رییس شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: طول دوره مسئولیت افشانی دقیقاً شش ماه بود و ایشان در این مدت کوتاه که البته بیش از نیمی از آن نیز درگیر مسایل قانون جدید بودند، توانست کارنامه روشنی از خود بهجا بگذارد که مهمترین بخش آن، تکمیل بخشی از پروژههای نیمهتمام شهرداری بود.
وی ادامه داد:، اما زمانی که ما از محدودیت شرایط، منابع و زمان صحبت میکنیم، طبیعتاً باید براساس اولویتها عمل کنیم، اولویتهایی که هر اندازه کمتر و دقیقتر تعیین شوند، بهتر به نتیجه میرسند، سؤال اینجاست اولویتهای مدیریت شهری در حال حاضر چه موضوعاتی هستند.
هاشمی افزود: کمیسیونهای تخصصی شورای شهر تهران میتوانند به این سؤال پاسخ دقیقتری بدهند، اما نظر بنده برای پاسخ به این سؤال، کنار موضوعاتی نظیر پسماند، درآمد پایدار و بافت فرسوده، برای رسیدن به اولویتهای اصلی شهر و شهرداری اشاره به محورهای زیر است: محور نخست در در حوزه زیرساختهای شهری، تردیدی وجود ندارد که تکمیل و توسعه شبکه حملونقل عمومی، نخستین اولویت است، یکی از دلایل آن، وجود دو معضل اصلی شهر یعنی ترافیک و آلودگی هواست که تنها راه مقابله جدی با آن توسعه حملونقل عمومی و ایجاد مشوق برای استفاده بیشتر شهروندان از آن است، دلیل دوم، سرمایه گذاری و توسعه زیرساختهای سیستم حملونقل است که هماکنون در خطوط ۶ و ۷، عملیات سازه مترو تا حد نود درصد پیشرفت داشته و با تأمین تجهیزات ثابت و متحرک در این خطوط و افزایش ناوگان سایر خطوط میتوان ظرفیت حمل مسافر در شبکه متروی تهران را طی دو سال و نیم آینده دوبرابر کرده به ۵ میلیون سفر در روز رساند که عملاً تاثیر مشهودی در کاهش ترافیک و آلودگی هوا خواهد داشت، البته این هدف با اراده، پیگیری و اختصاص منابع به پروژه مترو ممکن است و معنای اولویت هم جز این نیست که مدیران شهرداری هر روز دغدغه پیشرفت پروژه مترو را داشته باشند.
وی در ادامه به محور دیگری که باید در اصلاحات حوزه ساختار شهرداری نیز در اولویت باشد توجه کرد و گفت: در حال حاضر هزینه جاری اداره شهر تهران ماهیانه حدود هزار میلیارد تومان است که با توجه به کسری بودجه و کمبود نقدینگی شهرداری، عملاً عمده منابع شهری صرف هزینههای جاری و نگهداشت شهر میشود که دوسوم این هزینه حقوق و دستمزد است، اگر چابکسازی در پیکره شهرداری صورت نگیرد عملاً این بدنه فربه، آنقدر سنگین است که امکان تحرک و فعالیت را برای مدیریت شهری غیرممکن میکند، نیاز به چابکسازی، اولویت درونی شهرداری است و براساس مطالعات بهعملآمده کاهش تعداد معاونین از ۹ معاون به ۵ معاون، تعداد مناطق از ۲۲ منطقه به ۱۲ منطقه و تعداد سازمان و شرکتهای وابسته به شهرداری از ۴۰ سازمان و شرکت به ۲۰ سازمان و شرکت باید کاهش یابد.
بهگفته هاشمی این شیوه اصلاح ساختاری که اصطلاحاً تعدیل از بالا گفته میشود هم بهصورت بنیادین موجب چابکی ساختار میشود و هم مقاومت کمتری را بین کارکنان ایجاد میکند چرا که بیشترین کاهش در حوزه مدیران ایجاد میشود، بهطور نمونه هم اکنون بیش از یکصد پست مشاور در شهرداری وجود دارد که بخش قابل توجهی از آنان قابل کاهش است.
وی اضافه کرد: اگر مدیریت شهری نتواند بهسرعت وارد اصلاحات ساختاری شود این بوروکراسی مدیریت را میبلعد و او را درگیر روزمرگی و تلاش برای تأمین هزینههای جاری میکند.
رییس شورای شهر تهران در ادامه راجع به محور سوم اولویتهای شهرداری تأکید کرد: محور سوم اصلاحات فرایندی است، هماکنون نارضایتی، ابهامات و تخلفات زیادی در ارائه خدمت به شهروندان و انجام فعالیتها در شهرداری وجود دارد که با سه اصل، شفافسازی، تسریع و یکسانسازی میتوان این نارضایتیها و ابهامات را کاهش داد. این موضوع بهخصوص در حوزه شهرسازی و صدور مجوز و همچنین معاملات شهرداری وجود دارد و انتظار جدی شهروندان ایجاد تحول در عملکرد شهرداری در این حوزه است.
هاشمی افزود: ما باید به این موضوع توجه کنیم که بیش از یکسوم دوران مسئولیت شورای پنجم سپری شده است و کمتر از ۳۰ ماه تا انتخابات دوره ششم باقی مانده و برداشت افکار عمومی آن است که تحولی که در مدیریت شهری مورد انتظار بود تحقق نیافته است.
رییس شورای اسلامی شهر تهران با ابراز اینکه "گرچه ما میتوانیم دلایل مختلفی از جمله تغییرات ناخواسته در شهردار، بدهیهای گذشته، رکود و مشکلات را عنوان کنیم" یادآور شد:، اما شهروندان از ما خروجی میخواهند و بهقول آقای رسولی، برآیند کلی عملکرد شهرداری در این مدت ادامه راه دوره قبل بوده و تحول چشمگیری مشاهده نشده است.
انتهای پیام/