وزرای خارجه و دفاع آمریکا از مقامات چین خواستند تا موشک‌های این کشور را از جزایر «اسپراتلی» در دریای چین جنوبی خارج کنند.

درخواست آمریکا از چین برای خارج کردن موشک‌های خود از جزایر اسپراتلیبه گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، بنابر بیانیه منتشره از سوی وزارت خارجه آمریکا، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و جیمز متیس، وزیر دفاع این کشور طی گفتگو با مقامات چین از آنها خواستند تا موشک‌های خود را از جزایر اسپراتلی در دریای چین جنوبی خارج کنند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا که پس از دیدار وزرای خارجه و دفاع این کشور با دیپلمات‌ها و مقامات امنیتی چین در وزارت خارجه آمریکا صورت گرفت، آمده است: آمریکا از چین خواست تا سامانه‌های موشکی خود را از جزایر اسپراتلی خارج کند و بار دیگر تاکید شد که تمامی کشورها باید از حل و فصل اختلافات از طریق اعمال فشار و ارعاب بپرهیزند.

پیش از این یانگ جیچی، مسئول امور خارجه چین در کنفرانس خبری مشترک با متیس و پمپئو اعلام کرد وضعیت در دریای جنوبی چین رو به ثبات بیشتر می‌رود.

بنابر بیانیه وزارت خارجه آمریکا، در طی این گفتگوها که دومین دور گفتگوهای دیپلماتیک و امنیتی آمریکا و چین بود، دو طرف موافقت کردند تا از حل و فصل صلح آمیز مناقشات و دیگر موارد قانونی مربوط به استفاده از دریا در این منطقه حمایت کنند.

در ماه می وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد علی‌رغم وعده شی جین پینگ، رئیس جمهور چین برای نظامی نکردن جزایر اسپراتلی، پکن اقدام به انتقال تسلیحات به این جزیره کرده است. با این حال پکن اعلام کرد این کشور حق حاکمیت برای انتقال نیروهای نظامی به هر نقطه از قلمرو خود را دارد.

پکن می‌گوید دریای چین جنوبی به چین تعلق دارد اما دیگر کشورهای منطقه ازجمله ویتنام، مالزی، فیلیپین، برونئی و تایوان نیز ادعای مالکیت دارند. پکن مجمع‌الجزایر اسپراتلی را بخشی از قلمرو خود می‌داند هر چند دادگاه لاهه اعلام کرده است که ادعاهای چین درباره این جزایر پایه و اساس قانونی ندارد.

جزایر اسپراتلی، مجموعه‌ای از 14 جزیره خرده جزیره و آبسنگ در دریای جنوبی چین است.

انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار