتش براي ورود به عرصه خودروسازي هست
ناشناس
۱۸:۵۹ ۰۸ دی ۱۳۹۷
موافقم
سعید کوشافر
۱۵:۰۳ ۰۸ دی ۱۳۹۷
سلام ... واقعیت را همه میدانند چاره را هم همه میدانند... آزادسازی یعنی آزادسازی کامل نه آزادسازی قیمت خودروی ایرانی درشرایط انحصاری ... این به آن معنی است که مردم مجبورند خودرویی را بخرند که خودروساز به هرقیمتی که دلش بخواهد میفروشند... چطور؟ با بازارسازی ... مثلا شما تعداد کمی پارس به بازار میدهید قیمت بالا میرود و چون حاشیه بازار ملاک است خودروساز گرانتر میفروشد...
مهدی
۰۰:۰۵ ۰۹ دی ۱۳۹۷
متاسفانه همینطوره
ناصر
۱۴:۵۹ ۰۸ دی ۱۳۹۷
دولته که تعرفه ماشین های وارداتی رو بالا برده و مردم مجبورند ماشین ایرانی بخرند. مقصر دوم خود مردم هستند که خودروی صفر رو به خودروی کارکرده ترجیح میدهند
ایرانی
۱۴:۵۱ ۰۸ دی ۱۳۹۷
ازقدیم گفتن خلایق هرچه لایق/طی این سالها هرکالایی که گران شده است مردم بیشتر به سوی آن هجوم برده اند وبیشتر خرید کرده اند درحالیکه هیچ جای دنیا اینگونه نیست.مشکل ازماست
ناشناس
۱۵:۲۱ ۰۸ دی ۱۳۹۷
درود به شرفت.
ماهان
۱۴:۵۱ ۰۸ دی ۱۳۹۷
جای تاسف است
ناشناس
۱۴:۳۷ ۰۸ دی ۱۳۹۷
تا زمانی که خودروسازی دست ادم ها و مسئولین باشه وضع خودروها همینه.فقط باید خودروسازی رو از دست این ها بیرون کشید و سپرد دست جونهای مومن و دلسوز و نخبه تا صنعت خودرو رو زیر رو کنن
ناشناس
۱۴:۱۰ ۰۸ دی ۱۳۹۷
نماینده ای که چند ماشین از خودروسازها جایزه میگیره میشه چی اونها و هیچوقت ضد اونها قانون تصویب نمی کنه
حمید
۱۴:۰۹ ۰۸ دی ۱۳۹۷
قرار بود ماشین منو اذر بدن تحویل ولی دعوت نامه رو نمیدن تا گرون کنن؟؟؟کجای اسلام‌گفته یه جنسی ک یکی پیش خرید کرده بهش تحویل ندی تا گرونتر بشه بعد بدی؟من ب بدبختی پول جور کردم تا ماشینی بخرم زمستونی بچه هامو ببرم مدرسه سرما نخورن ولی کو ماشین؟؟ باید ماشینا ما ب قیمت قبل بدن بخدا گناهه بخان پول بیشتری از ملت بگیرن خدا دردمون ب کی بگیم فقط خودت کمک کن
مهدی
۰۰:۰۷ ۰۹ دی ۱۳۹۷
ایا فریاد رسی هست
مرتضی
۱۴:۰۳ ۰۸ دی ۱۳۹۷
همیشه قیمت جهانی کالاها و خدمات برای مردم مطرح می شود
ناشناس
۱۴:۰۰ ۰۸ دی ۱۳۹۷
این پاس کاری در صنعت خودرو فقط میخوان گران کنن و مردم اجبارا بخرن. مسئولین محترم از شما عاجزانه درخواست رسیدگی دارم.
ناشناس
۱۷:۴۵ ۰۸ دی ۱۳۹۷
اگر مسئولی وجود داشت اینظوری نمیشد.
صابر
۱۳:۴۴ ۰۸ دی ۱۳۹۷
لطفا بگید کی نوبت خودروسازی میرسه؟؟؟؟؟
ناشناس
۱۷:۴۵ ۰۸ دی ۱۳۹۷
نمیرسه
کارمند ساده
۱۳:۴۴ ۰۸ دی ۱۳۹۷
به دو دلیل واضح : اول به دلیل عدم مصرف نمک ید دار در اغذیه مدیران این کارخانه ها ؛ که تنبلی را پیش می آورد و دوم بخاطر پول شویی که آقای دکتر ظریف به آن اشاره کردند و کسی توجه نکرد ....
