سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آثاری بیش از چهار هزار ساله در شهر سوخته کشف شد

سرپرست تیم حفاری شهر سوخته سیستان گفت: در هفدهمین فصل کاوش شهر سوخته آثاری مربوط به چهار هزار و ۸۰۰ تا چهار هزار و ۲۰۰ سال قبل کشف شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، سید منصور سید سجادی سرپرست تیم حفاری شهر سوخته سیستان گفت: ۲۶ تدفین در این سری از کاوش‌ها کشف شد که بیشتر آثار به دست آمده شامل ظروف سفالی، یک قطعه مشعل مرمری، مهره‌ها و اشیاء کوچک فلزی است.

وی ادامه داد: آنچه تاکنون از شهر سوخته کشف شده بیشتر مربوط به چهار هزار و ۸۰۰ تا چهار هزار و ۲۰۰ سال قبل بوده که در این فاز از حفاری آثار کشف شده متعلق به ۲۰۰ سال قبل‌تر از این سال هاست.

سرپرست تیم حفاری شهرسوخته سیستان افزود: قسمت مهم کار کاوش در زمینه مطالعات مواد گیاه باستان شناسی و مطالعات انسان شناسی است که در این مورد مباحثی از قبیل: مطالعات انسان شناسی جسمانی، گیاه شناسی، مطالعات مربوط به سنگ لاجورد شهرسوخته و ... انجام می‌شود.

وی گفت: با توجه به زمان محدود کاوش بیشتر کار در منطقه و محله‌های مسکونی شرقی شهر سوخته انجام گرفت و یک سلسله مدارک و اسناد از فاز‌های قدیمی‌تر شهر سوخته کشف شد.

سجادی اظهار داشت: بانک بزرگ اطلاعاتی از شهرسوخته سیستان طراحی و تهیه شده که نتایج تمام کاوش‌ها و مطالعات در آن آمده است.

 شهرسوخته سیستان و بلوچستان به عنوان پیشرفته‌ترین شهر جهان قدیم مهد نخستین‌های جهان از جمله «نخستین جراحی جمجه، نخستین انیمیشن، نخستین چشم مصنوعی، نخستین شبکه فاضلاب شهری، نخستین تخته نرد جهان و صد‌ها اثر منحصر به فرد» با بیش از پنج هزار سال قدمت همواره آماده پذیرایی از گردشگران است.

سیستان و بلوچستان با پیشینه‌ای غنی در تاریخ و تمدن ایرانی و اسلامی امسال نیز فرصتی مطلوب را فراروی میهمانان و مسافران قرار داده تا با سفر به این دیار پر رمز و راز و ناشناخته و آشنا شدن با زیبایی‌ها و ظرفیت‌های منحصر به فرد گردشگری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن، خاطره‌های ماندگار را با خود به ارمغان برند.

سرزمین کهن سیستان و بلوچستان از تالاب بین المللی هامون در شمال تا پهن دشت نیلگون دریای عمان در جنوب این استان از بهترین خلقت‌های خداوند برخوردار است، اینجا سرزمین آب، آفتاب، باد و آینه و دیار نخل‌های راست قامت و بلند همت و استوار، چون تفتان سرفراز است، در این سرزمین ریگ‌های تفتیده در شکوه انوار طلایی خورشید، پای می‌کوبند و جان به خنکای نسیم شب‌های با صفا می‌سپارند.

در میان صد‌ها اثر و محوطه باستانی و تاریخی سیستان و بلوچستان شهرسوخته خودنمایی می‌کند، این اثر باستانی نام بقایای دولت شهری باستانی در ایران است که در ۵۶ کیلومتری زابل و در حاشیه جاده زابل - زاهدان در جنوب شرق ایران و در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است این شهر بر روی آبرفت‌های مصب رودخانه هیرمند به دریاچه هامون و در ساحل آن رودخانه و دریاچه بنا شده بود.

مطالعه و بررسی بقایای این شهر نشان دهنده سیر تحول علوم و فنون مختلف در فلات ایران است به طوری که باستان شناسی، جامعه شناسی، تجارت، بازرگانی و مبادلات بین المللی، تاریخ تحول ادیان در دوره‌های پیش از تاریخ و تاریخی، تاریخ شهرنشینی و شهرسازی، سیر تحول معماری و هنر‌ها و فنون سنتی، تاریخ آغاز نگارش، تاریخ پزشکی و علوم وابسته، جانور شناسی، تغذیه، کشاورزی، دامداری، حشره شناسی، گیاه شناسی، زمین شناسی، فلزگری، جواهر سازی، بافندگی و خراطی تنها بخشی از فنون و هنر‌های قابل مطالعه در بقایای شهر سوخته است.

آثار کهن‌ترین نمونه جراحی، کهن‌ترین نمونه پارچه‌های موجود، کهن‌ترین اثر معرق کاری و کهن‌ترین نمونه‌های زیره، گشنیز و پسته وحشی از جمله اطلاعات و داده‌های به دست آمده در شهر سوخته است.

بر مبنای یافته‌های باستان شناسان شهرسوخته ۲۸۰ هکتار وسعت دارد و بقایای آن نشان می‌دهد که این شهر دارای پنج قسمت اساسی شامل بخش مسکونی واقع در شمال شرقی شهر، بخش‌های مرکزی، منطقه صنعتی، بنا‌های یادمانی و گورستان است که به صورت تپه‌های متوالی و چسبیده به هم واقع شده اند.

انتهای پیام /پ

 

کشف آثار چهار هزار ساله در شهر سوخته 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
nazari
۱۰:۰۳ ۰۸ دی ۱۳۹۷
سیستان را دریابید...