سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چین میلیارد‌ها دلار برای تولید تسلیحات نسل جدید سرمایه‌گذاری کرده است

چین میلیارد‌ها دلار در بخش تحقیقات و تولید سلاح‌های نسل جدید و استفاده از آن‌ها در همه حوزه‌های نظامی هزینه کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، چین میلیاردها دلار در بخش تحقیقات و تولید سلاح‌های نسل جدید –از جمله نسل های جدید ناوهای جنگی، موشک‌ها، جنگنده‌ها و زیردریایی‌ها– و استفاده از آنها در تقریباً همه حوزه‌های نظامی هزینه کرده است. بسیاری از این تسلیحات در حال حاضر در آستانه آزمایش شدن هستند و یا اینکه سال آینده میلادی عملیاتی خواهند شد.

قدرت دریایی
نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین یکی از حوزه های نظامی است که این کشور برای توسعه و تقویت تسلیحاتی آن علاقه زیادی دارد. یکی از دلایل این موضوع، تنش های فزاینده میان واشنگتن و پکن بر سر جزایر مورد مناقشه در دریای جنوبی چین است.

ناو هواپیمابر نوع 001A که از سال 2019 میلادی عملیاتی می شود، از جمله تسلیحات نسل جدیدی است که به ناوگان دریایی چین اضافه خواهد شد. این ناو هواپیمابر که نخستین ناو کاملا بومی ساخت چین است با الهام گرفتن از ناو لیائونینگ ساخته شده است. این ناو دارای سیستم رادار پیشرفته است و آشیانه هواپیمای آن دوباره طراحی شده و قادر است تا 32 فروند جنگنده جِی-15 را حمل کند.

ناوشکن نوع 055 نیز از جمله تجهیزاتی است که از اوت سال 2018 میلادی تحت آزمایش بوده است. گفته می شود این ناوشکن 12 هزار تُنی که دارای موشک های هدایت شونده است، یکی از قدرتمندترین ناوشکن ها در جهان به شمار می رود. تاکنون 3 فروند از این ناوشکن ها ساخته شده و 4 فروند دیگر نیز در حال ساخت است.

ناوگان زیردریایی چین نیز قرار است به زیردریایی نوع 095 مجهز شود. براساس گزارش ها، در این زیردریایی، نقص زیردریایی نوع 093B (زیردریایی نسل پیش از آن) یعنی ایجاد صدای بلند در هنگام حرکت، مرتفع شده است. تولید زیردریایی های نوع 095 اوایل سال جاری میلادی آغاز شد و در مجموع دستور ساخت 8 فروند از این نوع زیردریایی ها صادر شده است.

برتری هوایی
جنگنده نسل پنجم رادارگریز اف سی-31 از سال 2012 در حال آزمایش و ساخت بوده است و پیش بینی می شود سال 2019 و یا 2020 میلادی عملیاتی شود. این جنگنده احتمالا جایگزین جنگنده جِی-15 و جنگنده های جِی-20 شود.

بمب‌افکن راهبردی اچ-20 (H-20) نیز قرار است جایگزین جنگنده اچ-6کی (H-6K) شود که چندین دهه است در ناوگان هوایی چین مورد استفاده قرار می گیرد. با اینکه جزئیات زیادی درباره این جنگنده منتشر نشده است، برخی گزارش ها بیانگر آن است که طراحی اچ-6کی شبیه طراحی جنگنده آمریکایی بی-2 (B-2) است.

موشک بین‌‌قاره‌ای نسل جدید

موشک راهبردی که از طریق زیردریایی جِی‌ال-3 (GL-3) پرتاب می شود یکی دیگر از تجهیزات جدیدی است که وارد مرحله آزمایش شده و قرار است در اختیار ارتش چین قرار گیرد. گزارش ها حاکی از آن است که این موشک قادر است مواضعی را در فاصله 12 هزار کیلومتری هدف قرار دهد. این گزارش می افزاید بُرد این موشک آن را قادر می سازد تا بدون آنکه زیردریایی (حامل سکوی پرتاب آن) از آب های چین خارج شود، آمریکا را هدف قرار دهد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آسیا ، قدرت نظامی ، چین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.