ناشناس
۱۳:۳۵ ۰۸ دی ۱۳۹۷
مشکلات این ها با نخریدن حل میشه
ناشناس
۱۳:۴۴ ۰۸ دی ۱۳۹۷
مردم سراتو 85 تومنی هم دیگه نمی توانن سوار بشن به اسم خودروی لوکس قیمتش رو بردن در حد بنز
محمود.بروجرد
۱۳:۲۴ ۰۸ دی ۱۳۹۷
اقاخودرو سازها
مشکل دارن قبول واردات خودرو رو دولت ازاد کنه
یعنی گمرکی نگیره تا وضع درست بشه
اکه دولت میخا حمایت کنه حداقل این کار رو انجام بده
ببینم کسی دیگه این خودروها رو سوار میشه
مردم
۱۳:۲۲ ۰۸ دی ۱۳۹۷
خودرو سازی نباید دولتی میشد ...
ناشناس
۱۳:۱۸ ۰۸ دی ۱۳۹۷
این شرکتهای مافیایی انحصاری نمیگدارد صنعت خودرو رشد کتد
سعید
۱۳:۱۵ ۰۸ دی ۱۳۹۷
چراسران اول مملکت دخالت نمیکنن تاجلوی این مافیای خودرو که خون مردموبه شیشه کرده ویکی ازعوامل بزرگ درصنعت کشورهست روبگیره.؟
وا....این مافیای خودرو وبرخوردنکردن باهاشون داره اعتمادمردم روازبین میبره.
ناشناس
۱۵:۲۷ ۰۸ دی ۱۳۹۷
مقام معظم رهبری باید ورود پیدا کنه و الا دیگر مسئولین که بی تفاوتند.
ناشناس
۱۳:۱۵ ۰۸ دی ۱۳۹۷
ما توانسته ایم به تکنولوژی های نو دست پیدا کنیم کره و ژاپن و آلمان چون مثل ما پیشرفت نکرده اند مجبودند خودرو تولید کنند و علاوه بر اینها ما بدون فکر و هرینه و کار و تلاش و صرفه جوئی و دانش روزانه صدها اختراع و ابداع و نو آوری داریم فقط اراده کن و حرفش رابزن هرکه قبول ندارد کافر است
ناشناس
۱۳:۱۵ ۰۸ دی ۱۳۹۷
حمایت باید برداشته شود
ناشناس
۱۳:۰۸ ۰۸ دی ۱۳۹۷
مقصر خود ملت همیشه در صحنه هستند
یکبار برای همیشه ۶ ماه ماشین نخرن واقعا نخرن و نتیجه را ببینند
ناشناس
۱۳:۰۸ ۰۸ دی ۱۳۹۷
حرف و حرف و حررررف. همش تکراری.
ناشناس
۱۳:۰۶ ۰۸ دی ۱۳۹۷
همیشه قیمت جهانی کالاها و خدمات برای مردم مطرح می شود یکبار قیمت تمام شده سوء مدیریت را محاسبه و اعلام کنید.
ناشناس
۱۳:۴۴ ۰۸ دی ۱۳۹۷
مردم سراتو 85 تومنی هم دیگه نمی توانن سوار بشن به اسم خودروی لوکس قیمتش رو بردن در حد بنز
ناشناس
۱۳:۰۵ ۰۸ دی ۱۳۹۷
#نیروهای مسلح=خودرو سازی
ناشناس
۱۲:۵۹ ۰۸ دی ۱۳۹۷
تیتر درست تر این بود ،چرا مشکل تراشی خودروسازان تمامی ندارد.
ناشناس
۱۲:۲۹ ۰۸ دی ۱۳۹۷
ما که می گفتیم مشکلشون پول نیست.
