سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

احتمال انقراض مناطق و ذخیره گاه های جنگلی در استان مرکزی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: با توجه به ارزش ژنتیکی بسیار بالای مناطق و ذخیره گاه های جنگلی و به دلیل داشتن گونه های گیاهی نادر که با احتمال انقراض به دلیل داشتن رویشگاه خاص روبرو هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالحسین محمدی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: حفاظت و حراست از زیستگاه های جنگلی استان مرکزی در دو بخش پایش (کنترل) حفاظتی و حمایتی با هدف جلوگیری از انقراض گیاهان نادر جنگلی سازماندهی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی ادامه داد: منابع طبیعی به عنوان بستر اصلی حیات هر منطقه محسوب می‌شود و تخریب منابع طبیعی و به خصوص جنگل و مرتع باعث به هم خوردن تعادل در بسیاری از بخش ها ازجمله کیفیت خاک، کیفیت و کمیت سفره های زمینی، تغییر شرایط اقلیمی و... می شود.

وی افزود: در استان مرکزی بیش از ۱۵ هزار هکتار جنگل های طبیعی در دو ناحیه رویشی ایرانی - تورانی و همچنین زاگرسی با تنوع اقلیمی منحصر به فرد وجود دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اضافه کرد: این میزان جنگل در استان مرکزی عمدتا با گونه های درختی و درختچه ای همچون بلوط ایرانی، بادامچه، پسته وحشی، سماق و... پوشیده شده است.

محمدی بیان داشت: با توجه به ارزش ژنتیکی بسیار بالای مناطق و ذخیره گاه های جنگلی به دلیل داشتن گونه های گیاهی نادر که با احتمال انقراض به دلیل داشتن رویشگاه خاص روبرو هستند، جلوگیری از انقراض یا تخریب این رویشگاه ها و حفاظت از آنها در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اضافه کرد: ذخیره‌گاه جنگلی گاه به دلایل بوم شناختی (اکولوژیک) و یا دخالت های انسان دچار آسیب شده و با خطر انقراض روبرو می شود. با توجه به چنین پدیده ای که نابودی تنوع زیستی را در زیستگاه ها به دنبال دارد، لازم است با هدف جلوگیری از چنین اتفاقی برنامه‌هایی برای حفاظت از این مناطق به منظور استمرار زادآوری اجرا کرد که این مهم در دستور کار اداره کل منابع طبیعی استان مرکزی قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی عنوان کرد: از جمله مهمترین اثرات از بین رفتن ذخیره گاه های جنگلی و تغییر اقلیم بر جوامع انسانی، می توان به افزایش مخاطرات طبیعی، کاهش امنیت غذایی، مشکلات زیستی محیطی و... اشاره کرد.

انتهای پیام/ب

برنامه های پیشنهادی برای جلوگیری از نابودی تنوع زیستی در زیستگاه ها

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.