سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مجموعه سه جلدی «از سیاستگذاری تا سنجش فرهنگی» رونمایی شد

مراسم رونمایی و معرفی مجموعه سه جلدی «از سیاستگذاری تا سنجش فرهنگی» صبح امروز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم رونمایی و معرفی مجموعه سه جلدی «از سیاستگذاری تا سنجش فرهنگی» صبح امروز چهارشنبه (۲۸ آذر) با حضور حسام الدین آشنا (مشاور رئیس جمهور)، کیومرث اشتریان (عضو هیات علمی دانشگاه تهران)، محمد سلگی (رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات)، نعمت الله فاضلی (عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) و مسعود کوثری (عضو هیات علمی دانشگاه تهران) در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

سلگی با اشاره به هفته پژوهش و رونمایی از این کتاب گفت: این پژوهشگاه قدمتی ۲۰ و چند ساله دارد و فعالیت‌های مختلف در وزارت ارشاد را برعهده گرفته که با هدف انجام فعالیت‌های پژوهشی فرهنگ و هنر و انجام طرح‌هایی در زمینه کاری وزارتخانه بوده است.

سلگی ادامه داد: این پژوهشگاه با سه پژوهشکده فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد و طرح‌های ملی نیز داشته است؛ مانند طرح سنجش و پیمایش ایرانیان، طرح ملی پیمایش مصرف کالا‌های فرهنگی، طرح پیمایش وضعیت اجتماعی و اخلاقی ایرانیان و طرح پیمایش هویت ملی ایرانیان. طرح هایی چون طرح پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های کودکان و نوجوانان، طرح بررسی خلقیات ایرانیان و طرح سنجش آرزو‌های ایرانیان از جمله طرح‌هایی است که برای سال ۹۸ پیش بینی شده است.

سلگی با اشاره به برگزاری جشنواره پژوهش فرهنگی در بهمن ماه ادامه داد: حوزه نشر یکی از حوزه‌های مهم پژوهشگاه است که بالغ بر ۱۱۰ عنوان کتاب را چاپ و در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است. در سال ۱۳۹۶، ۹۵ عنوان کتاب و امسال ۲۲ عنوان کتاب را چاپ و ۳۵ عنوان کتاب زیر چاپ دارد.

سلگی افزود: کتاب حسام الدین آشنا و همکارانش حاصل چندین سال پژوهش و تحقیق تیم گسترده‌ای بوده و از نظر منتقدان کتابی مفید و مرجع اعلام شده است.

در ادامه کیومرث اشتریان درخصوص مجموعه سه جلدی «از سیاست‌گذاری تا سنجش فرهنگی» گفت: یکی از ویژگی‌های حسام الدین آشنا که البته بیشتر هم در توئیت‌های ایشان می‌بینم و تحت تاثیر قرار می‌گیرم، نظم ذهنی و قدرت تحلیلی اوست.

وی با اشاره به اینکه برای توسعه رشته سیاست گذاری فرهنگی نیاز به چنین تامل‌هایی داریم، ادامه داد: این کتاب در طبقه بندی کتاب‌هایی قرار دارد که برای توسعه سیاستگذاری فرهنگی مناسب است. باید برای توسعه سیاستگذاری فرهنگی برنامه ریزی شود. هدف این کتاب طراحی چارچوب مقایسه ای برای سنجش عملکرد سیاست‌های فرهنگی است. این کتاب مناسب برای مسیر آینده پژوهشی، ظرفیت مسئله شناسی بر مبنای مفاهیم و مدل‌هاست.

در ادامه، حسام الدین آشنا در مراسم رونمایی از مجموعه کتاب خود گفت: انتشار این اثر مدیون پژوهشگاه فرهنگ و هنر است. از زمانی که این پروژه در پژوهشگاه تصویب شد تا رونمایی از این کتاب، پژوهشگاه ۵ رئیس مختلف را تجربه کرد. این کتاب حاصل همکاری پژوهشگاه و دانشگاه امام صادق (ع) است. این پروژه نزدیک به سه سال طول کشید تا به سرانجام نسبی برسد. ما مکانی جدا را در دانشگاه امام صادق برای پروژه تخصیص دادیم که من آن را «کالچر لب» یعنی آزمایشگاه فرهنگ برای دانشجویان می‌نامم و دانشجویان بسیاری مرا برای این پروژه یاری کردند.

وی افزود: ما در این پروژه رابطه استاد و شاگردی را کنار گذاشتیم و تجربه تولید دسته جمعی و مسئولیت پذیری در تولید کار به دانشجویان کمک کرد تا آزمون دکتری خود را به راحتی پشت سر گذارند. به تعبیری آشنا شدن آن‌ها با فنون پژوهشگری از دستاورد‌های خوب پروژه بوده است.

آشنا ادامه داد: ما سند‌هایی را برای شاخص سیاستگذاری بحث فرهنگی داریم که اولین آن به قبل انقلاب بر می گردد. سند بعدی در دهه ۶۰ تدوین شد و سند سوم سند مهندسی فرهنگی است. البته سند مهم ما سند قانون اساسی است که دید فرهنگی و جهت گیری روشنی در سیاست فرهنگی را برای ما دیکته می‌کند. این کتاب راه را برای پژوهشگران و دانشجویان حوزه سیاستگذاری فرهنگی روشن و به آن‌ها جهت می‌دهد.

انتهای پیام/

 

 

برچسب ها: ادبیات ، کتاب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.