اونا هدفشون استخدام و هر ماه مقرری بگیرن از جیب مردم
داشتن خودرو خوب مشکل مردمه که ربطی به اونا نداره
علی
۱۲:۲۴ ۰۸ دی ۱۳۹۷
خودروی کارگری برای کارگرای عزیز تولید می کنند
ناشناس
۱۲:۲۲ ۰۸ دی ۱۳۹۷
باسلام کاش سپاه وارد عرصه می شد خودرو سازی را هم مثل صنعت دفاعی توی دنیا مطرح میکرد
ناشناس
۱۲:۱۸ ۰۸ دی ۱۳۹۷
در توصیف این اوضاع و تامل بیشتر فقط کافیست به ضرب المثل قدیمی این آب و خاک دقتی صورت پذیرد : هرچه بگندد نمکش میزنن ، وای به روزی که بگندد نمک ... با آرزوی سلامتی و سربلندی برای هموطنان محترم و عزیز
مهرداد
۱۲:۱۱ ۰۸ دی ۱۳۹۷
خب مشخصه وقتی میگن مافیای قوی توی خودرو سازی وجود دارد این یعنی باید برخورد جدی اونم از سمت کسانی که بی طرف هستند و قدرت برخورد دارند بشود
حمید
۱۲:۰۸ ۰۸ دی ۱۳۹۷
چرا صدای ملت نمیشنوید هیچکس راضی نیست پس ب فکر مردم باشید
طاها
۱۲:۰۳ ۰۸ دی ۱۳۹۷
باسلام بنده سال ۹۶ماشین سمند تحویل مردادماه ۹۷بود ثبت نام کرده ام ولی تابحال از دعوتنامه بنده خبری نیست هر روز به نمایندگی مراجعه می کنم وبه شرکت ایران خودرو زنگ می زنم می گویند ماشین سمند موجود نداریم به محض تولید تحویل میدهیم مافیایی خود خودروسازان هستند بصورت آزاد می فروشند از تحویل خودرو به مشتریان خودداری میکنند وزیر هم وزیر نیست
وحید
۱۱:۵۴ ۰۸ دی ۱۳۹۷
یه سوال : من اردیبهشت ماه یه ویتارا ثبت نام کردم وموعد تحویل مهر ماه بوده ، امروز دیدم که قیمت ویتارا رو زده 251 تومن . یعنی من باید مابه التفاوت تا 251 تومن روپرداخت کنم یا با توجه به اینکه موعد تحویل گذشته همون قیمت قبلو؟
البته اینم بگم که من کلا به اینکه ماشینو تحویل بدن هم خوشبین نیستم
ناشناس
۱۷:۰۴ ۰۸ دی ۱۳۹۷
اگر فروش قطعی گرفته باشی باید بدن ولی اگر
یش فروش گرفته باشی بشین تا بهت ماشین بدن
ناشناس
۱۱:۵۴ ۰۸ دی ۱۳۹۷
چون از بس گران فروشی میکنند و به مردم بیچاره رحم نمیکنند و فقط به فکر منافع خودشون هستن
محمد
۱۱:۰۳ ۰۸ دی ۱۳۹۷
ساکت باشیم فکر کنم خیلی بهتره چون کسی نیس که به نظر و شکایت تو جواب بده
حق گو
۱۱:۱۵ ۰۸ دی ۱۳۹۷
وقت یک عده خاص سود می کنند.و چون مشکل را میپیچونند. هر وقت خواستیم ایران خودرو قیمت ها را نبره بالا و کیفیت را ببره بالا خودش را پشت حمایت از اشتغال قایم کرد. خوب خودرو سازهای دیگه وارد عرصه بشوند.و به خودرو سازهای دیگه اجازه داده بشه در ایران فعالیت کنند . هم رقابتی میشه . هم اشتغال رقابتی پیش میاره.
