زیاده روی در مصرف فست فود خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد/رسانه‌ها باید با فرهنگ سازی سلامت مردم را با علائم هشدار دهنده سرطان آشنا کنند

عضو هیات علمی گروه هماتولوژی انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:سرطان باید در مراحل اولیه شناسایی و درمان شود.

زیاده روی در مصرف فست فود خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد/رسانه‌ها باید با فرهنگ سازی سلامت مردم را با علائم هشدار دهنده سرطان آشنا کنندبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ، ابوالقاسم اللهیاری عضو هیات علمی گروه هماتولوژی انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه زیاده روی در مصرف فست فود‌ها خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد گفت: رسانه‌های گروهی باید با فرهنگ سازی سلامت، باید مردم را با علائم هشدار دهنده سرطان آشنا کنند تا در مراحل اولیه این بیماری شناسایی و درمان شود.

وی با اشاره به اینکه سرطان به معنای تکثیر بیش از حد و خارج از کنترل سلولی است که تبدیل به توده می‌شود و گاهی از طریق خون به اعضا دیگر نیز دست اندازی می‌کند، تصریح کرد: سرطان سومین عامل مرگ و میر پس از بیماری‌های قلبی عروقی و تصادفات در کشور است ؛ مسائل ژنتیکی، محیطی، سن از جمله علل ایجاد سرطان است که هر چه سن بالاتر می‌رود به همان نسبت نیز احتمال ابتلا به این بیماری افزایش می‌یابد.
 
عضو هیات علمی گروه هماتولوژی انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه مصرف دخانیات، کم تحرکی، چاقی، استرس‌های شغلی، مصرف بیش از حد فست فود‌ها و گوشت قرمز و عوامل محیطی نیز خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد، گفت:در بانوان شایع‌ترین سرطان، سرطان سینه است که اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود قابل درمان است.

اللهیاری با تاکید براینکه هر نوع توده در پستان نشان از سرطان نیست، افزود: اما احساس توده اکثرا بدون درد، فرو رفتگی نوک پستان، ترشح خونابه، قرمزی پوست پستان، عدم تقارن دو پستان، احساس توده زیر بغل از جمله علایم هشدار دهنده در سرطان پستان است که تشخیص خوش خیم یا بد خیم بودن بیماری بر عهده پزشک است.

وی با بیان اینکه سرطان معده شایعترین سرطان در میان مردان به شمار می‌رود تصریح کرد: بی اشتهایی، کاهش وزن، درد در ناحیه سر دل، نفخ یا احساس پری سر دل، احساس گیر کردن غذا، حالت تهوع بعد از مصرف غذا از جمله علایم هشدار دهنده برای سرطان معده به شمار می‌رود.

عضو هیات علمی گروه هماتولوژی انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: احساس کم خونی و رنگ پریدگی، دفع مدفوع سیاه رنگ بدون مصرف آهن نیز از جمله علایم هشدار دهنده به شمار می‌رود.

اللهیاری به علائم هشدار دهنده سرطان ریه اشاره کرد و افزود: سیگار مهمترین عامل ابتلا به این بیماری به شمار می‌رود و سرفه‌های طولانی همراه با خلط خونی، کاهش وزن و بی اشتهایی، دو رگه شدن صدا از علایم هشدار دهنده این سرطان ریه به خصوص در افرادی است که با دود و سیگار ارتباط دارند به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه قابل علاج است، تصریح کرد:مردم باید آگاه باشند با مشاهده دفع مدفوع خونی، خونریزی بدون داشتن هموروئید بعد از دفع مدفوع، تغییر حالت اجابت مزاج، کم خونی ناشی از فقر آهن، درد‌های شکمی مداوم، به پزشک مراجعه کنند.

عضو هیات علمی گروه هماتولوژی انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد احساس گیر کردن مواد غذایی جامد در مری، واکنش به فرو خوردن آب در مراحل انتهایی بیماری، کاهش اشتها خصوصا در افرادسیگاری و الکلی، را از علائم ابتلا به سرطان مری عنوان کرد.
 
انتهای پیام//ج.ر
 

سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه قابل علاج است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.