سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‎وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

آمریکا هیچ گاه ایران را رها نخواهد کرد/انقلاب اسلامی در اوج تحریم‌ها توانست اراده ملی خود را حفظ کند

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع شاخص های استکباری آمریکا برگزار شد.

به گزارش خبرنگارگروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سام مهدی ترابی کارشناس مسائل آمریکا در برنامه گفتگوی ویژه خبری که امشب(پنج شنبه، 15 آذر ماه) به موضوع شاخص‌های استکباری آمریکا اختصاص داشت، اظهار کرد: در علوم سیاسی می‌توان نام نوع ارتباط آمریکا با ایران را جنگ سرد نام نهاد که به معنای مقابله تمام عیار با کلیه ابزار، اما بدون جنگ نظامی است.

وی افزود:این جنگ به جمهوری اسلامی ایران تحمیل شده و در واقع آمریکا وارث سیاست‌های بریتانیا است.

ترابی تصریح کرد: در تفکرات استراتژیکی غرب آسیا جایگاه ویژه‌ای در جهان دارد و ایران نیز قلب این جایگاه ویژه است لذا اگر کشوری بخواهد بر دنیا مسلط شود باید بر قلب آسیا تسلط پیدا کند.

این کارشناس مسائل آمریکا بیان کرد: غرب آسیا شاه راه کل جهان بوده و نقطه‌ای است که کشور‌های جهان را به هم وصل می‌کند و در واقع بریتانیا این تفکر و استراتژی را ترسیم کرد و آمریکا نیز وارث این راهبرد است.

وی ادامه داد:به نظر می‌رسد چه جمهوری اسلامی بر ایران حاکم باشد و چه نظام دیگری، آمریکا هیچ گاه ایران را رها نخواهد کرد.

در ادامه برنامه هادی آجیلی کارشناس بین الملل گفت: بعد از جنگ جهانی دوم وقتی که امریکا به عنوان قدرت برتر غرب مطرح شد نگاهی از بالا به پایین شکل گرفت که تنها مختص ایران نیز نبود بلکه کشور‌های اروپایی و حیات خلوت آمریکا (آمریکای لاتین) را نیز در بر می‌گرفت، طبق این تفکر کشور‌ها یا باید به آمریکا وابسته باشند و یا باید برای استقلال خود بهایی را بپردازند.

وی افزود: امروز کشور‌های اروپایی نیز در برابر او رفتار و سیاست‌های عریان ترامپ موضع می‌گیرند به نحوی که اخیرا یکی از مقامات اروپا اظهار کرد که باید در برابر آمریکا منسجم باشیم تا بتوانیم هویت خود را حفظ کنیم، همچنین جان کری نیز طی سفری به اروپا به آن‌ها گفت که شما شرمنده نیستید که در برابر ترامپ دست به سینه نشسته اید؟

اجیلی تصریح کرد: آمریکای جنوبی، جمهوری اسلامی نبود، اما علیه سیاست‌های آمریکا دست به کودتا زد؛ لذا می‌بینیم که نگاه از بالا به پایین آمریکا تنها مختص ما نیست البته در دوران قاجار نیز روسیه و انگلستان تلاش می‌کرد تا ایران را تحت نفوز خود قرار دهد.

این کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: ایران موقعیت جغرافیایی و راهبردی ویژه‌ای دارد؛ لذا هر نظامی که بر ایران حاکم باشد برای آمریکایی‌ها فرقی ندارد و آن‌ها در هر حال در کشور ما منافعی خواهند داشت و کاملا واضح است که اگر کشوری بخواهد مستقل باشد از طرف آمریکا برتابیده نمی‌شود.

در ادامه برنامه حسین روزبه کارشناس مسائل آمریکا در ارتباطی تلفنی اظهار کرد: انقلاب اسلامی در اوج تحریم‌ها و طراحی‌های سیاسی آمریکا توانست اراده ملی خود را حفظ کند و اکنون می‌بینیم که همه فرآیند‌های سیاسی کشور با اراده مردم اتفاق می‌افتد و تمامی تهدید‌ها پاسخ داده می‌شود.

وی گفت: شاه در گذشته مانند بسیاری از کشور‌های وابسته سرنوشت حکومت ایران را به آمریکا متصل کرده بود و باید دانست که این‌کشور هرگز اجازه رسد و ترقی را به وابستگان خود نخواهد داد.

ترابی ادامه داد: استراتژی آمریکا کاملا مشخص بوده و هدف خاصی را دنبال می‌کند و در این کشور دو تفکر وجود دارد به این صورت که جریان دموکرات و لیبرال خواهان ایجاد استحاله در نظام ایران بوده و معتقد است که نباید برای سرنگونی جمهوری اسلامی تلاش کرد و باید ۱۵ الی ۲۰ سال صبر و آن را مهار کنیم.

عبدالحسین روح الامینی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم مدعی قدرت برتر بود، گفت: تا مدتی پیش آمریکا تنها قدرت مسلط دنیا بود به طوری که ماهیت خود را بر ملت‌های مختلف دنیا نشان داده است.

