سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ظریف در نشست دوحه:

ادامه حضور ایران در برجام به منافع ما و رفتار اتحادیه اروپا بستگی دارد

وزیر امور خارجه گفت: اگر منافع ملی ما تامین شود و اتحادیه اروپا به تعهداتش عمل کند، به توافقنامه هسته ای متعهد خواهیم ماند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که صبح امروز برای شرکت و سخنرانی در نشست بین المللی دوحه (Doha Forum ۲۰۱۸) عازم قطر شده بود، در جریان این نشست با اشاره به شروط اعلام شده از سوی آمریکا برای ایران،گفت: ما هرگز با کشوری که دوازده شرط برای ما تعیین کرده مذاکره نمی کنیم و این آمریکاییها هستند که باید به یک سری شروط پایبند باشند، نه ما.

محمد جواد ظریف در سخنانی درباره دعوت دونالد ترامپ از حسن روحانی برای مذاکره گفت: ترامپ با وجود سیاستهای خصمانه خواستار مذاکره شده است و ما به وی پاسخ داده ایم که آیا شوخی می کنی؟ 

ظریف افزود ایران پیش تر برای گفتگوی مستقیم با آمریکا آماده بود و ما این کار را انجام دادیم و من زمان زیادی با جان کری وزیر پیشین امور خارجه گفت وگو کردم و نتیجه آن توافق هسته ای بود و با این حال دونالد ترامپ از آن خارج شد و این رفتار ترامپ به این معنی است که مذاکره با او بی فایده است.

وی ادامه داد: باقی ماندن یا نماندن ما در برجام به منافع ما و رفتار اتحادیه اروپا بستگی دارد و تا زمانی که منافع ملی ما تامین شود و اتحادیه اروپا به تعهداتش عمل کند، به توافقنامه هسته ای متعهد خواهیم ماند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه از نظر ما هیچ دلیلی برای مذاکره بیشتر با آمریکا وجود ندارد، تصریح کرد: اگر یک هنر وجود داشته باشد که ما آن را در حد اعلی فراگرفته باشیم، آن هنرِ مقابله با تحریمهاست و به شما تضمین می‌دهم که تحریمهای آمریکا باعث تغییر سیاست‌های ما نخواهد شد.

وی با بیان اینکه این آمریکاست که در منطقه دخالت می کند، تصریح کرد: ایران به هر جایی که مستشار نظامی اعزام کرده با درخواست رسمی دولت آن کشور بوده است و ما تنها زمانی از سوریه خارج می‌شویم که دولت سوریه از ما درخواست کند.

وزیر امور خارجه ایران افزود: ایران سلاح در اختیار حوثی ها (جنبش انصارالله) در یمن قرار نداده است. مردم یمن از سلاح هایی استفاده می کنند که در دوره علی عبدالله صالح از عربستان دریافت کردند.

وزیر امورخارجه گفت: امیدواریم توافقنامه سوئد درباره بحران یمن، به رنج مردم این کشور پایان دهد و از نفوذ خود برای ایجاد صلح و ثبات در یمن استفاده کنیم.

وی افزود: عربستان و امارات با تسلیحات وارداتی از آمریکا و انگلیس، یمن را به جهنم تبدیل کرده اند. ده هزار نفر  به طور مستقیم در حملات هوایی ائتلاف سعودی به یمن کشته شدند و یک میلیون نفر هم در این کشور به وبا مبتلا شده اند.

محمد جواد ظریف ادامه داد: به فروش نفت و تعامل با جامعه جهانی ادامه خواهیم داد و کسانی که تعامل با ما را رها کردند بازنده هستند.

وی گفت: تاسف آور است که سعودی ها تصور می کنند منافع آنها در تشدید تنش در روابط با دیگر کشورهاست. سعودیها تصور می کنند می توانند از مجازات جنایت قتل فرار کنند.

این نشست از امروز (شنبه) ۲۴ آذر ماه (۱۵ دسامبر) به مدت دو روز در دوحه برپاست و «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر این نشست را افتتاح کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ظریف ، قطر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.