امیر
۱۰:۵۹ ۰۸ دی ۱۳۹۷
خودروسازان مشکلات ندارند بلکه برای مردم مشکلات ایجاد میکنند
چرا حقوقهای نجومی مدیران خودرو ساز بررسی نمیشود؟
میزان پاداش آقایان در پایان سال چقدر است؟
آیا خودشان سوار خودروهایی که تولید میکنند میشوند؟
قیمت تمام شده واقعی خودرو ها چقدر است ؟

این دو کارخانه تعطیل شود و اجازه ورود خوردو خارجی با کیفیت با قیمت مناسب صادر شود به مراتب خسارت کمتری به کشور و مردم وارد میشود
مسوول خون تمام بیگناهانی که بواسطه بی کیفیت بودن خودرو ها بویژه پراید در این سالها ریخته شده مستقیما مدیران این شرکت هاست
ناشناس
۱۰:۵۸ ۰۸ دی ۱۳۹۷
مقصر اصلی دولت هست چون با تعرفه گمرکی سنگین روی واردات خودروهای خوب و با کیفیت باعث انحصاری شدن خودروی بی کیفیت داخلی و سود بیشتر برای دلالان میشود. وقتی خودرویی که قیمتش 50 میلیون هست ولی بعد از تعرفه گمرکی به مبلغ 130 میلیون میرسد باعث ایجاد روی اوردن ناخواسته مردم به سمت خودرو بی کیفیت و ارزون داخل میشود.
تنها راه درمان این مشکل واردات خودرو با کیفیت با قیمت مناسب می باشد تا خودروسازان داخلی به جای عوض کردن چراغ های جلو و عقب به فکر افزایش کیفیت همه جانبه خورد باشند برای رقابت...

از ماست که بر ماست...
ح
۱۲:۳۲ ۰۸ دی ۱۳۹۷
واقعا مقصر اصلی کاین ؟
ناشناس
۱۲:۵۹ ۰۸ دی ۱۳۹۷
نه داداش مقصر اصلی خود مائیم که وقتی سایت ایران خودرو یا سایپا باز میشه به ساعت نکشیده تمام خودروهایی که نصف پولش رو الان از ما میگیرن و یک سال بعد به قیمت روز الباقی اون رو حساب میکنند تمام میشه. پس خودمون مقصریم
ناشناس
۱۰:۵۷ ۰۸ دی ۱۳۹۷
بیش از دو هزارنفر اعضای هییت مدیره در شرکت های اقماری مختلف خودرو سازان با حقوق و مزایای قابل توجه و پاداش های نجومی برای این صنعت وضعیت بهتری نمی توان متصور شد
ناشناس
۱۰:۵۲ ۰۸ دی ۱۳۹۷
هیچ مسوولی در دولت ومجلس و قوه قضاییه وبه طور کل در مملکت انگیزه لازم برای حل معضل خودرو سازی را ندارند؟؟؟
ناشناس
۱۲:۲۹ ۰۸ دی ۱۳۹۷
چون خودشون سهیمند .
خودروسازی را به اسم سود اوری و اشتغال زدند .ولی الان جز اسیب به کشور از همه جهات چیز دیگری ندارد .
ناشناس
۱۰:۵۲ ۰۸ دی ۱۳۹۷
الان داشتم کامنت ها رو می دیم . همه معترضند . ولی ترتیب اثر داده نمی شود . چرا ؟
حق گو
۱۱:۱۷ ۰۸ دی ۱۳۹۷
چون اونا که باید رسیدگی کنند . یادت باشه خودرو سازها میتوانند از یک یا چند نماینده حمایت کننده تا وارد مجلس بشوند و اوضاع را اونطوری که اونا میخواهند پیش ببرند .
ناشناس
۱۲:۳۳ ۰۸ دی ۱۳۹۷
هشتاد میلیون ایرانی معترض و متقاضی ازاد شدن واردات با تعرفه پایین
رفراندم بذارند صد در صد رای به تعطیلی داخلیها میون و ازاد شدن واردات .
داود ساعدی
۱۰:۵۰ ۰۸ دی ۱۳۹۷
سلام , پاسخ این سئوال رو باید از لیست سهامداران خودرو سازان درآورد ! راستی چرا قطعه سازان با وجود طلب های چند ده میلیاردی خود از خودرو سازان , باز هم حاضرند که قطعات بی کیفیت تولیدی خودشون رو بصورت مدت دار ( بدون سررسید پرداخت ) به خودرو سازان تحویل بدهند ؟! هنوز هم نتوانسته ایم برای یک بار هم که شده بصورت واقعی از قطعه سازان و خودرو سازان تحقیق و تفحص کنیم !؟؟
وحید
۱۰:۴۹ ۰۸ دی ۱۳۹۷
1_میدونید چند نفر بخاطر همین ماشینای بی کیفیت میمیرن??
مقصر ماشینسازان.
