وی با اشاره به امضای تفاهمنامه ای از قبل با شتاب دهنده ای برای حضور در استان بوشهر که اجرایی نشده بود، افزود: با مشخص کردن جزییات، مذاکرات با شتاب دهنده دیموند به نتیجه رسید و آنها به دلیل علاقه ای که داشتند، پذیرفتند که در استان بوشهر مستقر شوند.
بنابی با بیان اینکه با مجموعه دومی به نام کارن کراد که دارای شبکه ای متشکل از 140 سرمایه گذار هستند نیز مذاکراتی در این مورد صورت گرفت، اظهار کرد: در حاشیه سفر مردادماه وزیر ارتباطات به استان بوشهر، جلسه ای با کسب و کارهای استان بوشهر برگزار کردیم و حرفهای آنها را شنیدیم که منجربه امضای تفاهمنامه ای میان اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان بوشهر با پارک علم و فناوری و مجموعه کارن کراد شد که یکی برای استقرار شتابدهنده و دیگری در بحث شبکه سرمایه گذاری برای کسب و کارهای استان بوشهر بود.
عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت به اظهار ناامیدی یکی از معاونان استاندار بوشهر برای به سرانجام نرسیدن این تفاهمنامهها همچون گذشته اشاره کرد و ادامه داد: برای ما مهم بود که موجی در این استان و سایر استانها ایجاد شود و سرمایه گذارها آگاه شوند که توانمندیهای زیادی در استانها وجود دارد.
وی از استقرار شتاب دهنده دیموند در استان بوشهر خبر داد و افزود: آنها ضمن شناسایی چند نفر از استان بوشهر به عنوان راهنما، در تهران دوره آموزشی کوتاه مدتی را برای فعالان کسب و کاری که دانش پایه را داشتند برگزار کردند.
دستیار وزیر ارتباطات با اشاره به حضور حدود 30 تیم بعد از انتشار فراخوان حضور استارت آپ های استان بوشهر، گفت: بعد از ارزیابی تیم ها، دیموند بوشهر پنج تیم را پذیرفتند و با یک برنامه یک ساله شروع به کار کردند.
بنابی با اشاره به همکاری مجموعه کارن کراد با اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان بوشهر، اظهار کرد: علاوه براین کارن کراود نیز استارت آپهایی که فعال بودند را شناسایی کردند و برنامه تجارت آنها را ارزیابی کرده و تعدادی از آنها را به سرمایه گذاران شبکه خود معرفی کردند.
عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت نیز درباره تعدادی از کسب و کارهای استان بوشهر که مشکلاتی غیر از سرمایه گذاری و شتاب دهی داشتند، تصریح کرد: استارت آپ هایی چون یک گروه انیمیشن ساز در استان بوشهر بودند که مشکلاتی دیگری چون در مباحث حقوقی و عدم توانایی تامین مالی برای حضور در نمایشگاه های بین المللی داشتند که به دلیل محدودیت قانونی که وزارت ارتباطات برای حمایت مستقیم داشت، صرفا با شبکه های که وجود داشت ارتباط آنها را برقرار کردیم که منجربه حضور آنها در نمایشگاه جیتکس و عقد چند قرارداد خارجی توسط آنها شد.
وی با اشاره به استارت آپ دیگری در استان بوشهر که در حوزه نوبت دهی پزشک مشغول به فعالیت بود، افزود: آنها را نیز به صورت مستقل به یک مجموعه سرمایه گذاری دانشگاه امیرکبیر متصل کردیم که بعد از ارزیابی، کارهای آنها جلو می رود.
این مقام مسوول درباره تیم های حاضر در رویداد، خاطرنشان کرد: از میان آن ها استارت آپ پوشاپ اول شد که در حوزه طراحی لباس فعالیت داشتند که علاوه بر جایزه سه میلیون تومانی، قرار شد در مرکز رشد علم و فناوری خلیج فارس مستقر شود و به فعالیت خود ادامه دهد.
