سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از نوزدهمین نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش و فن بازار؛

از دستاورد‌های دانشجویان در تولید اولین محصولات جهانی تا دستان خالی آن‌ها در بازار فروش

نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار برگزار و در آن از بسیاری محصول جدید که تنها در ایران تولید شده‌اند رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، " این بزرگترین رویداد علمی فناوری کشور است " این خبری بود که معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری داد و گفت نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای فن بازار و ششمین نمایشگاه ساخت ایران بزرگترین محفل برای فناوران است ومی‌تواند بسیاری از چالش‌های کشور را برطرف کند نمایشگاهی که برای پاسخ به نیاز صنعت و در راستای رشد فضای علمی کشور برگزار شده است.

همزمان با هفته پژوهش و فناوری نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار و ششمين نمایشگاه تجهیزات از روز گذشته در نمایشگاه بین‌المللی آغاز به کار کرد؛ نمایشگاه‌هایی که با هدف توسعه اقتصادی کشور و رفع بسیاری از چالش‌ها برگزار شد؛ در نوزدهمین نمایشگاه فن بازار  بیش از 9 هزار محصول و در ششمین نمایشگاه تجهیزات ساخت ایران بیش از 3 هزار محصول فناورانه وجود دارند که از این میان هزار محصول و ایده سهم دانشگاه آزاد است.

دانشگاه آزاد با 130 غرفه توسط دانشجویانی که همگی حرف‌های بسیاری  برای گفتن دارند در مساحتی حدود2 هزار 700 متر برپا شده است؛ همه ما فکر می‌کنیم که دانشجویان دانشگاه آزاد در مقایسه با دانشجویان دانشگاه‌های دولتی توان علمی کمتری دارند اما سالن این دانشگاه در نمایشگاه فن بازار نشان داد که دانشجویان دانشگاه آزاد نه تنها چیزی کمتر از دیگر دانشجویان ندارند بلکه همپای آنان توانسته‌اند محصولات هایتک بسیاری را تولید کنند؛ ساخت ربات‌های کارآمد،‌ تجهیزات صنعتی که برای اولین بار در کشور تولید شده‌اند و بسیاری از محصولات پزشکی همه و همه دستاوردهایی هستند که از دل دانشگاه‌های آزاد 31 استان  کشور بیرون آمده‌اند.

هزار محصول فناورانه سهم دانشگاه آزاد در نمایشگاه فن بازار

بیژن رنجبر معاون پژوهشی دانشگاه آزاد در گفت و گو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به فعالیت پژوهشی این دانشگاه گفت: حدود هزار محصول فناورانه از سوی دانشگاه آزاد در این نمایشگاه حضور دارند.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد با بیان اینکه این محصولات موفق به رفع بسیاری از چالش‌های کشور شده‌اند اظهار کرد: برای رفع معضلات کشور می‌توان از این محصولات استفاده کرد همچنین به دلیل آنکه آنها بسیار کارآمد هستند شرکای تجاری متعددی برای محصولات پیدا شده‌است و به زودی آنها وارد بازارهای تجاری می‌شوند.

در هر گوشه از این نمایشگاه محصولاتی کارآمد وحیاتی وجود دارند؛ محصولاتی که نشان دادند تفکرات قدیمی که درباره دانشگاه آزاد وجود داشتند همگی غلط بودند و اکنون دانشجوهای دانشگاه‌های آزاد توانسته‌اند پله‌های موفقیت را یکی یکی و با سرعت بالایی بپیمایند.

نیما مرآتی یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد و تیمش موفق به تولید دستگاهی برای کنترل بیش فعالی کودکان شده‌اند و توانسته‌اند در درمان کودکان نقش بسزایی را داشته باشند .

این دانشجوی دانشگاه آزاد در گفت و گو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره محصولی که موفق به تولید آن شده است گفت: ما توانسته‌ایم دستگاهی را برای اولین بار در کشور تولید کنیم که می‌تواند بیش فعالی کودکان را درمان کند.

وی ادامه داد: این دستگاه مجهز به سنسو‌رهایی است که می‌توانند سیگنال‌های مغزی را به کنترل در بیاورند و در یک بازه زمانی خود سیگنال‌های درست را به مغز کودک ارسال کند؛ همین ارسال سیگنال‌ها سبب می‌شود تا مغز کودکان بیمار تغیر کند.

مر‌آتی با بیان اینکه این دستگاه جدید در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد طراحی شده است اظهار کرد: ما موفق شده‌ایم در دانشگاه آزاد این دستگاه کاربردی را برای اولین بار تولید کنیم و قدمی برای درمان کودکان برد‌اریم.