ناشناس
۱۰:۴۶ ۰۸ دی ۱۳۹۷
ما بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری باید از تولید ملی حمایت کنیم.
اما حمایت از تولید ملی فقط خرید آن نیست، باید کاری کنیم که کیفیت محصولات به سطح بالا برسد.
وقتی خودروی بی کیفیت را به قیمت به این گرانی می فروشند، چرا باید بخریم؟
حمایت از تولید ملی زمانی خواهد بود که تولید ملی از ما حمایت کند و هر به قیمت چند برابر به ملت ندهند. وقتی خودرو ساز به آ و بزن و در رو عادت دارد. ما باید با نخریدن مجازاتشان کنیم تا یا کاری کنند تا محصول با کیفیت بشود که افتخار ملی شود و نه اینکه درهای شرکت های خارجی را ببندیم و بگوییم داخلی بخر. حمایت از تولید ملی وقتی است که کاری کنیم تولید ملی در حد بنز و بی ام و برسد و نه اینکه خود را گول بزنیم و خودرو و سایپا را بگیم خودروی خوب هستش.
ناشناس
۱۰:۴۲ ۰۸ دی ۱۳۹۷
روزی که اجازه ورود خود روهای خارجی و رقابت در بازار ایران را دادند آنوقت خودرو ساز داخلی هم دست از خون مردم میکشند و دست از سرقت ملی برداشه و دنبال صنعت می روند .
م
۱۰:۳۹ ۰۸ دی ۱۳۹۷
چون به فکرخودشانند تامردم برای همینه که مشکلاتشون تمامی نداره یابه عبارتی سیرنمیشن؟
ناصراکبری
۱۰:۳۵ ۰۸ دی ۱۳۹۷
باسلام مشکل کشور ما این است که هر کسی یک پست دولتی میگیری فکر می کنی ارث پدرشو گرفته مخواد در عرض 3و4 سالی که در ان پست است خودش وهفت پشت اش را از مال دنیا بی نیاز کنی خدا بما رحم کنی
م
۱۰:۳۴ ۰۸ دی ۱۳۹۷
وقتی مادراین زمینه مشکل داریم درخواست عاجزانه داریم ازبرادران سپاه که به این عرصه واردشوند تاهم جان مردم وهم ثروت مردم به باد نرود.
ناشناس
۱۰:۳۳ ۰۸ دی ۱۳۹۷
دولت از طریق اعمال فشار بر مردم بودجه تامین میکند و در رسانه ها میگوید اینطور نیست مگه میتونید با خدا طرفیت کنید لم تقولوا ما لا تفعلون
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۸ دی ۱۳۹۷
عاقبت زیاده خواهی همینه!!!!
ملکوت
۱۰:۲۹ ۰۸ دی ۱۳۹۷
من از جوانان غیور میخواهم که یک کمپین را بیندازند جهت نخریدن ماشین از این دو خودروساز داخلی بی کیفیت تا حساب به دستشون بیاد.
ناشناس
۲۰:۱۳ ۰۸ دی ۱۳۹۷
حاجی از ما میخوای ولی خودتم تو صف پیش فروش دست و پات نشکنه
ناشناس
۲۲:۵۰ ۰۸ دی ۱۳۹۷
کار از کمپین گذشته. مگه یادتون نیست همین سال گذشته مردم کمپین راه انداختند و دولت ضد کمپین کرد و وام داد برلی خرید خودرو.
جواد
۱۰:۲۹ ۰۸ دی ۱۳۹۷
تنها راه بهبود این وضعیت برداشتن تعرفه واردات خودرو و آزاد کردنشه تاکید میکنم کاهش تعرفه نه... برداشتن تعرفه. این امر شدیدا خودرو سازهای داخلی رو مجبور خواهد کرد ابتدا علم روز رو با استعداد جوانان ایرانی به کار بگیرند چون دیگه تو این مرحله سفارش دادن از چینی ها براشون صرف نخواهد کرد، دوما حتما اشتغال بیشتر خواهد شد و این حرف خودروسازا که میگن مشکل شغل پیش خواهد آمد ترس از دادن سودهای کلانشون هست. جوان ایرانی خیلی باهوش تر از جوان کره ای و اروپاییه و اگر این سودهای کلان رو سرمایه گذاری کنن روی همین جوونا، در عرض 5 سال به سطح اول خودروسازی جهان خواهیم رسید و اگر این سرمایه گذاری ادامه داشته باشد خودروهای ایرانی شانه به شانه بنز، BMW، مک لارن، پورشه، نیسان، هیوندا و کیا خواهند تاخت. و در این لحظه خودروسازها علاوه بر در داشتن بازار داخلی میتونن صادرات گسترده ای هم داشته باشند.
