سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یلدا شب وصال دلها /حال خوب یلدایی در لابه لای غزلیات حافظ

یلدا بهانه ای برای با هم بودن و سردی آغاز فصل سرد را با دلهای پیوند خورده گرما بخشیدن است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ،قدم‌های کوچکش را که در میان برف‌ها فرو می‌برد حتی پوتین‌هایش نیز مانع از نفوذ برف و یخ زدگی پاهایش نمی‌شد، ولی شور اشتیاق رسیدن به خانه مادر بزرگ که چند کوچه از خانه شان فاصله داشت حس سرما را برای او لذت بخش می‌کرد.
 

امشب شب یلدا بود و تمام فامیل در خانه مادر بزرگ جمع بودند پدر که عصر از سرکار به خانه بازگشت او و خواهر و برادر هایش لباس پوشیده جلوی در منتظر ش بودند پدر آبی بر سر صورت زد و رضا بلافاصله حوله را در دستان خسته اش گذاشت پدر شوق بچه‌ها را که دید درنگ نکرد و به همراه خانواده راهی منزل مادربزرگ  شدند.

چند قدمی بیشتر به منزل مادر بزرگ نمانده بود، ولی برای رضا این مسیر طولانی‌تر از همیشه به نظر می‌رسید

به خانه مادر بزرگ که می‌رسند درب منزل باز است وارد دالان خانه که می‌شوند عطر دل انگیز کدو تنبل و لبو‌های سرخ مشام هر کس را نوازش میداد.

آقا رضا که الان ۴۰ سال دارد  به  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛می‌گوید: این‌ها تنها گوشه‌ای از خاطراتمان در شب یلداست

لحظه لحظه زمانی را که در این شب درکنار وجود پر مهر مادربزرگ و پدر بزرگ بودیم سرشار از خاطره‌های شیرین برایمان بود هیچگاه یادم نمی‌رود صدای جلز و ولز وبالا پریدن دانه‌های گندم که مادر بزرگ برایمان تهیه می‌کرد .
 

آقا رضا ادامه می‌دهد: این دانه‌های برشته که در زبان محلی به آن (قورقا) می‌گویند. به خاطر طبع گرم وخواص زیاد آن درشب‌های سرد زمستان علی الخصوص دربلندترین شب سال (شب چله) یلدا همراه بامخلوطی از گردو، فندق و کشمش به عنوان شبچره مورد استفاده بیشتر خانواده‌های زنجانی قرارمی گرفت.
 

آداب و رسوم زنجانی‌ها در شب یلدا

 
یلدا در میان زنجانی‌ها شبی میمون و مبارک است در زنجان در شب یلدا پیران و خردسالان جوانان و به خصوص بزرگتر‌های ایل در کنار هم جمع می‌شوند در این شب بزرگتر‌های ایل در صدر مجلس می‌نشینند وبه کوچک تر‌ها هدیه می‌دهند.

شعر خوانی از اولویت‌های این شهر در نزد زنجانی هاست مخصوصا خواندن شعر‌های شهریار و مجموعه حیدر بابای او که جزو شعر‌های شب یلدا‌ی اذری زبان‌ها و همچنین زنجانی‌ها ست.

مادر بزرگان همیشه برای استقبال از روز‌های بلند رحمت و برکت شب‌های یلدا در چهار گوشه کرسی گردو و فندوق می‌شکنند به این امید که بر اطراف فرزندانش شادی و خنده حاکم شود.
 


خوراکی‌ها و تنقلات ویژه شب یلدا در زنجان


خوراکی‌ها و تنقلات زیادی در شب یلدای زنجانی‌ها بنا به وسع خانواده مصرف می‌شود، اما آنچه که مادر بزرگ‌های مهربان بر روی سفره از جنس جاجیم پهن شده بر روی کرسی قرار می‌دادند کاسه‌های مسی پر از کشمش‌های سیاه و قهوه‌ای بود که بر رویش گردو‌های مغز شده قرار می‌دادند
سنجد و قورقا "گندم برشته شده "هم ازدیگر تنقلاتی بود که در سینی پذیرایی مادر بزرک‌ها بر روی کرسی می‌درخشید.

همچنین در آن زمان‌ها زنجانی‌ها در شب یلدا مقداری برف سفید را با شیره انگور مخلوط کرده و آنرا می‌خورند.
 
 
 
زنجانی‌ها با خوراکی‌هایی، چون ترب، شلغم، کلم و تنقلاتی مانند توت و انجیر خشک، کشمش، گردو و نخودچی در این شب از میهمانان خود پذیرایی می‌کنند.

بواسطه معروف بودن انار طارم این میوه  هموراه بر سر سفره شب چله زنجانی ها جای وِیژه داشته است.
 
مدیر کل میراث فرهنگی  استان زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ، یلدا را باز آفرینی سنت های قدیمی عنوان می کند و آن را بهانه ای برای در کنار هم بودن  می داند .
 
او  می افزاید :یلدا شبی است که باید رور به روی هم بنشینیم و چهره به چهره  از حال و احوال هم جویا شویم.
 
 
 
رحمتی ادامه می دهد: یلدا یکی از زیباترین یادگار یهای اصیل از فرهنگ و سنّت ایرانیست  و شبی است که ایرانیان به داشته ها و میراث معنوی خود افتخار می کنند  و آروزهای خود را در لابه لای غزلیات حافظ جستجو می کنند کوچکترهای خانواده در این شب  حال خوب خود را در فال حافظی می بینند که بزرگترها بر سر سفره یلدا می گیرند. 
 
وی در پایان می گوید:  باید این میراث را به  بهترین شکل  آن حفظ کنیم  و با  حلاوت و شیرینی اشعار و شیرینی انار  به نسل های بعد از خودمان هدیه  کنیم.
 
زهرا نصبری
 
انتهای پیام/ن
 
 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.