سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد گزارش می دهد؛

خراسان رضوی قلب صادرات ایران به کشور‌های آسیای میانه و افغانستان

گمرک به عنوان اولین و مهم‌ترین مجری مقررات تجارت جهانی نقشی مهم و کلیدی در توسعه‌ی تجارت قانونی و اعمال سیاست‌های بازرگانی کشور ایفا می‌کند.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ، گمرک به عنوان اولین و مهم‌ترین مجری مقررات تجارت جهانی در کنار سایر عوامل در عرصه‌ی تجارت بین‌الملل، اعم از بانک‌ها، شرکت‌های بیمه و مؤسسات حمل‌ونقل، نقشی مهم و کلیدی در توسعه‌ تجارت قانونی و اعمال سیاست‌های بازرگانی کشور ایفا می‌کند.
 

رشد فزاینده و مستمر تجارت خارجی و اهمیت روزافزون گمرک به‌مثابه‌ یکی از عوامل کلیدی مؤثر و مهم در زنجیره‌ی تجارت بین‌الملل، سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی و رقابت گسترده‌ی بین‌الملل برای جلب سرمایه‌های خارجی، جهانی شدن و تجارت بین‌الملل به شمار می‌آید.

خراسان رضوی دارای پنج گمرک شامل گمرک مشهد و چهار گمرک مرزی و نیز سه بازارچه مرزی است. گمرک دوغارون، باج گیران، لطف آباد درگز و سرخس از جمله گمرک‌های مرزی هستند.

خراسان رضوی با کشور‌های ترکمنستان و افغانستان هم‌مرز است و به نوعی دروازه ورود کشور‌ها از آسیای میانه به ایران محسوب می‌شود که این موضوع نشان‌دهنده اهمیت خراسان رضوی در امر واردات و صادرات کالا از این کشورهاست.

رشد ۴۰ درصدی ارزش دلاری صادرات خراسان رضوی

امید جهان خواه ناظر گمرکات خرسان رضوی در رابطه با میزان صادرات در این منطقه می‌گوید: میزان صادرات کالا در گمرکات استان خراسان رضوی در ۸ ماهه سال ۹۷ معادل با ۱۹۱۹ هزار تن وبه ارزش ۱۶۹۷ میلیون دلار است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته در وزن ۳۹ درصد و در ارزش دلاری ۴۰ درصد رشد داشته است.
 

وی ادامه می‌دهد: وزن و ارزش صادرات کالاها در گمرکات خراسان رضوی در مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۳۸۴ هزار تن و ۱۲ میلیون دلار بوده است، از کل ارزش صادرات در ۸ ماهه سال ۹۷، رقم ۶۵۲۲ هزار دلار از محل تجارت چمدانی و رقم ۴۳۷۸۳ هزار دلار از محل بازارچه‌های مرزی باج گیران و دوغارون بوده است.

جهان خواه می‌گوید: میزان واردات کالا در گمرکات خراسان رضوی در ۸ ماهه گذشته معادل ۱۷۰ هزار تن به ارزش بالغ بر ۲۳۱ میلیون دلار بوده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته از نظر وزن ۱۲ درصد کاهش و از نظر ارزش یک دهم درصد افزایش داشته است.

ناظر گمرکات خراسان رضوی در رابطه با عمده کالا‌های صادراتی می‌گوید: اقلام عمده صادراتی شامل زعفران در بسته بندی بیش از ۳۰ گرم، کفپوش‌های منگوله بافت از مواد مصنوعی، انواع زعفران در بسته بندی ۱۰ تا ۳۰ گرم اماده برای خرده فروشی و سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌های نفتی به جز بنزین را تشکیل می‌دهد. هم چنین کشور‌های عمده مقصد صادراتی افغانستان، ترکمنستان، عراق و امارات متحده عربی می‌باشند.

وی می گوید : اقلام عمده واردات از طریق گمرکات خراسان رضوی پنبه‌ حلاجی نشده یا شانه نزده، برنج نیمه سفید شده یا کاملا سفید شده، واگن‌های رو باز با دیواره‌های جدا نشدنی به ارتفاع بیش از ۶۰ سانتی متر و همچنین واگن‌های باری سبک و سنگین غیر از خودرو است وکشور‌های طرف معامله در واردات از طریق گمرکات خراسان رضوی ترکیه، امارات متحده عربی، فدراسیون روسیه و آلمان است.

جهان خواه افزود: با توجه به مقایسه ارقام صادرات و واردات، تراز بازرگانی گمرکات خراسان رضوی در ۸ ماهه سال ۹۷ مثبت و معادل بر ۱۴۶۶ میلیون دلار است.
 

گمرک سرخس یکی از دروازه‌های اصلی جاده ابریشم

سید حسن رحیمی زاده مدیر گمرک سرخس می‌گوید:گمرک سرخس در سال ۷۳ افتتاح شده است. این گمرک یکی از دروازه‌های اصلی جاده ابریشم محسوب می‌شود. گمرک سرخس با کشور ترکمنستان مرز مشترک دارد که از طریق ترکمنستان ارتباط ایران با جمهوری‌های دیگر اتحاد جماهیر شوروی، قرقیزستان و ازبکستان فراهم می‌شود.

وی بیان می‌کند: در سال جاری بالغ بر ۳۰ میلیون دلار صادرات از طریق گمرک سرخس انجام شده است و بیشترین کالا‌های صادراتی را مصالح ساختمانی و میعانات و فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی تشکیل می‌دهد.