ملکوت
۱۰:۲۴ ۰۸ دی ۱۳۹۷
به خاطر ضعف مدیریت در کشور مهمترین هست که این همه مشکلات هست در خودروسازان کشور .
ناشناس
۱۰:۲۱ ۰۸ دی ۱۳۹۷
كاملاً واضحه كه وقتي يه چيزي به مردم تحميل ميشه كه ارزش واقعي نداره
سینا
۱۰:۱۶ ۰۸ دی ۱۳۹۷
خودروسازها فقط به فکر جیبشون هستند و و معلومه وجدان هم ندارند. آخه آدم اینقدر سنگدل . باید مسببین این کار رو به دستگاه قضایی معرفی کرد
ناشناس
۱۰:۱۴ ۰۸ دی ۱۳۹۷
خودرو سازی نیاز به انقلاب داره،دست سپاه باید باشه تا مثل موشک رشد کند...
ناشناس
۱۰:۱۲ ۰۸ دی ۱۳۹۷
سلام
تنها راه حل مشكل خودرو سازي اينه كه سپاه و ارتش وارد اين عرصه شده اون موقع خودرو سازها حساب كار دستشون مياد واز اين زياده خواهي اونها كم ميشه براي همين بهترين راه ايجاد كمپين دعوت از سپاه و ارتش براي ورود به عرصه خودروسازي هست
H
۱۰:۱۲ ۰۸ دی ۱۳۹۷
چرا باید خودروهایی ک تاخیر خورده با قیمت روز محاسبه کنن؟؟؟؟مگه ملت میگن خودروشون با تاخیر بدن تحویل ...بابا وقتی یکی موعد تحویل خودروش آذر بوده دیگ نباید نرخ روز باشه باید نرخ موعد تحویلش ک اذر بوده باشه چرا هیچکس به فکر درد ملت نیست چرا هیچکس پشت مردمو نمیگیره....یکم فکر ملت باشید کمرمون خم شد
محمد
۱۰:۱۰ ۰۸ دی ۱۳۹۷
علی برکت الله...
ناشناس
۰۹:۵۸ ۰۸ دی ۱۳۹۷
ای داد وبیداد .
ناشناس
۰۹:۵۸ ۰۸ دی ۱۳۹۷
تا وقتی تعرفه واردات خودرو بالاست وضعیت همینه.
علیرضا
۰۹:۵۴ ۰۸ دی ۱۳۹۷
با سلام لطفا فکری به حال بیماران نارسایی قلبی بفرمایید . دستگاه باطری قلب crt-d در کشور موجود نمی باشد . به هر بیمارستان و شرکت مراجعه میکنیم، میگویند نیست شاید تا چند هفته دیگر . هر دفعه هم همین حرف ها و میگویند جنس ها در گمرک مانده و ترخیص نمی شود . مگر بیمار که به این دستگاه قلبی نیاز دارد می تواند منتظر بماند . باشگاه خطرنگاران لطفا پیگیری نمایید.
علی
۰۹:۵۳ ۰۸ دی ۱۳۹۷
حالا چند ماهه در کارخونه هارو بستن و خودرو بیرون نمیدن تا گرونتر بشه فقط ثبت نام می کنند ولی خروجی ندارن ولی این کارشون احتکار محسوب نمی شه. ...
ناشناس
۰۹:۵۳ ۰۸ دی ۱۳۹۷
وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته با افزایش قیمت خودرو ها به میزان 5 درصد زیر قیمت بازار موافقت کرده است ولی ظاهرا ریاضی شون خیلی ضعیفه چون بعنوان مثال قیمت روز بازار MVM X22 MT Excellent sport در تاریخ 1397/10/01، 113 میلیون تومان بود ولی قیمت کارخانه آن با افزایش مورد تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت، 138 میلیون و صد هزار تومان بود درحالیکه باید 107 میلیون و 3یصد هزار تومان می شد. حالا خودتون حساب کنید ببینید افزایش قیمت بقیه خودرو ها درست بوده یا نه.