بنابی با اشاره به حضور سرمایه گذاران دیگری چون کارن کلاد، مجموعه شناسا از مجموعه بانک پاسارگاد و صندوق کریمه و مدیرکل ارزش افزوده همراه اول در این رویداد، خاطر نشان کرد: آنها که به عنوان داور در رویداد حضور داشتند با سایر استارت آپها صحبت کردند و تیمهای حاضر را ارزیابی و با آنها ارتباط برقرار کردند.
عضو شرکت ارتباطات زیرساخت از برنامه اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان بوشهر برای برگزاری چنین رویدادهایی در یک سال آینده خبر داد و گفت: اگر این فضا در بوشهر شکل بگیرد و جا بیفتند پایلوتی برای استان های دیگر می شود.
بنایی با اشاره به وجود حبابی در حوزه کسب و کارهای تهران، تصریح کرد: در استان های کشور اینطور نیست و خیلی از کسب و کارها خودشان را کمتر از آن چیزی که هستند، ارزیابی می کنند و این فرصت خوبی برای سرمایه گذاران است تا با پول کمتر سهم بیشتری را بگیرند و تعداد بیشتری از کسب و کارها تحت پوشش و سرمایه گذاری قرار دهند.
وی در ادامه به برنامه صورت گرفته برای رشد و ارتقای کسب وکارهای استان سیستان و بلوچستان افزود: چنین برنامه ای نیز در استان سیستان و بلوچستان انجام دادیم چراکه در این استان کسب وکارهای خانگی در زمینه های حصیربافی و بوم گردی وجود داشت که مشکل ابزار و ارتباط داشتند که با پیگیری های انجام شده در پنج نقطه که بیشتر متمرکز بودند، چون کلپورگان، نیک شهر، زابل و زاهدان، اینترنت آنها به نسل چهارم ارتقا یافت و در این مناطق دفاتر پست روستایی راه اندازی شد.
بنابی تصریح کرد: از طرفی با مجموعه هایی چون دیجی کالا و باسلام که ابزار فروش آنلاین داشتند نیز مذاکره کردیم و به آنها کانال فروش دادند.
عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به درآمد ماهانه 10 میلیون تومانی این کسب و کارها که از فروش کنار جاده ای 15 تا 20 نفر بدست می آمد، گفت: اکثر خریداران نیز دلال پاکستانی و عمانی بودند و مثلا حصیر را از آنها 10 هزار تومان می خریدند و 150هزار تومان می فروختند که بعد از اقدامات انجام شده فروش آنها به ماهی 15 میلیون تومان رسید.
وی افزایش پنج میلیون تومانی کسب و کارهای فعال در استان سیستان و بلوچستان را بعد از ارتقای اینترنت و تاسیس دفاتر پست روستایی ناچیز دانست و افزود: متوجه شدیم که هیچ کدام از این کسب و کارها تبلیغات انجام نمیدهند که با پیگیری یکی از فعالان حوزه مارکتینگ در تهران به عنوان مسوولیت اجتماعی سه کارگاه مارکتینگ و بازاریابی در آنجا برگزار کرد.
بنابی با بیان اینکه نخستین آمارهای تخمینی بعد از برگزاری کارگاه های مارکتینگ حاکیست که درآمد ماهانه کسب وکارهای مطروحه به ماهی 50 میلیون تومان رسیده، اظهار کرد: این افزایش چند برابری درآمد درحالی توسط بخشی از استارت آپ های استان سیستان و بلوچستان بدست آمده که هیچ هزینه ای برای دولت به همراه نداشت و تنها با صرف انرژی و هماهنگی و ارتباط چند مجموعه بدست آمد.
وی با تاکید بر اینکه با کارهای به ظاهر ساده میتوان چنین تغییری را در منطقه ایجاد کرد، ادامه داد: باید مجموعه هایی که در حوزه شتابدهی و سرمایه گذاری فعال هستند را قانع کنیم که به استان ها و شهرستان ها بروند و از آنجایی که سرمایه گذاران دنبال کسب درآمد هستند، اگر بدانند که با هزینه کمی این کار ممکن است حتما حضور پیدا میکنند و بر روی کسب و کارهای نو پای حاضر در استانهای کشور سرمایه گذاری میکنند.
انتهای پیام/