رحیمی زاده در رابطه با امتیازات ویژه گمرک سرخس می‌گوید: یکی از امتیازات ویژه گمرک سرخس داشتن راه آهن بین المللی است، این راه آهن از بندر عباس تا چین ادامه دارد و در حال حاضر حجم بیشتر فعالیت‌ها در گمرک سرخس از طریق حمل ونقل ریلی صورت می‌گیرد.
 

رحیمی زاده می گوید: از دیگر امتیازات این منطقه وجود سردخانه‌های ۴ هزار تنی درجه یک به منظور ذخیره مواد غذایی و میوه وتره بار به همراه انبار‌هایی با ظرفیت بالا است.

وی ادامه می دهد: با وجود فرودگاه بین المللی در سرخس،  ولی متاسفانه به دلیل اینکه سرمایه گذاری‌های لازم در این منطقه انجام نشده شرکت‌های هواپیمایی در این فرودگاه مستقر نشده اند و فرودگاه در واقع بلا استفاده مانده است.

مدیر گمرک سرخس در ادامه می‌گوید: در فروش فرآورده‌های نفتی محدودیتی نداریم. از این شرایط می‌توان نهایت استفاده را برد و به جای تولید خام فروشی، فرآورده‌های نفتی تولید کنیم. بدین منظور نیاز است تا شرکت‌های تولیدی فرآورده‌های نفتی بیشتری در این منطقه ایجاد شود که این امر قطعا حمایت بخش دولتی را می‌طلبد تا مواد اولیه را فراهم آورند.

وی ادامه می‌دهد: در بخش ریلی حمایت راه آهن برای تهیه واگن ضروری است. ما در حال حاضر در حوزه حمل ونقل ریلی در سرخس بالغ بر یک میلیون تن کالا جابه جا می‌کنیم که با ایجاد توسعه لازم این رقم را می‌توان به ۵۰ میلیون تن افزایش داد.

گمرک دوغارون پل میانه ایران وکشور‌های آسیای میانه

محمد کوهگرد مدیرکل گمرک دوغارون در رابطه با قدمت این گمرک می‌گوید:گمرک دوغارون قدمتی ۱۰۰ ساله دارد ویکی از ۵ گمرک در کل کشور در حوزه صادرات کالا محسوب می‌شود که یکی از برترین گمرک‌های صادراتی محسوب می‌شود.

وی در رابطه با موقعیت مکانی گمرک دوغارون می گوید:گمرک دوغارون در ۱۸ کیلومتری تایباد واقع شده است و در فاصله ۲۴۵ کیلومتری مشهد می‌باشد. این پایانه مرزی هم جوار روستای اسلام قلعه در فاصله ۵ کیلومتری مرز ایران و افغانستان است.

کوهگرد بیان می‌کند:در این گمرک سالانه بیش از یک میلیون تن از انواع کالا صادر می‌شود و بیش از ۶۰ در صد کالا‌های صادراتی در سطح استان از مرز دوغارون صادر می‌شود. در واقع گمرک دوغارون پل میانه ایران با سایر کشور‌های آسیای میانه محسوب می‌شود.

مدیرکل گمرک دوغارون ادامه می‌دهد:در حال حاضر حدود ۹۰ در صد کالا‌های صادراتی از این گمرک به مقصد هرات صادر می‌شود. انواع مواد غذایی و میوه و تره بار، مصالح ساختمانی از جمله مهم‌ترین کالا‌های صادراتی به افغانستان بوده هم چنین سنگ‌های ساختمانی و دانه‌های روغنی از جمله مهم‌ترین کالا‌های وارداتی است.
 

وی در رابطه با امتیازات ویژه‌ای که در گمرک دوغارون وجود دارد می‌گوید: بازرچه مرزی، پایانه مرزی، منطقه ویژه اقتصادی دوغارون از جمله مهم‌ترین کانون‌های اقتصادی این گمرک محسوب می‌شود. در بازارچه مرزی روزانه بیش از ۴ هزار نفر مشغول به کارند و این منطقه دومین بازارچه مرزی استان است که فعالیت دارد .

کوهگرد بیان می‌کند: پایانه مرزی دوغارون یکی از مهم‌ترین پایانه‌های ترانزیت کشور است که رتبه اول جابه جایی با وسایل نقلیه عمومی را دارا می‌باشد. روزانه بیش از ۳۵۰۰ نفر و راننده از طریق این پایانه مرزی تردد می‌کنند. هم چنین روزانه بیش از ۴۰۰ دستگاه ماشین و ترانزیت از این پایانه مرزی عبور می‌کنند. وجود شهرک‌ها و نواحی صنعتی و تعداد زیاد واحد‌های تولیدی نشان از ظرفیت تولید کالا و محصولات در استان خراسان رضوی دارد، این ظرفیت تولیدی بی‌شک می‌تواند زمینه خوبی برای صدور محصولات به دیگر کشور‌ها به ویژه کشور‌های همسایه باشد.

وی بیان می کند: خراسان رضوی به عنوان قطب تولید زعفران در کشور و دنیا سهم قابل توجهی از تولیدات زعفران دنیا را به خود اختصاص داده است و برای صادرات این محصول به دیگر کشور‌ها از آسیای میانه گرفته تا شرق آسیا و کشور‌های اروپایی و امریکایی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و بسترسازی مناسب هستیم.

با توجه به پتانسیل‌های فراوان این استان با ایجاد برنامه ریزی لازم وسرمایه گذاری‌های دقیق می‌توان نهایت استفاده را در بحث صادرات داشته باشیم که این امر مستلزم توجه و همکاری بخش‌های دولتی با گمرک استان خواهد بود.

انتهای پیام//م. ص
 
گزارشگر:مرجان صدیقی
برچسب ها: گمرک ، صادرات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.