سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اعتماد ژاپنی‎ها به آمریکا به پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۰۰ رسید

بر اساس یک نظرسنجی جدید، اعتماد ژاپنی‎ها به آمریکا به پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۰۰ رسید که سیاست‌های تجاری واشنگتن نقشی مهم در این کاهش دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، نتایج یک نظرسنجی که روز چهارشنبه در ژاپن منتشر شد نشان می‌دهد امسال نظر عمومی مردم این کشور درباره روابط با آمریکا به صورت قابل توجهی رو به وخامت گذاشته است که آسیب‌های وارد شده به سبب سیاست‌های تجاری خصمانه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در این نقش زیادی دارد.

این نظرسنجی که از سوی موسسه گالوپ و روزنامه یومیوری ژاپن صورت گرفت نشان می‌دهد که نسبت آن دسته از مردم ژاپن که روابط میان اولین و سومین قدرت اقتصادی بزرگ دنیا را خوب ارزیابی می‌کنند به پایین‌ترین سطح آن از سال 2000 رسیده است.

ترامپ از زمان دوره تبلیغات انتخاباتی در سال ۲۰۱۶ همواره درباره مازاد تجاری ۶۹ میلیارد دلاری ژاپن با آمریکا گلایه کرده است. قسمت اعظم این مازاد تجاری به بخش خودروسازی مربوط می‌شود که ۷۵ درصد این عدم توازن را به خود اختصاص می‌دهد. واشنگتن و توکیو قرار است سال آینده گفتگو‌های جدیدی را در زمینه مسائل تجاری آغاز کنند.

این نظرسنجی که بین ۲۶ نوامبر و ۳ دسامبر امسال انجام شد، نشان می‌دهد ۳۹ درصد پاسخ‌دهندگان ژاپنی رابطه میان ژاپن و آمریکا را خوب ارزیابی می‌کنند و این در حالی است که این رقم در سال قبل ۵۶ درصد بود. این بیشترین میزان کاهش از سال ۲۰۰۰ میلادی به شمار می‌رود.  ۳۹ درصد ژاپنی‌ها نیز معتقدند روابط دو جانبه بد است؛ این در حالی است که این رقم قبلا ۲۳ درصد بود.

در آمریکا ۵۰ درصد پاسخ‌دهندگان آمریکایی معتقدند روابط ژاپن و آمریکا خوب است که نسبت به نظرسنجی قبلی تغییری نیافته است. تعداد آمریکایی‌هایی که روابط دوجانبه را بد توصیف می‌کنند ۱۱ درصد است که نسبت به رقم پیشین تغییر چندانی نشان نمی‌دهد.

۳۰ درصد ژاپنی‌ها گفتند به آمریکا اعتماد دارند که نسبت به نظرسنجی قبلی که ۳۹ درصد بود کاهش نشان می‌دهد. این بیشترین میزان کاهش از سال ۲۰۰۰ میلادی به شمار می‌رود. ولی این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۷۰ درصد آمریکایی‌ها به ژاپن اعتماد دارند.
کاهش نگرش مثبت ژاپنی‌ها به آمریکا با افزایش اختلافات درباره سیاست‌های حمایتگرانه تجاری ترامپ همزمان شده است.

این نظرسنجی نشان داد ۷۵ درصد ژاپنی‌ها معتقدند درخواست ترامپ از ژاپن برای کاهش مازاد تجاری این کشور با آمریکا خواسته‌ای غیرمنطقی است.

۶۴ درصد ژاپنی‌ها و ۷۰ درصد آمریکایی‌ها نیز معتقدند اتحاد امنیتی میان دو کشور برای امنیت در منطقه آسیا و اقیانوس آرام مفید است.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: آسیا ، آمریکا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.