سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آبفای وزارت نیرو مطرح کرد؛

ضرورت استفاده از انرژی نیروگاه‌ها برای شیرین سازی آب دریاها/ هزینه نمک زدایی آب شور زیاد است

فهمی گفت: هزینه نمک‌زدایی آب شور زیاد است و با انتقال آب، این هزینه‌ها دو برابر می‌شود.

هدایت فهمی معاون مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو در گفتگو با خبرنگارحوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با شیرین‌سازی آب دریای عمان و همچنین جلوگیری از ورود پساب به آن اظهار کرد: شیرین‌سازی آب خلیج فارس و دریای عمان به صورت جدی در حال پیگیری است، چراکه مناطق جنوبی کشور نیازمند تأمین آب هستند.

وی افزود: تهیه و تأمین آب شرب منطقه، وظیفه ذاتی دولت است که در برنامه ششم توسعه قوانین آن نیز مشخص شده است و با خرید تضمینی و ورود بخش خصوصی به این مسئله می‌توان آب شرب منطقه را تأمین کرد.


بیشتر بخوانید: آثار تلخ آب شیرین کن ها برتن محیط زیست/ خلیج فارس در محاصره آب شیرین کن ها


فهمی گفت: در برخی از مناطق که در گردش آب دریاها مسئله‌ای وجود ندارد، مدل سازی می‌شود، چراکه باید مشخص کنیم شورابه‌ها را به کدام مناطق برگردانیم تا برای شیلات، محیط زیست و همچنین محیط دریا مضر نباشند.

وی افزود: روش‌هایی برای انتقال شورابه‌های حاصل از شیرین‌سازی آب دریاها به حوضچه‌های تبخیر وجود دارد که این موضوع  به تکنولوژی و فناوری‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌شود، بستگی دارد. بدیهی است استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر هزینه‌های بیشتر و مضرات کمتری دارد، به عنوان مثال می‌توان از همین نمک باقی مانده در حوضچه‌های تبخیر در صنایع مختلف بهره برد.

معاون مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو گفت: در مناطقی که نیروگاه‌های حرارتی وجود دارند، می‌توان از انرژی نیروگاه‌ها برای شیرین کردن آب استفاده کرد که با این کار هزینه‌ها نیز کاهش می‌یابد.

فهمی گفت: هزینه نمک‌زدایی آب شور زیاد است و با انتقال آب، این هزینه‌ها دو برابر می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: کمبودآب ، محیط زیست
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
محسن
۱۳:۱۶ ۰۷ دی ۱۳۹۷
چین بزرگترین سازنده نیروگاه های اتمی یکصد مگاواتی کوچک میباشد که اگر در شهرهای ساحلی از آن استفاده کرد نه تنها میتوان از برق تولید شده در جهت توسعه مناطق اطرافش استفاده کرد بلکه این نیروگاه به عنوان یک آب شیرن کن میتواند نیاز های آبی مناطق اطرافش را هم تامین کند و نیاز به احداث خطوط انتقال نیرو که هزینه بر است و باعث جلوگیری از اتلاف نیروی برق حین انتقال میشود را منتفی میکند.وانگهی با هزینه یک نیروگاه اتمی مثل بوشهر که در مدت ده سال ساخته میشود(البته در تمام دنیا بین سه تا نهایتا"پنج سال)میتوان ده نیروگاه صد مگاواتی در مدت دو سال ساخت و شهرهای حاشیه خلیج همیشه فارس و مناطق پیرامونیش را آباد کرد.