ناشناس
۰۹:۵۱ ۰۸ دی ۱۳۹۷
به عنوان مثال وقتی اعضای هیئت مدیره ایران خودروبه جای 12 نفر 212 نفرباشند نتیجه این میشه که هزینه هاشون سربه فلک میکشه
ناشناس
۰۹:۴۲ ۰۸ دی ۱۳۹۷
بهترین راه حل اینست که یه شرکت خودرو سازی سهامی عامحتاسیس بشه و بصورت کشوری سهام بفروشه تا یک رقیب سرسخت برای ایران خودرو و سایپا بشه
دبیر
۰۹:۳۸ ۰۸ دی ۱۳۹۷
باید در خودرو سپاه وارد بشه
ناشناس
۲۰:۱۰ ۰۸ دی ۱۳۹۷
کلا سپاه هم وارد نشه کافیه دراشو تخته کنن و تعرفه ورود نگیرن،جاشون اجر بزارن باز وضع بهتر از اینه
حامد
۰۹:۲۹ ۰۸ دی ۱۳۹۷
من قبلا در یکی از شرکت های خودروسازی مشغول به کار بودم . با اینکه مهندس مکانیک طراحی خوانده بودم ولی بعنوان سر کارگر از من استفاده می شد . اصلا انگار نه انگار که خودرو ها باید پیشرفت کنند . با شدت بدنبال تولید بیشتر بودند و (فقط سرعت ریل را زیاد می کردند) !
ناشناس
۰۹:۲۷ ۰۸ دی ۱۳۹۷
جای تاسف داره؟
وحیدشریفی
۰۹:۲۲ ۰۸ دی ۱۳۹۷
آدم وقتی به ما شینهای تولید داخل نگاه میکنه و با ماشینهای دیگه مقایسه میکنه ،خجالت میکشه که چرا باید با این مبالغ گزاف این چنین خودروهای بی کیفیت و از لحاظ استاندارد جهانی از رده خارج شده خرید.خودروسازان بجای افزایش کیفیت لوازم الزامی خودرو رو بعنوان آپشن قرار میدن.کسی دلش برای این مملکت نمیسوزه و هر کسی به فکر خودشه
رضا
۱۰:۴۰ ۰۸ دی ۱۳۹۷
تنها راه نجات از این خودروسازها و خودروهای بی کیفیتشون اینه که یه جریان قدرتمند و دلسوز برای نظام و مردم اختیار این صنعت رو به دست بگیره و یا اینکه خودش مستقلاً شروع به ساخت خودروهای با کیفیت و زیبا و به قیمت منصفانه و عادلانه نماید.اونموقع هست که بساط این خودروسازها خودبه خود جمع میشه.شک نکنید.
ناشناس
۰۹:۱۹ ۰۸ دی ۱۳۹۷
برای اینکه بازار خودرو در انحصار آنهاست و هیچ رقیبی ندارند اگر واردات خودرو مانند سایر کشورها بود مجبور بودند مشکلات را حل کنند و اینقدر یکه تازی نکنند
زض
۰۹:۱۸ ۰۸ دی ۱۳۹۷
خودروسازی 500هزار کارگر دارد ان را ابزار گرانی خودرو قرار میدهد چطور خودرو ارازان خواهد شد؟ هیچ وقت پدر حق پسر را به قریبه نمیدهد مثال خودرو ساز با دولت موقعی که مجلس پشت خودرو ساز است چرا باید خودرو ارزان بماند چرا باید کیفیتش بالا برود چرا نباید تعرفه واردات را کم کرد حالا مردم انتظار دارند خودرو ارزان بماند یا بشود تحریم زمان احمدی نژاد پراید 7میلیونی را کردند20میلیون حالا هم همینطور خواهند کرد همه اجناس را به بهانه تحریم 4برابر بردن بالا معلوم نیست کدام تحریم تحریم داخل یا خارج ؟؟تعصیر تحریم داخل 80٪تعصیر تحریم خارج20٪مثالش خیلی ساده است مردم اجناس خارجی 2برابر گران شده ولی اجناس داخلی 4برابر علی برکت الاه