سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

مردان ۴ برابر بیشتر از زنان به سرطان حنجره مبتلا می‌شوند/مصرف سیگار یکی از علل شایع ابتلا به سرطان حنجره است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:با توجه به شایع بودن مصرف سیگاردر مردان، ۴ برابر بیشتر از زنان به سرطان حنجره مبتلا می‌شوند.
 
به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ، علی تقی زاده عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مصرف سیگار یکی از علل ابتلا به سرطان حنجره است گفت: سرطان حنجره از شایعترین سرطان‌های سر و گردن به شمار می‌رود و متاسفانه سالانه تعداد زیادی از افراد در سراسر دنیا به این بیماری مبتلا می‌شوند تشخیص هر چه سریعتر این بیماری در مراحل اولیه باعث موفقیت بیشتر درمان و کاهش عوارض آن می‌شود.

وی با اشاره به اینکه افراد با سن بالاتر از ۵۵ سال بیشتر در معرض خطر هستند افزود: مردان ۴ برابر زنان در ریسک ابتلا به این بیماری قرار دارند و مصرف سیگار از اصلی‌ترین علل این بیماری است به طوری که اغلب مبتلایان سابقه مصرف دخانیات دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سیگار علاوه بر ایجاد سرطان حنجره می‌تواند موجب سرطان‌های ریه، دهان، لوزالمعده، مثانه و مری نیز باشد، ریسک ایجاد این سرطان‌ها با ترک مصرف دخانیات به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

تقی زاده با اشاره به علائم هشدار دهنده سرطان حنجره افزود: خشونت صدا یا هر گونه تغییر در صدا، وجود توده در گردن، گلو درد یا احساس انسداد در گلو، سرفه‌های طولانی مدت، تنفس بد بو، درد گوش و کاهش وزن از علائم هشدار دهنده سرطان حنجره به شمار می‌رود.

وی در خصوص اقدامات تشخیصی تصریح کرد: معاینه بالینی تیروئید، گردن و غدد لنفاوی آن توسط پزشک، لارنگوسکوپی غیر مستقیم که به وسیله ابزاری مجهز به آینه برای بررسی حنجره استفاده می‌گردد و لارنگوسکوپی مستقیم یک نوع روش تصویر برداری با استفاده از اشعه ایکس از جمله راهکار‌های تشخیصی این بیماری به شمار می‌رود.

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی در خصوص درمان سرطان حنجره تصریح کرد: درمان سرطان حنجره ممکن است توسط روش‌های جراحی، پرتو درمانی و شیمی درمانی یا بصورت ترکیبی انجام شود در جراحی برداشت کامل یا نیمه کامل حنجره انجام می‌شود در پرتودرمانی استفاده از اشعه ایکس یا گاما با انرژی بالا برای نابود ساختن سلول‌های سرطانی انجام و شیمی درمانی اغلب در ترکیب با پرتودرمانی استفاده می‌شود.

انتهای پیام// ز. م


راه‌های تشخیص و درمان سرطان حنجره

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.