سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استاد گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

دارو‌های ضد التهاب، بلایی برای کودکان مبتلا به آنفولانزا/افزایش مصرف آنتی بیوتیک‌ها، افزایش دوره بیماری

استاد گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در زمان ابتلا کودک به آنفلوانزا استفاده از دارو‌های ضد تب، عوارض آسیب پذیری را برای کودک به همراه دارد.
 
به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ،منوچهر حامدی استاد گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نشست سمینار یک روزه عفونت‌های تنفسی در بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر با تاکید بر اینکه در زمان ابتلا کودک به آنفلوانزا از مصرف دارو‌های ضد تب همچون دیکلوفناک، بروفن و آسپرین باید جدا خوداری شود، گفت: استفاه از این دارو‌ها در کودکان عوارض جبران ناپذیریری به همراه دارد.

وی افزود: استراحت در منزل، اجتناب از حضور در محیط‌های شلوغ همچون مهد کودک و مدرسه، رژیم غذایی مناسب، نوشیدن مایعات گرم، بخور مرطوب و در نهایت مصرف استامینوفن بهترین راهکار درمان آنفلوانزا به شمار می‌رود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: در فصول سرد سال احتمال ابتلا به بیماری‌های ویروسی از جمله آنفلوانزا افزایش پیدا می‌کند وبهترین راهکار پیشگیری از این بیماری رعایت بهداشت دست و بهداشت فردی است.

حامدی با اشاره به اینکه عفونت‌ها شایعترین بیماری در دنیا محسوب می‌شوند اظهار داشت: بطور کلی شایعترین عفونت‌ها از نوع ویروسی است که تمام قسمت‌های مختلف فوقانی وتحتانی سیستم تنفسی را در بر می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه شایع‌ترین نوع عفونت‌های تنفسی از نوع ویروسی سرماخوردگی است خاطر نشان کرد: ۱۵۰ ویروس می‌تواند موجب بروز سرماخوردگی شود که یکی از این ویروس‌ها، ویروس آنفلوانزاست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه آنفلوانزا یک نوع سرماخوردگی محسوب می‌شود ادامه داد: سرماخوردگی علائمی مانند تب، گلودرد وگرفتگی بینی وآبریزش بینی دارد که در زمان ابتلا به آنفلوانزا باشدت بیشتر و با درد‌های عضلانی وسردرد همراه است.

فوق تخصص عفونی کودکان با بیان اینکه ویروس آنفلوانزا و عفونت‌های تنفسی بیشتر از طریق تنفس و ترشحات تنفسی، سرفه و عطسه قابل انتقال به دیگران است افزود: بهترین راه پیشگیری از عفونت‌های تنفسی رعایت بهداشت شخصی (شستن دستها) ودر مرحله بعد واکسیناسیون آنفلوانزا است.

حامدی با بیان اینکه واکسن آنفلوانزا باید در مادر باردار، افرادی که نارسایی کبد، نارسائی کلیه، افرادی که بیماری آلرژیک و آسم شدید دارند، افراد باسنین بالاتر از ۶۰سال تزریق شود گفت: به طورکلی در هر شیرخوار بالاتر از شش ماه تا هر سنی می‌توان واکسن آنفلوانزا را تزریق کرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص راهکار‌های درمانی آنفلوانزا اظهارداشت: این بیماری به دلیل اینکه ویروسی است معمولا آنتی بیوتیک نیاز ندارد، ولی اگرعفونت ثانویه ایجاد شود ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک داشته باشد.

وی افزود: به طور کلی مصرف آنتی بیوتیک در آنفلوانزا ضمن افزایش مقاومت بدن نسبت به آنتی بیوتیک، باعث می‌شود دوره درمان طولانی‌تر شود.

سمینار بازآموزی عفونت‌های تنفسی با تاکید بر آنفلوانزا باشرکت بیش از ۱۴۰نفر از پزشکان متخصص اطفال وعفونی با همکاری مرکزبهداشت و معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ومرکزتحقیقات کنترل عفونت و بهداشت دست، توسط اساتید گروه اطفال وعفونی در بیمارستان اکبر برگزار شد.

انتهای پیام//آ. ف


رعایت بهداشت شخصی، بهترین راه پیشگیری از عفونت‌های تنفسی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.