عضو هیات علمی گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:فشار و چربی خون بالا از عوامل اثر گذار در ابتلا به سکته مغزی به شمار می‌رود.

ایران دومین کشور شایع در بروز سکته مغزی/ سکته مغزی و ارتباط آن با فشار، قند و چربی خونبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ،کاویان قندهاری عضو هیات علمی گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: متاسفانه ایران دومین کشور شایع بعد از اکراین در دنیا در بروز سکته مغزی می‌باشد.

وی افزود:۳۰ درصد از افرادی که دچار سکته مغزی می‌شوند جان خود را از دست می‌دهند، هم چنین شیوع سن سکته مغزی در ایران نسبت به دیگر کشور‌های دنیا ده سال زودتر است.

قندهاری با اشاره به اینکه سکته مغزی زمانی رخ می‌دهد که به قسمتی از مغز خون نرسد و اختلال خون رسانی در قسمت خاصی از مغز ایجاد شود، ادامه داد:در سکته مغزی عارضه ایجاد شده در فرد بیمار با توجه به اینکه کدام قسمت از مغز آسیب دیده، متفاوت است.

وی اظهار داشت: سکته مغزی به تصلب شرایین (سفتی شریان‌ها و سرخرگها) مرتبط است و عواملی، چون فشارخون بالا، چربی خون بالا، افزایش سن، قند بالا، استرس و اضطراب، بیماری‌های قلبی مانند نامنظم بودن تپش قلب، بیماری‌های دریچه قلب، نارسایی‌های قلبی و ... از عوامل ایجاد بیماری سکته مغزی است.

عضو هیات علمی گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه قبل از بروز بیماری سکته مغزی فرد هیچ علائمی را متوجه نمی‌شود، تصریح کرد:عارضه ایجاد شده در فرد بیمار با توجه به اینکه کدام قسمت از مغز آسیب دیده متفاوت می‌باشد به طور مثال اگر منطقه حرکتی مغز آسیب ببیند بیمار دچار فلج یک طرفه بدن و اگر منطقه تکلم دچار آسیب شود اختلال تکلم ایجاد می‌شود و اگر منطقه تعادل بدن آسیب ببیند بیمار کنترل و تعادل بدن خود را از دست می‌دهد.

وی در ادامه در خصوص پیشگیری از بروز سکته مغزی توصیه کرد و گفت: درمان و کنترل عوامل خطر تاثیرگذار در بروز سکته مغزی مانند بیماری‌های قلبی، فشار خون و چربی خون بالا و ... در پیشگیری از بروز سکته مغزی موثر است.

قندهاری ادامه داد: بهتر است همه افراد از غذا‌های کم چرب و کم شیرین استفاده نمایند و در طول روز تحرک کافی و در هفته چهار مرتبه و هر مرتبه به مدت ۴۰ دقیقه پیاده روی انجام شود.

انتهای پیام//آ. ف


شیوع سن سکته مغزی در ایران، ده سال نزدیکتراز دیگر کشور‌ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.