سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گشترس همکاری‌های حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای ایران و پاکستان

تفاهم‌نامه همکاری‌های حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای بین­ ایران و­ پاکستان با حضور مقامات ارشد حمل و نقل ­بین‌المللی جاده‌ای دو کشور، پس از دو روز مذاکرات فشرده کارشناسی، در ۲۴ بند، تدوین و به­ امضا رسید.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ­­سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، تفاهم‌نامه همکاری‌های حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای بین­ ایران و­ پاکستان با حضور مقامات ارشد حمل و نقل ­بین‌المللی جاده‌ای دو کشور، پس از دو روز مذاکرات فشرده کارشناسی، در ۲۴ بند، تدوین و به­ امضا رسید.

رضا نفیسی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی این سازمان که ریاست هیأت ایرانی را برعهده داشت، اظهار داشت: در این نشست، طرفین ابتدا با تاکید بر روابط عمیق دو کشور همسایه مسلمان، آمار حجم تجارت و حمل و نقل بین‌المللی دو جانبه را مبادله و با اشاره به تردد بیش از ۶۰ هزار کامیون و ۳۰۰ هزار مسافر بین دو کشور، رضایت خود را نسبت به روند رو به رشد همکاری حمل و نقل ­ بین‌المللی جاده‌ای بین دو کشور ابراز داشتند.

همچنین طرفین با اشاره به هدف‌گذاری رهبران دو کشور به افزایش مبادلات از یک به پنج میلیارد دلار، درخصوص ضرورت تسهیل عملیات حمل و نقل ­برای پشتیبانی از رشد اقتصادی پایدار در دو کشور و بر تعهد خود در پیگیری تصمیمات مندرج در صورتجلسه نهمین نشست کارگروه مشترک منعقده بین دو کشور در مورخ ۲۴ دی‌ماه ۱۳۹۵ در اسلام‌آباد تأکید نمودند.

نفیسی ضمن ابراز خشنودی از تقارن این نشست با حضور وزیر امورخارجه پاکستان در تهران که تاثیری فوق‌العاده بر تسریع در رسیدگی به موارد فیمابین خواهدداشت، به اقدامات اساسی و پر اهمیت طرف پاکستانی، از جمله مستحدثات جدید در مرز تفتان، بر ضرورت عملیاتی­ کردن ­معاهدات TIR ­و CMR نیز اشاره کرد.

براساس این گزارش، اصغر الطاف، دبیر مشترک ارشد وزارت ارتباطات که ریاست هیئت پاکستانی را برعهده داشت، با تشکر از میزبانی صمیمانه طرف ایرانی، با ذکر قابلیت‌های کشور خود، از جمله فراهم بودن بازاری با جمعیتی بیش از مجموع شش کشور آسیای مرکزی و علاقمندی تجار و فعالان حمل و نقلی ­پاکستان به همکاری با شرکای ایرانی خود، اظهارداشت:­ تقریباً تمام تشریفات دسترسی ایستگاهی تیر تکمیل و از اردیبهشت ۱۳۹۸ (آوریل ۲۰۱۹) اجرایی‌شدن آن انتظار می‌رود.

وی گفت: ­نخستین عملیات ورودی تحت رویه تیر در تیر ۱۳۹۷ (جولای ۲۰۱۸) از زاهدان به پاکستان آغاز و در کویته خاتمه یافته و نخستین­­تردد خروجی تحت رویه تیر به افغانستان در آبان ۱۳۹۷ (اکتبر ۲۰۱۸) از کراچی به کابل انجام شده است.

دبیر مشترک ارشد وزارت ارتباطات پاکستان اضافه کرد: تشریفات الحاق به معاهده CMR در دست تکمیل بوده و امیداست که در سه‌ماهه اول ۲۰۱۹ میلادی، به نتیجه رسد.

در ادامه نشست، طرفین ضمن اشاره به­ ضرورت مذاکره با نمایندگان دولت چین درخصوص اتصال راهگذر‌های CPEC و ITI پیرو اجلاس اخیر ECO-RPC و تسهیل دسترسی آسیای شرقی به آسیای غربی و اروپا و بالعکس، در ارتباط با کاهش هزینه صدور روادید برای رانندگان و تجار یکدیگر، اظهار نظر کردند.

براساس این گزارش، نفیسی بر ضرورت انطباق الزامات ابعاد و اوزان وسایل نقلیه باربری و مسافربری با مقررات داخلی، تاکید کرد و­ هیئت پاکستانی، ضمن اعلام وصول آن در ابتدای سالجاری، بر ارسال نسخ متناظر، قول مساعد داد.

این گزارش حاکی است، هیئت ایرانی بر ضرورت حداقل‌رسانی تاخیر ترخیص کالا در مرزها، تاکید داشت­ و مقرر شد هرگاه واردکننده قادر به ترخیص کالا‌های گمرکی به‌منظور استفاده خود در زمان غیرفعال بودن کامیون‌ها نباشد، ضروری است اداره گمرک به تخلیه کالا‌های طرف دیگر در انبار‌های تحت کلید، مساعدت کند.

همچنین نماینده گمرک ایران بر ضرورت اجرایی‌سازی پروتکل تبادل اطلاعات الکترونیکی و روزآمدسازی آن براساس الگو‌های بین‌المللی اشاره کرد و از مقامات گمرک پاکستان برای آشنایی با سامانه‌های فعال دعوت به‌عمل آورد.

این گزارش می‌افزاید، طرفین توافق کردند­ همه ­هزینه‌های دریافتی در پایانه‌های مرزی را به یکدیگر اعلام و هرگونه تغییر در برنامه‌های مرز‌ها را حداقل از دو هفته قبل، به اطلاع طرف مقابل برسانند.

در پایان نشست، طرفین در ارتباط با ضرورت تامین امنیت تردد وسایل نقلیه مسافربری ایرانی در قلمرو پاکستان همچنین ملاحظات تردد اتوبوس‌های پاکستانی حامل زائران به مشهد، قم و تهران، مذاکره کردند. ​

انتهای پیام/

ضرورت تامین امنیت تردد وسایل نقلیه مسافربری ایرانی در قلمرو پاکستان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.