سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ایران جزء ۱۰ کشور برتر جهان در حوزه فناوری فضایی/ استارت‌آپ‌های جدید حمایت می‌شوند

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی گفت: ایران یکی از ۱۰ کشور برتر جهان کشور‌های جهان در حوزه فناوری فضایی است.

اسماعیل قادری‌فر رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تفاهم‌نامه معاونت علمی و سامان فضایی ایران اظهار کرد: در راستای توسعه زیست بوم کار‌آفرینی در کشور و برای استفاده از ظرفیت‌هایی که در حوزه فضا وجود دارد تفاهم‌نامه‌ای میان معاونت علمی و سازمان فضایی منعقد شد.

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی با اشاره به مفاد این تفاهم‌نامه گفت: برای آنکه بتوانیم اکوسیستم مناسبی را در حوزه فضایی شکل دهیم و از ظرفیت استارت آپ های این حوزه استفاده کنیم این تفاهم نامه امضا شد‌ه‌است.

وی ادامه داد: قرار است مراکز نو‌آوریی و شتاب دهنده‌های  تخصصی علوم فضای شکل بگیرند تا به واسطه این شتاب دهنده ها استارت آپ‌های حوزه فضای فعالیت بهتری داشته باشند و در همین راستا  معاونت علمی و سازمان فضایی به دنبال واگذاری پروژه‌های فضایی به بخش خصوصی هستند.

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی  با اشاره به دانش جوانان در حوزه ماهواره‌ای اظهار کرد: اکنون دانش فنی جوانان ما در ساخت ماهواره‌های دانشجویی بسیار خوب است و ما به دنبال این هستیم تا آزمایشگاه ‌‌ها  استارت‌آپ‌های این حوزه را فعال تر کنیم تا بتوانند اثر‌گذاری مناسب تری را داشته باشند.

کمک معاونت به استارت‌آپ های حوزه فضایی

وی درباره تسهیلات معاونت ذیل این تفاهم‌نامه گفت: معاونت علمی سعی می‌کند در توسعه موضوعات فضایی، ارائه اطلاعات مکانی، کاربرد‌های عمومی حوزه فضا همچون شناسایی معضل خشک‌سالی و گرد و غبار به فناوران حوزه فضایی کمک کند.

قادری‌فر با اشاره به اینکه این تفاهم نامه راه‌حلی در جهت توسعه اکوسیستم فناوری است بیان کرد: استفاده از صنایع فضایی و داده‌های ماهواره‌ای در کشور اهمیت بسیاری دارند و به دنبال این هستیم تا ذیل این تفاهم نامه بتوانیم اکوسیستم مناسبی را در کشور ایجاد کنیم.

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی درباره حضور ایران در میان کشور‌های صاحب نام حوزه فضایی گفت: ما جز 10 کشور برتر دنیا در صنعت فضایی هستیم و در این حوزه عملکرد خوبی را از خود نشان داده‌ایم به کمک کاربرد‌های فضایی می‌توانیم بسیاری چالش‌های کشور برطرف کنیم.

وی با اشاره به شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه فضایی گفت: اکنون تعداد شرکت های فعال در حوزه فضایی خوب است و دانشگاه‌های بزرگ کشور همچون امیرکبیر ، شریف و علم و صنعت در بخش فضایی عملکرد خوبی را از خود نشان می‌دهند.

فعالیت شتاب دهنده های بخش فضایی بسیار مناسب است

قادری‌فر با بیان اینکه به وسیله شتاب‌ دهنده‌ها می‌توانیم رشد خوبی در حوزه فضایی داشته باشیم اظهار کرد: اکنون شتاب‌ دهنده‌های تخصصی بسیاری در حال کار روی حوزه فضایی هستند و برنامه های متفاوتی در راستای توسعه این شتاب‌دهنده‌ها انجام گرفته است.

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی با اشاره به تعداد شتاب دهنده‌های بخش هوا فضا بیان کرد: طی جلسات مختلفی که با نهاد‌های مختلف داشتیم قرار شد که 3 شتاب دهنده تخصصی در بخش هوا‌فضا تاسیس شوند؛ این 3 شتاب دهنده در بخش‌هایی چون کاربرد‌های عمومی داده‌های فضایی، فناوری‌های پیشرفته برای طراحی و ساخت ماهواره و تجاری‌سازی ماهواره‌های مختلف هستند.

قادری‌فر در باره استارت‌آپ‌های حوزه فضایی یادآوری کرد: به دنبال این هستیم تا با توسعه فضای مناسب بتوانیم اکوسیستم نوآوری  را در کشور به وجود بیاوریم و هر کجا که لازم باشد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وارد عمل می‌شود تا فضای مناسب این کسب و کار ها بوجود آید.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.