به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات موظف است بهصورت مستمر نسبت به ارزیابی کیفیت وبگاهها و خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی که شناسنامه خدمات آنها به تائید سازمان اداری و استخدامی کشور رسیده است ، اقدام و گزارش مربوط را به شورا ارائه نماید.
دوره اول ارزیابی انتهای سال 1395 با ارزیابی 60 دستگاه انجام شدو و نتایج حاکی از الکترونیکی شدن 19 درصد از خدمات و سرویسها بود. دوره دوم با ارزیابی 83 دستگاه در شهریور سال 96 و با 9 پله رشد 28 درصد سرویسها بهصورت الکترونیکی ارائهشده است دوره سوم ارزیابی با بررسی وضعیت 93 انجام شد و دستگاهها 38 درصد از خدمات را بهصورت الکترونیکی به شهروندان ارائه نمودهاند و در آخرین دوره با بررسی وضعیت 93 دستگاه شاهد رشد نسبت به دورههای قبل بودهایم و دستگاهها موفق شدهاند 60 درصد خدمات و سرویسهای خود را بهصورت الکترونیکی ارائه کنند.
شاخصهای مورد ارزیابی در این دوره عبارت اند از حضور در وب ، تعاملی بودن با هدف پشتیبانی و امنیت کاربر، تراکنشی بودن با هدف و کیفیت خدمت و پشتیبانی کاربر و شفافیت ، مولفه یکپارچگی با هدف کیفیت سیستم و همچنین مشارکتی بودن از موراد حائز اهمیت در بررسی این دوره است .
دستگاه های برتر از میان 93 دستگاه اجرایی
آخرین دور نتایج ارزیابی دستگاهها حاکی از این است که شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور ، گمرگ جمهوری اسلامی ایران ، بنیاد شهید و امور ایثارگران سه دستگاه برتر در ارائه خدمات الکترونیکی از بین 93 دستگاه اجرایی بوده اند و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ، وزارت اقتصاد و امور دارایی،سازمان امور مالیاتی کشور،سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران ، سازمان بنادر و دریا نوردی و همچنین پست بانک ایران به ترتیب جزء دستگاه های برتر در ارائه خدمات الکترونیکی بوده اند . فایل اقدامات انجام شده جهت ارزیابی خدمات دستگاه های اجرایی قابل بهره برداری و استفاده است.
انتهای پیام/