سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس پلیس راه استان ایلام:

رانندگی برای افراد زیر 18 سال فاقد گواهینامه ممنوع است

رئیس پلیس راه استان ایلام با بیان اینکه رانندگی کردن برای افراد زیر 18 سال فاقد گواهینامه ممنوع است، گفت:ماده ۷۲۳ قانون مجازات اسلامی در انتظار افراد زیر ۱۸ سالی است که بدون داشتن گواهینامه اقدام به رانندگی در جاده ها می کنند.

سرهنگ رضا همتی زاده رئیس پلیس راه استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، گفت: متاسفانه بسیاری از خانواده ها از روی ترحم و دلسوزی، فرزندان خود را که هیچ گونه مهارتی در رانندگی ندارند پشت فرمان گذاشته و خود در کنار آن نشسته تا رانندگی را به آنها یاد بدهند و این را نوعی تجربه و مهارت آموزی می دانند و با خیال خودشان، به آنها کمک می کنند تا با آمادگی بیشتری در آزمون گواهینامه شرکت کنند .

وی بیان کرد: متاسفانه بسیاری از افراد زیر ۱۸ سال به علت نداشتن مهارت و تجربه کافی در رانندگی به دلیل بی احتیاطی در جاده ها تصادف می کنند و فوراً صحنه تصادف را ترک تا به جای خود فرد دیگری را به عنوان راننده معرفی کنند در حالی که این امر برخلاف مقررات راهنمایی و رانندگی است و فرد خاطی باید به دادگاه معرفی شود .

رئیس پلیس راه استان ایلام با بیان اینکه رانندگی برای افراد زیر ۱۸ سال تا وقتی که اقدام به گرفتن گواهینامه ننموده اند تحت هر شرایطی ممنوع است ، یادآور شد : در صورتی که در محورهای مواصلاتی استان مشاهده شود فردی بدون داشتن گواهینامه اقدام به رانندگی کند ماموران این پلیس ضمن اعمال قانون و توقیف وسیله نقلیه فرد مذکور را به دادگاه معرفی خواهند کرد.

سرهنگ همتی زاده در پایان افزود: بر اساس ماده ۷۲۳ قانون مجازات اسلامی ،هر کس بدون گواهینامه رسمی اقدام به رانندگی و یا تصدی وسایل موتوری که مستلزم داشتن گواهینامه مخصوص است، بنماید و‌همچنین هر کس به موجب حکم دادگاه از رانندگی وسایل نقلیه موتوری ممنوع باشد به رانندگی وسائل مزبور مبادرت ورزد برای بار اول به حبس‌تعزیری تا دو ماه یا جزای نقدی تا یک میلیون ریال و یا هر دو مجازات و در صورت ارتکاب مجدد به دو ماه تا شش حبس محکوم خواهد شد.

انتهای پیام/ د

ممنوعیت رانندگی افراد زیر 18 سال

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
حسینی
۱۷:۱۸ ۲۰ مهر ۱۴۰۱
یک بچه ۱۶ساله به ماشینم تصادفی خسارت زد و در رفت من تا پیاده شدم ازش عکس گرفتم شکایت کیفری کردم.بالاخره قانون برای گرفتن حق هستش. بلد نیستی نشین پشت فرمون.کلی هم الافی داشتم
رضا بختیاری
۱۸:۱۵ ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
سلام خسته نباشید من امروز ظهر پشت سر یه تیبایی که گاز داد گاز دادم ک یهو زد رو ترمز و من هرچقدر ترمز کردم ماشین نگه نداشت و فکر کنم ب خاطر abs بود زدم به پشت تیبا چیزیش نشد فقط لکه سیاهی جلو بندی ماشین من روش افتاد
و گفت صبر کن زنگ میزنم پلیس منم 16سالمه گواهینامه ندارم
پلیس میومد بدتر میشد برا همین فرار کردم
و چند ضربه لگد به ماشین من زد و رفتم امکانش هست و ماشین منم کلی خرج برداشت جلو بندی رو کلا باز کردن کاسه چراغ مه شکن و کاسه چراغ اصلی جلو شکسته و عوض کردم نزدیک 1تومن خرج برداشت میخواستم بدونم طرف پیگیری میکنه یا شکایت میکنه؟
محمد حسین
۱۶:۱۶ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
بابا اینا همه الکی من 16 سالمه داداشم 19 سالشه هر جا هم کی میرم خودم با ماشین خودم میرم دو بار هم پلیس گرفتتم به خاطر حرکات غیر متارف گواهی نامه خواسته گفتم جا مونده خونه کد ملی داداشم بهش دادم زد تو سیستم گفت بورو
Hasan
۱۲:۰۰ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
برادرزاده من ۱۴ سالشه و پشت فرمون بوده داخل خیابان فرعی سر کوچشون با باباش بوده که پلیس میرسه و گواهینامه داداشمو با خودش میبره ، سئوالم اینه که الان چی میشه و داداشم باید چیکار کنه ؟
ابوالفضل
۱۶:۲۹ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
سلام خدمت باشگاه خبرنگاران جوان واعضای عزیز
من حدودا ۱۶ سالمه و مثلا می تونم در روستا و جاده خاکی و... رانندگی کنم و در بعضی موارد به پدرم و... کمک کنم،همین طور که می دانید خیلی ها هم هستن که بدون گواهی رانندگی می کنند وکسی هم نمی بینشون.
از لحاظ شرعی هم رانندگی بدون گواهی نامه جایز نیست ومسئله فقط پلیس نیست.آیا نمی شد یک بند یا تبصره ای بزارن که برای افراد زیر ۱۸ سال(۱۵تا۱۸ ترجیحا) که در روستا هاو... در کلاس رانندگی شرکت کنند و و در امتحان قبول بشن و بهشون گواهی نامه جوان بدهند.
ملیکا
۰۰:۵۶ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
ینی منی ک پونزده سالمه خیلی دلم میخواد پشت فرمون بشینم نمیتونم کاش یه جاهایی بود که برای افراد زیر سن قانونی یه پولی میدادیم پشت فرمون میشستیم
ناشناس
۰۱:۱۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
باس یه میلیون بیشتر بود فک نکنم واسه دولت بصرفه
امیر
۰۶:۳۴ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
من امروز باید برم دادگاه