دانشجویانی که متناسب با شرایط محیطی خود افتخار آفرینی کردند

از تهران که بگذریم؛ دانشجویان دانشگاه آزاد بوشهر به کمک شرایط محیطی محل تحصیلشان‌ توانسته‌اند اقدام به تولید ماده‌ای کار آمد در صنعت پزشکی کنند.

آرمان قاسمی دانشجوی دانشگاه آزاد بوشهر در گفت و گو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره محصولی که تولید کرده است گفت: ما موفق به تولید محصول فرآوری شده از پوست میگو شده‌ایم؛ این محصول می‌تواند در صنعت پزشکی کاربرد بسیاری داشته باشد.

وی درباره کاربردهای پزشکی این ماده اظهار کرد: برای تولید نخ بخیه یا بانداژ زخم‌های سلولی می‌توان از این محصول استفاده کرد و به دلیل آنکه از پوست میگو تولید شده است هیچگونه عارضه‌ای ندارد و البته باید تاکید کنم که آنرا برای اولین بار  در کشور و منطقه تولید کرده‌ایم.

شاهکار دانشجویان دانشگاه آزاد تبریز در تولید محصولات جدید

اما شاید شاهکار اصلی را  دانشجویان دانشگاه تبریز انجام داده باشند؛ آنها موفق به تولید محصو‌لاتی شده‌اند که در دنیا بی‌نظیر هستند و تنها برای اولین بار در کشور تولید شده‌اند.

بهنام کیانی دانشجوی دانشگاه تبریز در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دستگاهی که موفق به تولید آن شده است گفت: ما توانسته‌ایم سنسو‌ر تشخیص سکته قلبی و مغزی را تولید کنیم سنسو‌ری که می‌تواند سبب سلامتی افراد شود.

وی درباره این محصول ادامه داد: این سنسو‌رهای جدید با دریافت نمونه بیولوژیکی همچون خون انسان می‌توانند احتمال بروز سکته قلبی و مغزی را تشخیص دهند.

کیانی ادامه داد: روی این دستگاه جدید سنسور‌هایی قرار گرفته که در دنیا نمونه‌ای ندارد و تنها کشور ایران توانسته‌ است سنسور‌هایی با قدرت نا‌نو را به وجود آورد.

قهرمانی دیگر دانشجوی دانشگاه آزاد تبریز در گفت و گو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره محصولی که تولید کرده است گفت: ما لوسیون‌های جدیدی برای درمان ریزش مو و رویش دوباره آن تولید کرده‌ایم این محصول می‌تواند راه‌حلی جدید در راستای درمان بیماری افراد باشد؛ محلولی که در دنیا نمونه ندارد و تنها کشور ایران موفق به تولید و دستیابی به دانش آن شده است.

 

جای خالی حمایت‌های مسئولان از دستاوردهای جوانان و خرید دانش آنان

همه ما می‌دانیم که دانشگاه آزاد  توانسته است ربات‌های بسیار کاربردی را طراحی و تولید و به پیشرفت کشور و حل مشکلات کمک کند.

مرتضی موسی خانی رئیس کمیته ملی ربو‌کاپ ایران در گفت و گو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به نمایشگاه فن بازار گفت: در حال حاضر فضایی بیش از 3.5 برابر سال گذشته در اختیار دانشگاه آزاد قرار گرفته است و بیش از هزار و 200 محصول فناورانه عرضه می‌شود.

وی درباره عملکرد ربوکاپ‌ در کشور گفت: ما توانایی ساخت بسیاری از ربات‌ها را داریم و می‌توانیم چالش صنعت را به کمک این ربات ها حل کنیم اما موضوع مورد توجه حمایت است؛ انتظارمان این است که سازمان‌های متولی چون آتش نشانی از ما حمایت کنند و ربات آتش نشان را از مدانشجویان بخرند.

جوانان ایرانی و دانشجویان کشور ثابت کرده‌اند که برای ساخت محصولات هایتک‌ و تجهیزات پیچیده صنعتی هیچ مشکلی ندارند و می‌توانند سبب پیشرفت کشور شوند؛ نمایشگاه فن بازار تنها قطره کوچکی از دریای بیکران علم و دانش جوانان دانشگاهی است؛ جوانانی که نشان دادند نه تحریم ، نه مشکلات مالی و نه هیچ چالش دیگری سد راه آنها نخواهد بود، دانشجویانی که با تلاش بسیار محصولات و تجهیزاتی را برای اولین بار در جهان تولید کرده‌اند و پرچم افتخار ایران را بر قله‌های رفیع علم و دانش قرار داده‌اند و البته در این میان برای پشرفت خود به کمک‌های مسئولان هم احتیاج دارند و باید دید که وعده‌هایی که مسئولان در حاشیه این نمایشگاه به جوانان فناور مبنی بر خرید محصولات آنان داده‌اند چه میزان عملیاتی خواهد شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.