وی با اشاره به اهداف نظام سلطه اظهار کرد: آمریکا به دنبال همراه کردن کشور‌ها با خود و یا له کردن آن‌ها است، از ۱۴ تا ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ تظاهراتی در تهران شکل گرفت به طوری که نیرو‌های نظامی وارد دانشگاه شدند و معترضین را در دانشگاه تهران قربانی کردند، مردم ما در ابتدای پیروزی انقلاب امیدوارم بودند که آمریکا نظام برآمده از مردم را می‌پذیرد، اما این آمریکا بود که عناد و دشمنی خود را علیه ما به شکل‌های مختلف نشان دادند.

ترابی کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه اگر کشوری بخواهد بر دنیا مسلط شود باید بر قلب آسیا تسلط پیدا کند، افزود: آمریکا به دنبال تحقق بخشیدن الگوی خود بر سایر کشور‌ها است، تفکری را که نخبگان جهان برای دنیا ترسیم کرده بودند در حال فرو ریختن است.

حسین روزبه کارشناس مسائل آمریکا در ادامه برنامه با اشاره به اینکه مردم ایران تنها گزینه روی میز کاخ سفید خواهد بود، خاطرنشان کرد: دست آمریکا برای دستور کار قرار دادن دکترین سیاسی و نظامی خالی است و گزینه روی میز آن‌ها گزینه اقتصادی علیه ملت ایران است، آمریکا گزینه جدی و موثری علیه ایران جزء عملیات روانی در دستور کار نخواهد داشت، انقلاب اسلامی در اوج تحریم‌ها و طراحی‌های سیاسی آمریکا توانست اراده ملی خود را حفظ کند.

هادی آجیلی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه کشور‌های خلیج فارس دائما برای راضی نگه داشتن آمریکا هزینه پرداخت می‌کنند، ادامه داد: در شاخص اقتصادی، نظامی و نرم افزاری آمریکا دچار افول شده است، خیلی از کشور‌ها اهمیت راهبردی و ژئوپولتیک ایران را ندارند، نگاه از بالا به پایین آمریکا تنها مختص ما نیست.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه کشور‌های وابسته به آمریکا به طرق مختلف به آمریکا هزینه پرداخت می‌کنند، گفت: کشور‌های حاشیه خلیج فارس تحریم نیستند، اما برای راضی نگه داشتن آمریکا هزینه پرداخت می‌کنند.

وی با اشاره به رفتار‌های آمریکا در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری ادامه داد: فرانسه، آلمان، روسیه و چین روحیه ضد آمریکایی دارند و آمریکا دچار افول در حوزه رهبری و هژمونی قدرت شده است، باید هزینه مقابله با آمریکا را کمتر کرد این در حالی است که در حوزه اقتصادی هنوز وابسته به درآمد نفتی هستیم تا بتوانیم کالا وارد کشور کنیم لذا این مسئله هزینه استقلال سیاسی را بیشتر می‌کند، گاهی اوقات در موضع گیری نسبت به آمریکا به گونه‌ای رفتار کرده ایم که آن‌ها را بر روی دنده لج می‌اندازیم.

پل دوی وتر مشاور سیاست‌های راهبردی صلح و توسعه طی گفتگوی زنده تلویزیونی از بروکسل با اشاره به سیاست‌های سلطه طلبانه آمریکا گفت: رفتار آمریکا به ویژه از زمانی که موضوع خلع سلاح مطرح شد غیرعادلانه بود این در حالی است که آمریکا از تسلیحات گسترده نظامی برخوردار است، ایران سلاح اتمی در اختیار ندارد و تمایلی برای کسب این سلاح هم ندارد و لذا مواضع آمریکا در قبال توافق هسته‌ای ایران عادلانه نیست.

وی با اشاره به اینکه ایران پایبند به توافق نامه است، گفت: ایران سیاست خوبی را در پیش گرفته است که نمی‌خواهد منزوی شود و از توافق هسته‌ای خارج شود.

آجیلی با اشاره به اینکه در دوران قاجار روس‌ها و انگلیس‌ها سعی داشتند ایران نفوذ و تسلط داشته باشند، افزود: در دوران پهلوی آمریکایی‌ها تلاش کردند تا در کودتای ۲۸ مرداد نقش آفرینی کنند، در این مرحله نامی از جمهوری اسلامی وجود نداشت.

وی با بیان اینکه در کودتای ۲۸ مرداد دولت­ مصدق مذهبی نبود و تفکر ملی ­را دنبال می‌کرد حتی آمریکایی‌ها با تفکرات ملی هم موافق نبودند، عنوان کرد: روی هم رفته می‌توان به اهمیت بالای موقعیت جغرفیایی ایران به عنوان شاهراه جهانی و به ویژه خاورمیانه، برخورداری از بیشترین ساحل با خلیج فارس و تسلط بر تنگه هرمز به عنوان جذابیت‌های سلطه گری آمریکا و انگلیس اشاره کرد.

آجیلی تصریح کرد: هر نظامی در ایران باشد، آمریکایی‌ها در اینجا منافعی دارند آمریکایی‌ها در دوران پهلوی قصد تجزیه ایران را داشتند، اما چون رژیم پهلوی نقش ژاندارمی ­منطقه را برای آمریکا ایفا­ می‌کرد، آمریکایی‌ها از این تصمیم منصرف شدند­، در دوره جمهوری اسلامی آمریکا از انصرافش­ پشیمان شد و با خود گفت: چه اشتباهی کرده است که ایران را تجزیه نکرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.