سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راه اندازی اولین مرکز کنترل ترافیک هوایی دیجیتالی

کارشناسان انگلیسی به تازگی با دگرگونی در اتاق کنترل ترافیک هوایی و نصب صفحه نمایش‌های پانورامیک، تحولی ویژه در صنعت هوانوردی ایجاد کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، به گفته کارشناسان اولین مرکز کنترل ترافیک دیجیتالی در انگلستان راه افتاده است.

در این مرکز کنترل ترافیک، تصاویر پانورامیک روی ۱۴ صفحه در فرودگاه Cranfield Airport به کارشناسان نشان داده می‌شود.

استفاده از تصاویر پانورامیک به ویژه در زمانی که توان مشاهده کاهش می‌یابد بسیار اثربخش و کمک کننده به کارشناسان مرکز کنترل ترافیک هوایی است.


کنترلر‌ها از تصاویر و فیلم‌های زنده پخش شده با استفاده از دوربین‌های HD استفاده می‌کنند تا به طور مستقیم وضعیت پرواز‌های مختلف را بررسی کنند.

این فناوری تصاویری مشابه تصاویر زنده که از پنجره‌های برج ATC مشاهده می‌شود در اختیار کارشناسان قرار می‌دهد.


یکی از قابلیت‌های این فناوری جدید، امکان زوم کردن روی هواپیمای مورد نظر کارشناسان و بزرگنمایی وضعیت آن به ویژه در زمان‌هایی  که قدرت دید کم است یا به دلایل آب و هوا شناسایی و امکان مشاهده کامل وضعیت هواپیما امکان پذیر نیست.


حدود ۲۰ هزار پرواز همه ساله در فرودگاه کرانفیلد انجام می‌شود که شامل هواپیما‌های سبک، جت‌های تجاری و هواپیما‌های تحقیقاتی است.

این اولین بار است که مرکز کنترل ترافیک هوایی ATC، دیجیتال در انگلستان مورد بهره برداری قرار می‌گیرد، مشابه این طرح پیش‌تر در کشور‌های استرالیا، سوئد، نروژ و ایرلند مورد استفاده قرار گرفته شده است.


کارشناسان استفاده از این فناوری جدید را برای کاهش خطر‌های احتمالی در زمان پرواز، تاکسی کردن و فرود هواپیما‌ها در فرودگاه بسیار اثربخش می‌دانند؛ این فناوری به آن اجازه می‌دهد تصمیم‌گیری‌های سریع و آگاهانه داشته باشند که منجربه بهبود ایمنی و بهره وری خواهد شد.


اکنون در این فرودگاه برج مراقبت پرواز دیجیتال ساخته شده است و به گفته کارشناسان تا سال ۲۰۲۰ به طور کامل عملیاتی خواهد شد.

با وجود مهارت و تبحر کارشناسان برج مراقبت پرواز، تاکنون در تاریخ صنعت هوانوردی، اتفاق‌های تلخ فراوانی ازجمله برخورد هواپیما‌ها با یکدیگر و مواردی از این دست روی داده است.


 نوسان‌های آب و هوایی و بروز وضعیت هایی چون مه گرفتگی، باران، برف و هوای ابری می‌تواند بر کیفیت کار کارکنان برج مراقبت که یکی از حساس و پر استرس‌ترین شغل‌ها است،  اثرگذار است؛کارشناسان امیدوارهستند با استفاده از فناوری جدید خطر بروز تصادف هواپیما‌ها و مواردی از این دست کاهش یابد.
منبع:Dailymail

انتهای پیام/

کاهش خطر در فرودگاه‌ها با استفاده از فناوری جدید

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.